Precies een week geleden kwam de HD port van Resident Evil Revelations uit. Deze game was al een tijdje te spelen als je een 3DS in je bezit hebt. Die heb ik niet, dus mijn geduld werd getest. Mijn verwachtingen zijn inmiddels hooggespannen.
Na Resident Evil 6 moest Capcom wat mij betreft wel met iets heel goeds komen om deel 6 te overtreffen. Is dat ook gebeurd? Gewapend met mijn PS3 controller ga ik op onderzoek uit.

Ik was meteen al in hoera stemming toen ik zag dat ik de game mocht beginnen met niemand minder dan Jill Valentine. Samen met een mighty spierbundel die luistert naar de naam Parker komen we aan bij een verlaten cruiseschip. De sfeer op het schip doet mij denken aan het landhuis van de eerste Resident Evil. Claustrofobisch kleine gangen, luguber sfeertje en totaal uitgewoond. Ik heb al wel een vermoeden wat daar de reden van is, dus ik ben zeer op mijn hoede. Echter is mijn eerste ontmoeting met de gemuteerde wezens uiterst subtiel aangepakt. In plaats van tevoorschijn springen voor het ultieme schrikmoment, kijk je mee vanuit de zombieview. Na het omleggen van mijn eerste slachtoffer, maak ik kennis met de Genesis scanner. Die vind ik erg leuk bedacht. Met deze scanner kun je kadavers scannen om health te verkrijgen. En je kunt de omgeving scannen om voorwerpen te vinden, die je anders misloopt. Soms zijn het kogels of health, maar het kunnen ook key-items zijn. Het loont zich dus om iedere kamer grondig te onderzoeken.

Ook leuk bedacht en nooit eerder gezien is de “Previously on Resident Evil Revelations” aan het begin van iedere episode. Net als bij een tv serie. Heel handig als je tussendoor even bent gestopt. Je moet tussen het gamen door toch ook even naar je werk?De gameplay van deze game voelt goed. Het wapen wisselen gaat vlot, je kunt je health snel aanvullen en er zijn geen overbodige fratsen. Lekker ouderwets zombies knallen. Het mooiste moment in Resident Evil games is voor mij het moment dat ik de shotgun vind. Vanaf dat moment voel ik me oppermachtig. Ik ga deze boot wel eens even schoonvegen. Helaas heb je weer Resident Eveel kogels. Oftewel, na twee vijanden heb je er nog vier. Gedachteloos knallen is er dus niet bij. Al snel wordt duidelijk dat ik tactisch met mijn health en kogels moet omgaan.

En wat is het spannend! Uiteraard zijn er soms rustigere stukken. Maar bij Revelations is de spanning eigenlijk constant aanwezig. Mijn hart klopte continu in mijn keel. Ik zal hier eerlijk toegeven dat ik een keer zo schrok dat mijn kat van zijn krabpaal afviel. Voor mijn gevoel loert in iedere hoek gevaar. Soms is het heel subtiel, zoals de achtergelaten briefjes van mensen die langzaam transformeren. En uiteraard wordt er ook overduidelijke manier naar een gevecht toegewerkt. Erg spannend vond ik het stuk toen ik op zoek moest naar een com officer. Hij is psycho een mayday aan het omroepen door de intercom. Het geluid wordt steeds harder. Brrr.

Ondanks al mijn enthousiasme heb ik ook minpunten ontdekt. Het is de tijd van de multiplayers, dus ik begrijp dat die er bij moest. Maar waarom, oh waarom ook niet een coöp mogelijkheid? Het werkte bij deel 6 fantastisch! In mijn ogen een gemiste kans. En ik snap ook dat bij een HD port we natuurlijk niet de graphics kunnen verwachten, als bij een console game. Maar een bloedplas die als een schijf op een trap blijft liggen? Of bloeddorstige wolven die meer boven de grond zweven in plaats van rennen op de grond? Beetje jammer.Resident Evil Revelations kan en mag niet in je verzameling ontbreken. Het is prettig instappen voor de nieuwkomer. En de fans die eerdere delen hebben gespeeld, kunnen juist weer genieten van nostalgische onderdelen. Een mooie aanwinst voor de onsterfelijke serie. Diana’s Score:Gameplay: 10/10Fun: 9 /10Levensduur: 8/10 Graphics: 7/10Originaliteit: 8/10Totaal volgens reviewer: 8,4