Ik weet nog dat ik me helemaal kapot ben geschrokken tijdens het spelen van Metro 2033. Dus vol vertrouwen speelde ik het nieuwe deel in deze reeks. Want wie wil er nu niet in het donker op de bank zitten om vervolgens tegen het plafond aan te zitten van angst.

Metro Last Light borduurd voort op het vorige deel en als je het verhaal wilt volgen is het ook echt een aanrader om Metro 2033 ook te spelen. Eigenlijk zou de naam van deze game Metro 2034 zijn hij speelt zich een jaar na deel 2033 af en je raad het al, het hele verhaal neemt plaats in het jaar 2034. Nu is Metro gebaseerd op een bekende boekenreeks waar men ook een deel 2 van heeft gemaakt Metro 2034, de game gaat alleen niet verder op boek één maar is gewoon een vervolg de vorige game. Dus om verwarring te voorkomen is er voor een andere titel gekozen. Gelukkig maakt dat ons natuurlijk niks uit want een game is een game, als hij maar goed is.

Je speelt weer verder met Artyom hiermee verken je nog enkele leefbare metrostelsels van Moskou. Je hebt tevergeefs geprobeerd de Dark ones uit te roeien die de aarde hebben overgenomen. Echter blijkt er nog eentje te leven en het is jou missie om ook deze te vinden. Je hebt je inmiddels aangesloten bij de Rangers en als snel blijkt dat jullie niet als enige op zoek zijn naar de Dark one. Ook de Nazi’s zijn naar dit enge wezen op zoek en ze vinden dat jij maar in de weg loopt.

Metro Last Light speel je voor de sfeer en zoals de liefhebber van het horror-shooter genre wel weten er komen veel te weinig goede games in deze categorie uit. Iedereen was dus erg blij dat er een nieuwe Metro kwam. De sfeer is dan ook zeker goed in deze game. Wederom struin je door metro lijnen, riolen en kleine dorpjes die gebouwd zijn binnen dit metronetwerk. Er zitten veel hoeken gaatjes en deuren in deze game wat natuurlijk altijd een extra gilletje oplevert. Een aantal keer laat jij je gezicht boven de tunnels zien en ook hier is de sfeer adembenemend. Alles is verwoest en overwoekerd, overal zie je brokstukken of je ziet bijna niks door de mist. Je moet er wel voor zorgen dat jij je gasmasker opzet en genoeg schone filters bij je hebt, want er hangt een giftig gasje in de openlucht.

In de dorpjes zitten winkeltjes waar jij je wapenuitrusting kunt samenstellen. De dingen die je koopt betaal je met munitie. Nu denk je waarschijnlijk dat je heel erg hard moet sparen om die silencer op je geweer te krijgen maar dit valt gelukkig wel mee. Je vind overal zoveel munitie dat je bijna direct alles zou kunnen kopen. Dit is natuurlijk een beetje een tegenvaller voor de mensen die graag alles sparen maar voor een aantal zal het ook erg handig zijn.

Samen met je geweer, je gasmasker en je zaklamp duik je dan het verhaal in en zolang je niet in het licht komt zullen de vijanden je niet zien. Helaas is de artificial intelligence (Ai) verschrikkelijk dom in deze game. Je kunt met gemak de meeste besluipen en ze vermoorden maar als je dan word gezien ren je gewoon ergens een hoekje om en dan staan ze voor je het weet gewoon weer te kletsen alsof er niks gebeurd is. Nu ben ik niet van de stealth mode dus ik loop meestal een ruimte in en begin te schieten en ja dan hebben ze wel aandacht voor je. Helaas was het niet echt een uitdaging. Ze zoeken zelf namelijk nauwelijks cover en als je dan ook nog de auto aim aan hebt staan is het peanuts.

Waar we tegenwoordig vaak kunnen klagen over de quicktime events. Je kent het wel je zit in een filmpje en ineens moet je op een knop drukken precies op het juiste moment zodat de actie begint. Dit miste ik in de game, er waren een aantal momenten waarbij ik op het puntje van mijn stoel de filmpjes aan het kijken was. Ik zat klaar met mijn controller maar helaas ik hoefde nergens op te drukken en het werd gewoon door middel van het filmpje getoont. Dit is echt een gemiste kans want nu lijk je iets minder verbonden te zijn met de hoofdpersoon. Genoeg negativiteit want het is wel een game die je gespeeld moet hebben als fan van het genre. De graphics zijn goed de sfeer is lekker creepy en je bent er zeker een paar dagen zoet mee. De schrik momenten zijn vaak voorspelbaar want inmiddels kennen we de meeste wel uit alle andere games en film. Maar er zijn gelukkig altijd leuke wendingen in het verhaal die je dan toch op het puntje van je stoel laten zitten. En als je het niet erg vind ondertiteling te lezen op je scherm is het zeker de moeite waard deze game met Russische voice-over aan te zetten voor de ultieme Metro ervaring.

Didi’s Score:
Fun: 9/10
Levensduur: 7/10