De film is nog niet eens uit, maar Wreck-It Ralph zit al in een PlayStation 3-game. Oke, het is absoluut niet zijn game, want het is het kartspel van Sonic en zijn buddies. Het is het tweede deel in de serie, maar was zo’n tweede deel behalve de toevoeging van Ralph wel nodig?

Eerst maakte Sumo Digital (dat recentelijk met Nike+ Kinect Training kwam) Sonic & SEGA All-Stars Racing en nu komt de ontwikkelstudio met het vervolg, Sonic & All-Stars Racing Transformed. Het is een beetje ingewikkeld omdat de namen op elkaar lijken maar ook weer totaal anders zijn, maar gelukkig is de game over het algemeen hetzelfde. Wederom kom je diverse SEGA-personages tegen in schattige autootjes in de gekste kleuren, maar nu zitten er ook andere figuren tussen zoals bijvoorbeeld Ralph uit de aankomende film Wreck-It Ralph. Zou daarom SEGA uit de naam zijn gehaald? Nou ja, in ieder geval heeft Sonic er dus tenminste weer een vriend bij en uiteraard is het aan jou om te zien of hij nog meer nieuwe buddies heeft door nieuwe personages vrij te spelen.

Dat doe je door een bepaald aantal sterren in de wacht te slepen en die sterren krijg je als je de opdracht van een bepaalde race goed voltooid. Dat is zelfs op de makkelijkste manieren een hele kluif soms, zoals bijvoorbeeld het driften. Ik moest eerst zelf uitzoeken welke knop ik daarvoor kon gebruiken en vervolgens bedenken hoe je zo’n lijn het beste over kunt driften. Ik miste daar wel een beetje uitleg, hoewel het in het verdere gewone racen juist leuk is dat je niet alles wordt voorgekauwd. Trouwens, na een paar keer driften en niet slagen, werd ik er meer getraind in en haalde ik het level wel. In de carrieremodus moet dat driften je ook wel lukken, want anders kun je niet verder. Tof, want dat betekent dat de carrieremodus niet gewoon een ophoping van dezelfde soort races is, het is steeds afgewisseld. Soms rijd je steeds tegen een ander personage, soms moet je op een drukke weg rijden en zorgen dat je niets raakt en het komt ook voor dat je steeds de boost-pijlen op de weg moet gebruiken om zo snel mogelijk (en op tijd!) het level te voltooien.

Een leuke afwisseling dus, which reminds me, ik moet nog even uitleggen waarom deze nieuwe Sonic racegame Transformed heet. Je rijdt namelijk niet in een gewone auto, maar in een soort Transformer. Je auto kan veranderen in een bootje en in een vliegtuig. Dat klinkt interessanter dan het is, want je hoeft zelf helemaal niet te zorgen dat je voertuig op tijd transformeert. Sterker nog, er is wel meer vreemd aan die transformatiemogelijkheden…De game bepaalt helemaal wanneer je auto transformeert, maar ook wanneer hij dat niet doet. Vreemd genoeg kun je zelf denken wel even in een rivier te kunnen rijden om je weg te vervolgen als bootje, maar als de game dat niet heeft gepland, dan word je weer teruggezet op de weg. Opmerkelijk genoeg gelden er in de lucht weer andere regels, want als je door een aflopende weg de lucht in gelanceerd wordt en niet goed terecht dreigt te komen op de weg, dan stuurt de game je netjes mee. Het is een beetje vaag, maar je rijdt dus in een auto die overal in kan veranderen, maar dat doet hij niet altijd en de game heeft de ene keer de neiging om je af te laten gaan als je naar water wilt overschakelen en de volgende keer corrigeert hij je autootje netjes als je de lucht in dreigt te vliegen.

