Onlangs heb ik nog de film ‘Battleship’ gekeken. Alexander Skarsgård, Taylor Kitsch… Jummy! Ik stap vol vertrouwen in de (op de film gebaseerde) game, marinier MsMarvel reporting for duty!

Schijnbaar is mijn naam niet marinier MsMarvel maar Cole Mathis. Ook goed. Of ik even de achtergebleven Tweede Wereldoorlog bommen wil ontmantelen. Maar natuurlijk Admiraal! Ik baan mij een weg door de Hawaiiaanse wildernis, op zoek naar bommen. Al snel vind ik er één. Even ‘X’ ingedrukt houden en ik heb de klus geklaard. Tevreden kijk ik naar het kleine vonkje dat uit de bom spat. Even ben ik bang dat hij explodeert, maar gelukkig stuurt de marinier die erbij staat mij naar de volgende bom om te ontmantelen. Ongeveer vier bommen later, heb ik het gevoel dat Hawaï al heel wat veiliger is dankzij mijn expertise in het bom ontmantelen. Gaat dit de hele game zo? Ik loop een heuvel af richting het strand wanneer er plots iets in zee stort. Meerdere projectielen boren zich in het mooie blauwe water. Het is dat ik de film heb gezien, anders zou ik geen idee hebben van wat het zijn, waar ze vandaan komen en wat ze komen doen. Ik word omver geknald door een lichtflits. Even later kom ik bij en krijg ik een pistool in mijn handen gedrukt. Of ik mij snel bij de rest wil melden. Jazeker Admiraal!

Opeens ben ik een hele belangrijke Pipo in het marine gebeuren (nadat de helft is gedood?). Ik heb plotseling een schip (de USS J.Q. Adams) onder mijn hoede. Ik hoor Reagan (Radar Operator) in mijn oortelefoon tetteren dat ik ergens op het eiland een stoorzender moet vernietigen zodat de vloot van marineschepen beter kunnen communiceren en dergelijke. Missie één van de zeven gaat van start. Ik beland van het ene op het andere moment in een First Person Shooter. Via ‘LB’ kan ik op ieder moment mijn Battleship Command openen, dit is het zogenaamde Real-time strategy gedeelte van de game. Veel meer dan een map met rooster is het niet. In de map zie je je schip, en eventuele vijandelijke schepen. Door je schip te selecteren en daarna een vijandelijke, valt je schip aan. En meer hoef je eigenlijk eerst niet te doen.

Ik ren door naar de stoorzender, deze is makkelijk te vinden door het driehoekige figuurtje dat ik kan volgen. Dit driehoekje verteld mij welke kan ik op moet en hoe ver ik nog moet rennen. Onderweg kom ik mijn eerste Aliens tegen. Echt eng zijn ze niet, ze zien er uit als, tja, mannen in pak met een helm. Al snel vind ik betere wapens, een Alien KRAW (machinegeweer) en een assault rifle. Ik hoor Reagan iets roepen met het woordje ‘incomming’. Ik zie mijzelf nog naast mijn marine maatjes staan, en denken, okay, wat gaat er komen? En plots ben ik dood. Tip: zodra je Reagan het woordje ‘incomming’ hoort roepen in je oortelefoon, doe je een paar stappen in een willekeurige richting, totdat je uit de blauwe cirkel stapt. In deze blauwe cirkel landt binnen een paar seconden een bom die zal ontploffen.

Lesje geleerd, ik word weer aan het begin van de checkpoint geplant. Een van mijn grootste ergernissen in deze game. Je hebt geen optie om de game op te slaan waar je maar wilt. Als je dood gaat heb je pech en moet je opnieuw beginnen vanaf je laatste checkpoint. Een andere ergernis was het feit dat soms midden in een gevecht je Battleship Command opent als je schepen op zee hulp nodig hebben. Ik ben blij als mijn eerste missie erop zit. Missie twee! Nog een stoorzender vernietigen. Mij best. Ik maai weer Aliens neer op mijn weg naar een satellietschotel. De Aliens ‘droppen’ Wildcards. Als ze dood zijn verschijnt er een lichtgevend logo boven hun lichaam. Als je eroverheen rent pak je ze op. Deze Wildcards geven je schepen boosts of bonussen. Je kunt Wildcards ook laten vallen als je betere vind, je hebt namelijk wel een maximum aan Wildcards die je kunt oppakken.

