De nieuwe James Bond-film vond ik een beetje tegenvallen, maar hoe zit dat met de nieuwe Bondgame. In 007 Legends gaan we op avontuur in zes James Bond-films, van het oldschool Goldfinger tot Skyfall. Een fijne mix of een slechte combi?

Zoals je hebt kunnen lezen in het verslag van het 007 Legends pre-launchfeestje, vond ik het een erg leuke avond, vooral omdat ik zoveel geluk had. Een van de dingen die ik die avond won, was de game 007 Legends, waarin je missies moet volbrengen in zes verschillende Bond-films: Goldfinger, On Her Majesty’s Secret Service, Moonraker, Licence to Kill, Die Another Day en dus de nieuwe Skyfall, die enkele dagen na de release gratis downloadbaar was.Nu is het niet zo dat je elke film met een andere Bond speelt, want Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton en Pierce Brosnan komen in deze game niet voor. Ditmaal is het acteur Daniel Craig, de huidige 007, die alle films uit de game op zich neemt. Hij sprak niet zijn eigen stem in, want dat heeft Timothy Watson gedaan. Acteurs en actrices die wel te horen zijn, zijn: Richard Kiel (Jaws), Michael Lonsdale (Hugo Drax), Naomi Harris (Eve), Rory Kinnear (Bill Tanner), Judi Dench (M), Carey Lowell (Pam Bouvier), Robert Davi (Franz Sanchez) en Toby Stephens (Gustav Graves).
Wat het eerst opvalt bij het opstarten van 007 Legends, is de soundtrack. Het is een ietwat moderner klinkende versie van een instrumentale versie van Goldfinger, wat meteen een van mijn favoriete James Bond-nummers is. David Arnold, die voor vijf Bond-films de muziek verzorgde, heeft dat melodietje speciaal voor de game in elkaar getimmerd. Niet vreemd dus, dat het authentiek klinkt en het je meteen in Bond-sferen brengt.Wat helaas vervolgens opvalt, is dat de game best lange laadtijden heeft. Zelfs als je een level net opstart en direct doodgaat, dan duurt het weer net zo lang om opnieuw te laden. Dat is jammer, vooral omdat de besturing van dit spel best even wennen was voor me en ik daardoor regelmatig de dood vond. Altijd pijnlijk om toe te geven als gamer, maar je hoeft het pookje maar licht aan te tikken en je geheim agent is al bijna 80 graden gedraaid.
Zoals ik al zei, is dat vooral een kwestie van wennen, vooral als je diverse pistolen gebruikt, zul je merken dat het een stuk beter gaat als je van de scope gebruikmaakt. Daarme kun je inzoomen op je tegenstander, waardoor je een stuk beter ziet waar je aan toe bent en een klein tikje tegen het pookje ook niet een overweldigend effect heeft.Maar goed, laat ik eerst kort uitleggen wat de bedoeling is. Je belandt direct in de film Goldfinger, waarbij je je moet verschuilen achter objecten en moet zorgen dat je alle vijandelijke mannetjes uitschakeld. Hoewel tijdens de behind closed doors-sessie die ik had met Didi tijdens Gamescom werd gezegd dat je heel vrij bent in kiezen of je stealthy ging of er op los zou schieten, is dat weinig het geval. Met gewoon doorrennen en om je heen schieten, komt Bond er niet.
Is het alleen maar schuilen en schieten? Vooral aan het begin wel. Eigenlijk ben je gedurende de hele film Goldfinger bezig met schuilen, schieten, weer een stukje verder rennen en weer schuilen, schieten, enzovoorts. Heel af en toe moet je wel even puzzelen, zoals in het hoofdkwartier van Goldfinger, waar je gebruik maakt van je gadgets (je radarhorloge en je smartphone) om vingerafdukken te vinden en een kluis open te maken. Bij de film On Her Majesty’s Secret Service wordt de gameplay interessanter, want daarin raak je verzeild in een achtervolging door de sneeuw. Verderop in de game zit ook nog een achtervolging per auto waarbij ook nog de tijd loopt, dus er is genoeg afwisseling te vinden. Het duurt alleen even voor die afwisseling ook daadwerkelijk op gang komt.
Vooral als je vaak doodgaat, wat ik op sommige stukjes wel had omdat ik simpelweg niet genoeg plekjes kon vinden om te schuilen. Soms waren er wel bankjes, maar die waren dan te laag waardoor vijanden je alsnog helemaal bloederig schoten. Het werkt in deze game net als in vele andere first person shooters, zodra je wordt geraakt wordt je scherm steeds roder en zodra je een tijdje goed schuil zit en niet geraakt wordt, verdwijnt die rode gloed en kun je weer vrolijk verder.Je kunt ook echt vrolijk verder, want er is overal genoeg munitie te vinden. Er is ook een duidelijk verschil te merken tussen de diverse pistolen die er zijn en van alle mannen die je omlegt, kun je de gun meenemen als je op tijd genoeg bij het levenloze lichaam aankomt. Ben je dat niet, dan verdwijnt deze namelijk.
Het is misschien maar goed ook, dat die mannetjes verdwijnen, want deze game verdient niet de schoonheidsprijs. Door alle missies heen merkte ik steeds weer dat deze game grafisch teleurstellend is. Het is allemaal net even te simpel en te strak, waardoor 007 Legends een wat goedkoop uiterlijk krijgt. Erg jammer natuurlijk, want verder is die klassieke James Bond-sfeer er door de stemmen, de muziek en de herkenbare locaties goed voelbaar. Onder de streep kan ik zeggen dat ik wat teleurgesteld ben in deze game. Hij biedt voldoende variatie en een fantastische sfeer, maar het goedkope uiterlijk en de vooral aan het begin repetitieve schuil-en-schiet-gameplay zorgen ervoor dat ik 007 Legends vooral als een typische filmgame zie, in plaats van een mooie ode aan de kwalitatief hoogstaande Bond-films. Erg spijtig, want een andere Bond-game gaat er vast niet komen voor het 50-jarig jubileum van de geheim agent volgend jaar.Mijn score:Gameplay: 7/10Fun: 6/10Levensduur: 7/10 Graphics: 4/10Originaliteit: 7 /10Totaal volgens reviewer: 6,2