Vandaag gaan we eens kijken naar het spel Master x Master. Afgelopen dagen ben ik veel achter mijn laptop te vinden, gelukkig heb ik een open relatie met mijn consoles dus er is geen jaloezie in het spel. Veel ervaring met MOBA games (Multiplayer Online Battle Arena) heb ik niet, maar als game nerd sta ik natuurlijk overal voor open! Let’s PLAY!!

Master X Master heeft veel concurrentie van andere MOBA games zoals League of Legends en DOTA, maar bij NCSoft proberen ze anders te zijn dan hun concurrenten. De looks van het spel zijn futuristisch en, is het in mijn ogen, een zeer mooi spel om naar te kijken (en te spelen, duhh).

Zoals in de intro, kun je met Master X Master kiezen uit twee Masters voor een wedstrijd in plaats van eentje. Dit heet het TAG-systeem. Dit betekend dat de speler in mid-battle kan wisselen van Master om verschillende redenen. Je kunt bijvoorbeeld om strategische redenen verwisselen, voor specifieke vaardigheden, verdedigen en zelfs de dood te vermijden. De Masters delen geen levensbalk maar als eentje sterft dan is het over.. Verslagen..

Ik vind dit zelf een leuke wending en erg vermakelijk om de verschillende Masters te ontdekken. Je hebt wel een soort cooling proces als je net gewisseld heb met een Master. Met een muisrol swap je de Masters met gemak. Ik vond het makkelijk om een Master met bijvoorbeeld een pistool te gebruiken voor lange afstanden en als de actie te dicht bij kwam een Master te kiezen die goed in melee (dichtbij) combat is.

Elke speler begint met Lua en Sizuka die gratis zijn. Andere Masters zoals Kat the Cat (I must have) kunnen op twee manieren worden vrijgespeeld. Met SOL, dit krijg je met levels omhoog gaan of het voltooien van missies en andere objectives. Sommige Masters hebben specifieke vereisten nodig voor ze vrijgespeeld kunnen worden. De andere manier om Masters vrij te spelen is met X-COINS, het munteenheid in het spel. Hier moet je voor betalen. Met dit ‘geld’ kun je de daarmee die specifieke vereisten omzeilen. Voor 1000 X-COINS betaal je $4.99 dollars. 27.000 X-COINS betaal je $99.99 dollar. Het is dus waar je je geld in wil steken, ik ben te cheap ass om dat te doen.

Naast Masters vrijspelen met X-COINS, kun je dit geld ook gebruiken om je wapen, die uniek is bij elke Master te versterken met 3 augments, de eerste is altijd gratis maar de tweede en derde daar heb je dus de X-COINS voor nodig. Masters hebben vier vaardigheden waarvan er twee gelijk beschikbaar zijn en de andere twee moet je vrijspelen voordat deze gebruikt kan worden. Deze upgrades zijn alleen effectief tijdens  Player vs. Everything (PvE) stages en niet in de Player vs. Player (PvP) arena’s. Het grote verschil is dat naast PvP er ook een PvE-modus is. Persoonlijk vind ik dat wel een hele fijne afleiding van de PvP, soms ben ik daar wel even klaar mee. Met de PvE ben je namelijk ook wel even bezig.

De Titan Ruins is een 5v5 Arena battleground waar spelers een map met drie banen/lanes moeten veroveren zoals voor MOBA spelers wel bekend is. Om een match te winnen in Titan Ruins moet een team een van de drie taken halen;
* Het eerste team die de Titan Core in het centrum van de andere team hun basis sloopt, wint!
* Het eerste team dat 1000 punten haalt, wint!
* Als de match de 30 minuten aantikt dan wint het team met de meeste punten.
Er zijn verschillende manieren om punten te verdienen. Meestal door je vijanden te verslaan. Goh.. echt?? Oké sarcasme weer even aan de kant. Een Master verslaan geeft acht punten, een vijandelijke Titan verslaan geeft vijf punten en ga zo maar door.

Minder vond ik de besturing, dit is zeker even wennen. Vooral om aanvallen te ontwijken, je vaardigheden te gebruiken en er zijn meer opties om te kiezen hoe je een aanval uitvoert. Maar geef het tijd het word vanzelf duidelijker en het spel is erg toegankelijk voor beginners. Je begint ook namelijk eerst met een tutorial waarin alles word uitgelegd.

Conclusie: Zelf denk ik niet dat Masters X Masters de MOBA markt gaat overnemen. Ik bedoel het niet te negatief maar ik bedoel dit spel heeft grote concurrentie en is in vergelijking met de andere MOBA’s best prijzig. Het is een leuk spel en ik ben van plan er mee verder te gaan en ik zou ook zeggen geef deze MOBA een eerlijke kans. Master X Master spelen is het wel waard!

+ PVE-gedeelte is een leuke afwisseling.
+ TAG systeem.
+ Actievolle Gameplay.