The Last Tinker: City of Colors is een kleurrijke Indie game die je meeneemt op een groots avontuur. Een 3D platformgame die je vroeger altijd zo leuk vond om te spelen en waarvan er nu veel te weinig van worden uitgebracht.

Inmiddels zijn Indie games niet meer de undergroundgames die ze een paar jaar geleden waren. We weten dat er mooie pareltjes tussen zitten waar hard aan gewerkt is en waar je de liefde en passie voor games uit leest. The Last Tinker: City of Colors is zo’n game. Mimimi Productions ontwikkelde al eerder wat Indietitels maar dit keer wilden ze het groots aanpakken en creëerden ze deze kleurrijke platform game.

Het is overduidelijk dat deze jongens al jaren gepassioneerd zijn door games. En ze steken het niet onder stoelen of banken dat ze goed gekeken hebben naar andere games en hier de beste elementen uit hebben gehaald. Het grootste voordeel is dat wij als gamers graag een aanknopingspunt hebben. We willen weten waar deze game op lijkt en daarop baseren wij onze eerste indruk. The Last Tinker: City of Colors heeft wat weg van de oude platform games zoals: Banjo Kazooie, Jak and Daxter, Viva Piñata en Tear Away maar sommige besturingselementen lijken ook op Assassin’s Creed en de 3D Zelda games. Het is een kinderspel met een informatief verhaal maar ook als volwassen gamer is het geen vervelende game.

Je bestuurd Koru en zijn vliegende vriendje Tap, die zeker net zo irritant is als Navi in de Zelda games. Je bent een aapachtig ventje geboren in de buitenwijk van Tinkerworld. Tinkerworld bestaat uit een papieren omgeving met prachtige keuren. De primaire kleuren staan voorop in deze game en in de hele wereld zie dat de omgeving hiermee geverfd is. De beesten die in deze wereld wonen hebben de kleuren rood, blauw en groen en leefde samen om zo hun kleur te kunnen combineren. Tot dat er ruzie ontstaat en ze elk een eigen district bouwen. Ze verdelen de Tinkerworld in verschillende districten met ieder hun eigen kleur. Nu leeft Koru nog in het gebied waar alle kleuren verenigd zijn maar door een stomme fout laat hij de Bleachers binnen. Deze proberen de kleur helemaal uit de wereld te halen en er is maar één persoon die ze kan stoppen. Jij blijkt namelijk de Last Tinker te zijn en dit houdt in dat je met de kleurengeesten kan praten. Het is dus jou taak om de kleuren weer te verenigen.

De game ziet er heel leuk uit het is echt een plezier om door de wereld heen te lopen. Waar je vroeger uren door platformgames heen kon lopen zonder echt iets te doen is dat bij deze game iets wat beperkt en zijn de richtlijnen van het verhaal duidelijker. De karakters die je tegenkomt gaan van heel schattig tot super irritant. Elke kleur vertegenwoordigd namelijk ook een emotie. Zo zijn er rode boze hagedissen, blauwe depressieve beren en groene gekke konijnen. Net als met andere platforms kun je een aantal personages aanspreken en kijken wat ze te melden hebben. Hier hebben ze geprobeerd grapjes in te stoppen maar je spreekt waarschijnlijk maar één keer iemand aan die jou niet direct verder helpt in het verhaallijn. De tekstbalkjes gaan namelijk heel traag en al snel zit je op de skip knop te drukken – iets wat weinig helpt. Vervolgens hou je het dus bij het aanspreken van beesten die je verder helpen in het spel.

Ik moest heel erg aan de besturing werken omdat het net niet soepel genoeg was. Hij is absoluut speelbaar maar het vergt wel enige concentratie om het onder de knie te krijgen. Al zijn er ook een aantal dingen makkelijker gemaakt waarschijnlijk voor de jonge gamers. Zo springt Koru automatisch als je hem richting paaltjes of steentjes laat rennen. Er zitten leuke puzzel elementen in het spel waarbij je dingen moet verschuiven of muren moet plat bombarderen en deze werken heel leuk maar soms zijn ze iets te makkelijk.Je ziet de passie die er in is gestopt door Mimimi Productions. Het verhaal is oké maar mocht van mij nog wel iets meer diepgang hebben. De puzzels zijn redelijk simpel en met een kleine 10 uur spelen ben je wel door het spel heen. Ik geloof helaas dat het informatieve over racisme ook niet echt uit de verf zal komen voor de jonge gamers. Helaas zijn er weinig andere 3D platform games die recent uit zijn gekomen dus zo erg is het dan niet om deze een kans te geven.

img_road_not_taken_boxartDidi’s Score:
Fun: 8/10
Levensduur: 8/10