Lekker hakken en slaan was me in de beta van Sacred 3 al erg goed bevallen. Ik was dan ook erg benieuwd naar het hak en slaan niveau in de volledige versie van deze gewelddadige game. Ben je ook benieuwd geworden lees dan snel verder…
Allereerst wat achtergrondinformatie over de Sacred serie. In de voorgaande Sacred en Sacred 2: Fallen Angel kon je naast het betere hak en slaan werk ook veel rondlopen, een vrij open wereld dus. Dit hebben de nieuwe ontwikkelaars van Sacred 3 flink aangepast. Je kan nog steeds rond kan lopen in de game en een andere weg inslaan om een verborgen kist te vinden maar daar blijft het dan ook wel bij. Het verhaal speelt zich af in Ancaria die na eeuwenlang vrede, dankzij Seraphim-bewakers van het hart van Ancaria, weer bedreigd word door een duister kwaad in de vorm van Lord Zane: heerser van de Ashen Empire. Lord Zane heeft samen met duistere demonen een plan gesmeden om de poorten van de onderwereld te openen. Gelukkig zijn er een aantal moedige helden die in opstand zijn gekomen en hier een stokje voor gaan steken met jouw hulp.

Als speler kan je kiezen tussen maar liefst vijf verschillende helden, ieder heeft hun eigen vechtstijl en wapen. Uiteraard licht ik ze graag even voor je uit en heb ik met alle vijf even gespeeld. Tijdens de beta heb ik veel gespeeld met Marak the Sarafi Warrior. Marak vecht het liefst met two-handed weapons en kan wel tegen een stootje. Dat vewacht je ook wel aangezien dit een van de gespierde helden is die je kan kiezen. Naast enorm sterk en goed in close-combat kan Marak ook nog een bescherming werpen over zijn bondgenoten. Dit zorgt ervoor dat Marak een enorme toegevoegde waarde heeft binnen een Multi-player co-op gevecht. Vajra the Khukuri Archer is een held die van verre afstanden de vijanden flink kan vertragen met zijn dodelijke pijlen. Omdat ik zelf meer van het close-combat ben voelt het vechten met Vajra voor mij een beetje onnatuurlijk aan. Wel merk ik het grote voordeel van Vajra’s gevaarlijke pijlen in mijn gevechten met de elite vijanden. Een flinke trol die het liefst zijn complete lichaam op jouw torpedeert is niet tof. Daar wil je gewoon bij uit de buurt blijven en dan heb je met Vajra een voorsprong. Dan hebben we de eerste schone dame, Claire the Seraphim Paladin. Ik heb de afgelopen dagen heel wat uurtjes doorgebracht met deze krachtige vrouw. Haar combinatie van zwaardvechten en magie vind ik erg prettig aanvoelen. Ze is ontzettend snel en kan daarnaast een bescherming oproepen voor de eventuele co-op spelers. Net als Marak is ze naast het beschermen van haar medestanders ook heel erg goed in close-combat. Dankzij haar snelheid heeft ze elite vijanden zo uitgeschakeld puur door ze te vlug af te zijn.Alithea the Ancorian Lancer is de tweede krachtige vrouw binnen Sacred 3. Dankzij haar speer kan ze voldoende afstand bewaren tussen zichzelf en haar vijanden. Terwijl de vijanden op haar afstormen pierced ze wat nieuwe gaten vol gif in de lichamen van haar vijanden. Gebleken is dat de meeste slechteriken daar niet tegen kunnen.Dan hebben we nog de spannende jongen om de helden compleet te maken. Je weet wel zo’n jongen waarvan je ouders liever niet hebben dat je ermee thuis komt maar eigenlijk wel heel spannend is. Nu heb ik het over Kython the Malakhim Assassin. Deze held vind het niet erg om zijn succes te verdienen op een slinkse en smerige manier, dat hij daarbij een beetje roekeloos is maakt hem charmant. Met zijn gecurvede zwaarden, teleportatie en stealthy manier van bewegen is hij een gevaarlijke tegenstander. Hij jaagt zijn vijanden angst aan en laat hun bloed vloeien over de slagvelden.

Alle vijf de helden hebben zo hun voor en nadelen binnen het vechten. Ik ben wel van mening dat je met alle vijf de helden in een kort tijdsbestek kan leren spelen. Buiten het kiezen voor close combat of juist wat afstand, hun uiterlijk en wapens zit er weinig verschil tussen de vijf helden. Het vechten gaat heel natuurlijk en de vechtcombo’s zijn ontzettend duidelijk en makkelijk te maken. Wel ga je merken dat je een bepaalde held fijner vind om te spelen. Niet alleen vanwege de vechtstijl maar ook omdat je de persoonlijkheid van jouw held leuker vind dan de ander. Terwijl Malak er aardig op los flirt, druipt Claire over van sarcasme wat ik wel kan waarderen. Dat de helden zo makkelijk te spelen zijn vind ik wel een van de sterkere punten binnen Sacred 3. Dit zorgt er namelijk voor dat iedereen het gevoel kan krijgen de vijanden binnen de game aan te kunnen.

