Wellicht ken je het verhaal van Sweeney Todd al. In 1975 verscheen er een musical van dit fictieve personage, waarna Tim Burton in 2007 een film maakte met de naam Sweeny Todd: The Demon Barber of Fleet Street. Daarin schitterde onder andere Johnny Depp als Sweeney Todd.Benjamin Barker is door een rechter onterecht beschuldigd van misdaden en is voor zijn leven verbannen naar Australië. Naar het schijnt had de rechter een oogje op de vrouw van Barker en stuurde hem met verzinsels het land uit. Nu is hij terug, maar onder een nieuwe naam: Sweeney Todd. En Sweeny Todd is niet terug gekomen voor de gezelligheid, hij is uit op wraak! Om hem te stoppen moet je de nodige puzzels oplossen om zo cruciale aanwijzingen te vinden.

Als je het spel wilt beginnen moet je even een ‘account’ aanmaken, wat alleen bestaat uit een gekozen naam. Ook maak je even de keuze uit de twee spelopties: de Casualmodus en de Challengemodus. Casual biedt je meer sprankelingen, herlaadt de hintmogelijkheid sneller en geeft je geen boete als je misklikt bij het zoeken van voorwerpen. Het sprankelende zie je overal in de game terug. Het geeft aan dat je daar een opdracht kunt vervullen. Mocht je kiezen voor de challenge, dan zijn er minder sprankelingen, herlaadt de hintmogelijkheid langzamer en word je beboet voor meerdere misklikken.Klik op de screenshots voor een vergroting.

De game speelt zich niet direct achter elkaar af, het bestaat uit delen. Zoals bij bovenstaand screenshot te zien is, zie je een stukje perkament met aan de linkerkant het woord ‘Bewijs’. De woorden/items die je al gevonden hebt worden doorstreept met blauw. Nadat je al deze stukken bewijs hebt verzameld sluit je een deel af. De balk zelf geeft aan welke items je al in je bezit hebt. Deze items kun je gebruiken om bijvoorbeeld een kat zoet te houden of een vod uit het water te vissen. Na elk deel heb je stukjes van een foto waarvan je een geheel moet maken. Dit leidt tot een klein verhaaltje van de inspecteur en is ook de inleiding tot een lied. Die liedjes die tussendoor komen kun je gewoon overslaan en vinden sommigen misschien raar. Je moet wel bedenken dat het verhaal als eerste is uitgewerkt in een musical.Helemaal rechts op het screenshot zie je ook nog een opgevouwen map. Via deze map kun je reizen naar een van de andere plaatsen die je op dat moment op de map ziet. Die plaatsen verschillen per deel. De ene keer heb je de beschikking om 3 plaatsen te onderzoeken en de andere keer 5 of 6. Het kan zijn dat je tijdens een deel al klaar bent met een bepaalde plaats, die zie je dan niet meer in kleur op de map. Het wordt een beetje grijzig en er staat een vinkje bij. Dit betekent ook dat je op dat moment ook niet meer naar die plek toe kunt gaan. Al die plaatsen bevatten eigenlijk ook dezelfde onderdelen. Er zijn plekjes te vinden die ‘sprankelen’ en waar je wat uit moet voeren, maar ook plekjes waar er een vergrootglas tevoorschijn komt.

Via zo’n vergrootglas kom je bij een minigame. Er liggen wel 5 keer zoveel items als de items die je moet zien te vinden, dus het kan wel even duren. Wat ook de nodige vertraging op kan leveren zijn de ‘vreemde’ woorden die je af en toe tegen kan komen. Nu is dat in de Casual modus niet zo erg, je kunt in principe klikken wat je wilt, maar het is toch wel even zoeken. Een leuk detail vind ik overigens dat elk gevonden item doorstreept wordt met bloed en het ‘druipt’ dan ook even. Mocht je er even niet uitkomen dan is er natuurlijk altijd wat hulp. Op bovenstaand screenshot zie je onderaan rechts een lamp. Aan deze lamp kun je zien of je al recht hebt op een hint. Als dat zo is klik je op een van de woorden in de balk en dan wordt er met bloed een vierkant geschetst. Dit vierkant bakent het gedeelte af waarin je item moet liggen. Nu is het niet zo dat je gelijk een ander item aan kunt klikken en je zo fluitend door de minigame helpt. Op de plek van de lamp komt dan een kleine timer. Als de timer klaar is heb je weer recht op een nieuwe hint.

Een ander soort minigame is als je bijvoorbeeld een deur moet openen waar er zit een bepaald slot op. Dan is het even puzzelen om het juiste plaatje te krijgen. Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je op een gegeven moment ook gewoon klikken op ‘overslaan’.De muziek die ze gebruiken past goed bij de sfeer van de game. Dat doet Denda bij andere games overigens ook vaak goed. Het is mysterieus, met regen en onweer en betrekt je helemaal in het verhaal. De graphics zien er best aardig uit, hoewel je ook moet bedenken dat er eigenlijk praktisch niks beweegt in de game. Bij de minigames beweegt er natuurlijk het een en ander, je hebt de sprankelende stukjes, maar over het algemeen is het dus vrij passief. ConclusieIk vond de game erg vermakelijk en met een leuk verhaal. De minigames zijn op Casual niveau ook uitdagend, wat weer leuk is als je het uitgespeeld hebt en de Challengemodus wilt proberen. Ik heb er iets langer dan 4 uur over gedaan om de Casualmodus uit te spelen, wat de drive biedt om de Challengemodus net zo ‘goed’ te doen! De graphics voor deze game zijn goed genoeg, het ziet er leuk uit. De muziek is een perfecte keuze. Ik vind het belangrijk dat er ook goede muziek bij een game zit wat niet gaat irriteren. Dit verdwijnt een beetje naar de achtergrond, waardoor het je een perfect sfeertje meegeeft om je detective skills eens goed uit de verf te laten komen. Wat daar ook zijn steentje aan bijdraagt is het doorstrepen van de items in bloed. Ik vind het in ieder geval leuk bedacht.Informatie:Uitgever: Denda GamesPlatform: PCTalen: NederlandsAdviesprijs: € 9,99
Score– Gameplay: 8/10- Fun: 8/10- Levensduur: 7/10- Graphics: 7/10- Geluid: 8,5/10- Originaliteit: 7/10Totaal score: 7,6