Het is raar, maar waar. Wat ook een vervelende waarheid is, is de duur van het laden. Steeds weer moet je na een level veel te lang kijken naar een laadscherm met een heel irritant muziekje. Erg jammer, want deze game gaat natuurlijk helemaal om snelheid. Waar we Sonic normaliter aan ons voorbij zien stuiven in zijn games, lijkt hij in deze game juist veel te hard te zijn afgeremd. Gelukkig geldt dat alleen voor de laadschermen, want verder is de snelheid in de game erg goed merkbaar. Als je op het langzaamste niveau rijdt dan kun je jezelf goed corrigeren als je de bocht uit dreigt te vliegen, terwijl je op het snelste niveau nog niet eens hebt kunnen beseffen dat je de bocht uitvliegt of je ligt al in de vangrail. Het niveauverschil zit dus erg goed in elkaar en dat is ook verder doorgevoerd in de personages.

Je kunt er maar beter voor kiezen om meteen voor een personage te gaan en die te houden, want je kunt steeds punten verdienen waarmee je kunt uplevelen. Steeds als je een level up gaat, dan krijg je er een mogelijkheid bij. Zo is de eerste optie die Sonic heeft bijvoorbeeld om een betere balans te krijgen. Het is erg aantrekkelijk voor verzamelaars om deze game te spelen, omdat die natuurlijk van al die figuurtjes alle mogelijke mods wil vrijspelen. Sowieso is Transformed niet alleen voor snelheidsduivels geschikt, want ook is er een grappig stickersysteem in te vinden. Het doet denken aan achievements (of in mijn geval op de PlayStation 3, Trophies) en je moet bijvoorbeeld een specifiek level met een bepaald personage hebben gespeeld om een sticker te krijgen. Je hebt een dik stickerboek om te vullen, dus het komt geregeld voor dat je er weer een leuke sticker bij hebt. I like!Bij de meeste kartgames komt meteen weer Mario Kart naar voren, maar ik vind die games eigenlijk niet heel goed vergelijkbaar. Mario Kart is sowieso qua uiterlijk aanzienlijk minder strak dan Sonic (iets waar je van moet houden) en in Sonic is de muziek in de game net even iets veelzijdiger. Er is ook meer oog voor detail in de achtergronden en circuits van Sumo Digital. Het leuke in Transformed is bovendien dat er hele eigen powerups te vinden zijn, zoals een blowfish om op de weg te leggen, een honkbalhandschoen om aanvallen tegen te houden en de mogelijkheid om sneeuwballen op iemand te gooien en diegene zelfs te bevriezen. Niet dat Mario Kart geen eigen powerups heeft, absoluut wel, maar andere kartgames apen die vaak nogal na en dat valt in Transformed enorm mee.

Maar, ik trek de vergelijking tussen de twee toch wel even op een miniscuul dingetje, want er zijn krabbetjes die je vanuit het zand een kopje (of in dit geval een bandje) kleiner willen maken. Die zagen we voor het eerst in Mario Kart en blijken ook vijanden van Sonic te zijn. Maar over het algemeen zijn de racegames toch wel ontzettend verschillend, denk ook aan de zwaarte van de voertuigen en personages. Ik merk in Mario Kart dat als ik met Bowser race hij ook echt lomp is, maar wel handig anderen van de weg kan drukken, terwijl ik bij Sonic Transformed eigenlijk bijna geen verschil merk tussen de diverse figuren.Wat ik wel in Transformed merk, dat hij met net even wat meer liefde is gemaakt dan zijn voorganger. Of tenminste, laat ik zo zeggen, Sumo Digital had met Sonic & SEGA All-Stars Racing een stevige fundering neergezet en daarop heeft Sumo Digital alvast een prachtig bouwwerk neergezet. Kunnen er nog dingen anders? Absoluut, maar er is genoeg leuks toegevoegd waardoor deze game aanzienlijk meer is dan menig simpele kartgame. Hij is tijdens het rijden lekker snel, de muziekjes en kleuren zijn vrolijk en er is vanalles bijgekomen waardoor je er weken mee door kunt gaan. Het is alleen erg jammer dat je er lang op moet wachten steeds, maar dat is deze fijne racer zeker waard.[b]Gameplay: 8/10Fun: 8/10Levensduur: 8/10 Graphics: 9/10Originaliteit: 7/10Totaal volgens reviewer: 8