Dan de al veel besproken wereld waar je in mag spelen. Ondanks dat Sacred 3 toch echt een RPG is ga je merken dat de wereld niet zo open en groot is. Je hebt in je menu een kaart waarin je verschillende plaatsen met missies ziet waar je al naar toe kan of nog niet. De missies zijn te onderscheiden in drie verschillende categorieën. Je hebt de wat grotere missies: hierin loop je ook het meeste rond. Voordat je de grote missie start krijg je weer een verder verloop van het verhaal te horen. Zodra je dit verhaal volledig hebt beluisterd of geskipt, ligt eraan hoeveel geduld je hebt en of je het wilt weten, kom je in een gedeelte van een wereld terecht. Terwijl telepaat Aria je verteld wat er op je pad kan gaan komen loop je steeds verder de wereld in volgens een duidelijk pad en word je belaagd door verschillende vijanden. Met daarin een of twee stukjes waarin er een elite vijand jou een kopje kleiner probeert te maken. Je sluit deze missie af door een wat grotere eindbaas te verslaan. Dan heb je een arena ruimte waarin je meestal vijf opvolgende aanvallen van steeds sterkere golf aan vijanden moet verslaan. Je komt hier ook de meest bizarre vijanden in tegen. Dan zijn er ook nog de missies waarin je gebouwen, items of mensen moet beschermen tegen het kwaad. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de vijanden die bijvoorbeeld een deur aanvallen eerder grotere schade oplopen van jouw aanvallen dan dat ze schade aan kunnen richten. Dit klinkt vrij simpel maar geloof me dat is het niet. De vijanden komen in snelle grote golven en zijn erg doelgericht.

De vijanden zijn ondanks hun verschillende uiterlijke vertoningen best simpel op te delen. Allereerst heb je het wat kleiner tuig die makkelijk met een zwaai te vernietigen zijn maar door hun aantallen net zo irritant zijn als muggen. De wat grotere soldaatjes die je als bowlingballen kan gebruiken om de wat grotere vijanden te vertragen of schade toe te brengen. Dan heb je de vijanden die zich verschuilen achter een groot schild die je even met wat magie moet vernietigen. Dit is gelukkig met een knop zo gedaan waardoor je ze daarna vrij snel hebt neergehaald. In diezelfde categorie heb je een stel vijanden die het leuk vinden om als een vlijmscherpe tornado op je af te komen. Ook voor hen geldt hetzelfde, onderbreek hun aanval met magie en gebruik daarna je wapen om ze het zwijgen op te leggen. Dan heb je de nog wat elite vijanden, vaak ben je deze al in voorgaande missies tegengekomen als eindbazen waardoor je weet wat hun special moves zijn. Vaak zijn dat 2 a 3 moves die dus makkelijk te herkennen zijn en op te anticiperen valt. Uiteindelijk heb je aan ieder einde van een missie een nieuwe eindbaas om te leren kennen.

Tot nu toe klinkt het allemaal vrij simpel en echt typisch hack ’n slash materiaal. Maar naast de vijanden heb je ook nog in de missies een aantal elementen die je vijanden helpen jouw te verzwakken en vertragen. Zo zijn er een soort tijdmechanismes die door jouw aanwezigheid geactiveerd worden en hierdoor bijvoorbeeld een soort lijm uitspugen waardoor je tijdelijk vast zit. In sommige missies moet je ook machines vernietigen waardoor andere gevaarlijke elementen vrijkomen. Ik bedoel uitspugende vuurballen zijn nu niet gauw dingen die je doorgaans graag tegen komt. En nee hoe sterk je helden ook zijn ze zijn niet vuurbestendig. Rust bewaren en patronen herkennen zijn je beste vriend binnen deze missies. Iets wat wel verrassend blijft binnen de missies zijn de graphics. Je beland echt in verschillende werelden en deze zijn gewoonweg mooi uitgewerkt.

Hoewel ik heel erg veel plezier heb beleefd in Sacred 3 kan ik me voorstellen dat de herhalende missies een beetje kunnen gaan vervelen. Persoonlijk vind ik het heerlijk om soms gewoon even onderuitgezakt wat rond te zwaaien met wat gevaarlijke wapens en magie. De missies zijn ook niet ontzettend lang wat ervoor zorgt dat ik toch even snel een of twee missies uit kan spelen. De gameplay voelt erg natuurlijk aan en de sarcastische humor in de game kan ik ook wel waarderen. Dus vind je herhaling en soms wat voorspelbaarheid niet erg en wil je gewoon alleen of samen met vrienden heerlijk co-op wat hack ’n slash actie dan is Sacred 3 echt aan te raden. Wil je meer diepgang en uitdaging dan moet je toch wel echt even verder kijken.

 

Sam’s Score:

Gameplay: 9/10
Fun: 7/10
Levensduur: 5/10
Graphics: 9.5/10
Originaliteit: 6/10

Totaalscore volgens reviewer: 7.3

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.