De Wildcards:Salvage: “Repairs 15% of ships health each time it sinks an enemey vessel”Repair: “Repairs 10.000 points of health”Recovery: “Recover a lost ship”Ship Control: “Grants weapon control of this ship for up to 20 seconds with a 200% increase to attack damage.”Missiles: “Increases attack damage by 50% against enemy ships.”Radar: “Increases radar range by 1 grid square.”Armor: “Reduces damage received by 20%.”

Ik begin steeds meer schepen te krijgen. Waar ze vandaan komen kan ik niet echt achterhalen. Onder mijn vloot bevinden zich opeens een onderzeeër (USS Laredo) en de USS Chesapeake. Er zijn zes ‘Human vessels’ (onder andere Destroyer, Submarine, Frigate) en zes ‘Alien vessels’ (onder andere de Skimmer en Lurker). De Wildcard ‘Ship Control’ is een uitkomst. Zodra er veel vijanden mijn schepen aanvallen neem ik zelf controle over een schip. Dit klinkt als heel wat maar eigenlijk is het heel saai. De kans dat je schip zelf ten onder gaat is eigenlijk… Niet aanwezig. Ook al zit je op nog maar 20% hitpoints en heeft de vijand nog 100% hitpoints. Verder kiest Battleship Command ook een random vijandelijk schip als er meerdere in de buurt zijn. Echt controle over de scheepsgevechten heb je dus niet. Terwijl je bezig bent met het First Person Shooter gedeelte van de game is het handig om op je schepen te letten. Linksboven in beeld zie je je schepen staan met de hoeveelheid hitpoints in procenten. Als je er niet op let krijg je dus dat Battleship Command op de meeste vervelende momenten in de game opent. Je schepen helpen je soms op het land door support te sturen in de vorm van missiles. Deze helpen je bijvoorbeeld rotsblokken of deuren kapot te schieten zodat je verder kunt lopen.

(Spoilers)Na vier à vijf uurtjes beland ik al aan het einde van missie zeven. Missie één tot en met zeven waren eigenlijk allemaal hetzelfde. Dezelfde omgeving, hetzelfde doel, een ‘jamming device’ ontmantelen. Ik ben 3 soorten vijanden tegen gekomen. De ‘gewone’ Aliens, de iets sterkere ‘Thug’ Aliens en de rollende-oranje-lichtgevende-vernietigende ballen. Het begin en einde van de game zijn hetzelfde als in de film. Nadat het ‘moederschip’ is gezonken, en alle stoorzenders zijn vernietigd komt de airforce je nog even helpen. Het volgende moment zie je het titelscherm weer. BAM. Dat was het. Einde game. Extra’s? Behalve de trailer en ‘U.S. Navy Footage’ Geen. Multiplayer? Niet aanwezig. Teleurstellende game? Ja. Voor een best dure game verwacht je toch wel wat meer uren aan gameplay. Ook meer afwisseling. Toegegeven, games die gebaseerd zijn op films vallen vaak tegen. Zo ook deze game. Ik had meer RTS verwacht en minder FPS. Verder is de keuze in 5 wapens nou niet echt super. En het ontbreken van Alexander Skarsgård, Taylor Kitsch EN Rihanna? Pfff. Onvergefelijk! Als ik ervoor betaald had, had ik spijt gehad.


Mijn score:
Gameplay 4/10
Fun 5/10
Levensduur 2/10
Graphics 6/10
Originaliteit 4/10
Totaal door de reviewer: 4,2

About MsMarvel

Woont in Groningen en heeft 4 ratjes (Michelangelo, Leonardo, Donatello en Raphael) en 2 katten Loki & Dunya. Heather is 'in charge of the news' en helpt ook mee in de eindredactie. Is dol op de Marvel comics. Favoriete consoles zijn de PC, Wii U en Xbox360.

View all posts by MsMarvel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.