In VGHS, de YouTube-serie over jongeren die op een school voor gamers zitten, is gamen een echte carrièremogelijkheid. Gamers zijn als sporters. De besten onder hen hebben een waar sterprofiel, de wedstrijden worden live uitgezonden, en via sponsorships houden ze er een mooi centje aan over. Een mooie fantasie, is het niet — of zou het ooit werkelijkheid kunnen worden?

Vereiste nummer één: een fanbase

Interesse in gaming is er in Nederland zonder twijfel: er zijn naar schatting 9 miljoen (al dan niet casual) gamers in Nederland. Deze gamers liggen aan de basis van het hele idee. Zij vertegenwoordigen in de eerste plaats de vraag naar gaming-gerelateerde evenementen en zorgen in de tweede plaats voor de nodige financiële draagkracht. Vandaag de dag bestaan die uiteraard al, maar ze lijken moeite te hebben door te dringen tot de mainstream media. Het zijn gamers die tickets en merchandise zullen kopen, maar net als in de sport zorgen zij ook op indirecte wijze voor fondsen. Sponsorschappen zijn uiterst belangrijk en waardevol in de sport, en ook de makers van VGHS zijn zich hier duidelijk van bewust en vertalen dit naar gaming.

Sponsors

De gamingwereld bevindt zich ongetwijfeld grotendeels online. Als je bekijkt hoeveel Nederlanders dagelijks uitgeven online in het algemeen en aan elektronica in het bijzonder, zou deze ontwikkeling specifieke sponsors dan ook geen windeieren leggen. In de onderstaande infographic, aangeboden door onze partner Kortingbox.nl, kun je de Nederlandse online uitgaven in real-time volgen.

Consumptie en real time – Kortingbox.nl

Hieruit wordt meteen duidelijk dat sponsorschap de investering waard is. Gamers zijn immers bereid stevig te investeren in hun hobby. Volgens cijfers van Statista wordt globaal meer dan 101 miljard dollar per jaar uitgegeven aan video games. Via het sponsorschap kunnen ook wij meebetalen aan de realisering van de gamingsport. Omdat gamers uitzonderlijk actief zijn online, kunnen in de tweede plaats ook een ruimere groep (online) bedrijven winst halen uit door zich te engageren met gamers en gaming-evenementen: online aanbieders van modeartikelen, reizen, en winkels als Bol.com.

Sterstatus

Het reeds gekende succes van een aantal gamers die op YouTube hun kunsten laten zien, maken meteen duidelijk dat naam en faam in het wereldje wel degelijk een plaats heeft. “PewDiePie” klinkt ongetwijfeld al lang niet meer vreemd in de oren. De Zweedse YouTuber kan rekenen op zo’n 120 views per seconde en is het meest bekeken channel op de videowebsite. Hij heeft een eigen Wikipediapagina, wordt in één adem vermeld met Hollywoodsterren als Jennifer Lawrence en Rihanna, kreeg een feature in Rolling Stone en last but not least; hij laat zien dat je van gamen je beroep kan maken — zij het op een wat alternatieve manier. Sponsors zijn hier weer belangrijk. Fans betalen niet om zijn video’s te kunnen bekijken, maar bedrijven als Warner Bros. zijn meer dan bereid te betalen om gebruik te maken van zijn niet te onderschatten invloed.

Toekomstmuziek

Het blijft onvoorspelbaar welke richting gaming uit zal gaan in de komende jaren. Het enige dat zeker is, is dat gamers zich maar al te graag met elkaar meten in kampioenschappen, dat er meer dan genoeg Nederlanders zijn die enthousiast zijn over gaming, en dat het een rendabele industrie is. Zal dit zich vertalen in een ware gamingsport? De tijd zal het uitwijzen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.