Eind januari ging de open beta van start van de gratis te spelen MMORPG Canaan Online. Natuurlijk heb ik voor jullie een kijkje genomen in dit kleurrijke wereldje.

Verhaal
Canaan Online speelt zich af in een kleurrijk manga-achtig wereldje. De bevolking werd door oorlogen geteisterd en is uiteindelijk via een magische poort naar de wereld Canaan gevlucht. Canaan is echter nog erg jong: 100 jaar. Om zich hier in deze nieuwe wereld te kunnen vestigen moet je voor je bestaan vechten en wellicht ben jij wel degene die het legendarische boek vindt en daardoor de deur naar het paradijs opent.

Gameplay
Nadat je een gratis account gemaakt hebt bij Gpotato kun je aan de slag met de game. Canaan Online is gewoon vanuit je internetbrowser te spelen en werkt via Flash. Tijdens het vormgeven van je eigen pop kun je kiezen of je een mannetje of een vrouwtje bent en je kiest gelijk je class: Ranger, Priest, Warrior of Mage. Bij het vormgeven van je uiterlijk heb je niet heel veel keuze.

Als je met het spel begint, dan is het mogelijk om al binnen 5 minuten level 5 te behalen. Je krijgt hiervoor dan ook een beloning: een Beginner Gift Package! Tot level 10 zit je als het ware nog in een tutorial gebied: Ruky Island. Je wordt beladen met uitleg over het spel en af en toe verschijnt er rechts onderin een behulpzaam figuurtje die alles nog een keer uitlegt voor je. Hierdoor is de instapdrempel erg laag en is het spel erg makkelijk op te pikken. Vanaf level 10 gaat de game eigenlijk echt van start. Je hebt nu de mogelijkheid om Ruky Island te verlaten en naar de hoofdstad te gaan van Karugarner. Je kan gebruik maken van Talent Points nadat je level 21 bereikt hebt. Boven de level 20 kan je ook elke dag je Daily Login Reward ophalen. Hiervoor moet je wel wat extra centjes bijleggen, maar dan krijg je wel een Shaman Spirit in je bezit, die zorgt voor 37.500 experience! De besturing van de game is standaard, je maakt gebruik van de WASD knoppen en je klikt hier en daar met je muis als je met figuren wilt praten of een gevecht aan wil gaan. Het vechtsysteem zit niet spectaculair in elkaar en is eigenlijk wel veel te simpel. Zo kan je er voor kiezen om de Auto Fight aan te zetten, waardoor alles automatisch gaat. Tijdens het vechten kan je hulp krijgen van een door jou gevangen pet en je kan groepen vormen met andere spelers.

Het rondlopen levert af en toe wel problemen op, zo blijf je af en toe haken terwijl er nergens een steen of iets dergelijks te bekennen is waarachter je zou blijven haken. Het lijkt dus of er hier en daar per ongelijk een forcefield geplaatst is. De animaties in het spel zijn dus niet zo goed uitgewerkt.

Bags
Vanaf het begin van het spel heb je meteen beschikking over een rugzak: Bag 1. Hier passen 35 verschillende items in. Vanaf level 20 kun je Bag 2 unlocken en dus 70 verschillende items meedragen. Bag 3 kan je voor 30 dagen huren en dan heb je ook nog een VIP pack die alleen beschikbaar is voor VIP spelers. Dat je niet zomaar een bag erbij kan kopen zorgt wel voor irritatie in het begin. Je hebt al snel je eerste bag vol en op een gegeven moment kan er niets meer bij, terwijl je juist items moet ontvangen voor een bepaalde quest. Je kan er dan voor kiezen om wat ruimte te maken door het droppen van items, of je moet een winkeltje zien te vinden waar je je spul kunt verkopen.

Quests
In Canaan Online zijn er verschillende soorten quests. Zo heb je de Daily Quest,s die maar een bepaald aantal keer gedaan kunnen worden op één dag. De quests die je belonen met geld worden Reward Quests genoemd en de quests waardoor je experience verdient gaan onder de naam Test Quests. Als laatste heb je ook nog de Part Time Quests. Deze quests bestaan uit een hele serie en ben je aan het einde gekomen, dan word je rijkelijk beloond! Natuurlijk ontvang je af en toe ook equipment en items voor het voltooien van een quest.

De quests variëren tot het verzamelen van items, tot het opzoeken van personen en natuurlijk zul je hier en daar ook monsters moeten doden om de plaatselijke bevolking te helpen.Ben je op zoek naar een persoon voor een quest en kan je deze niet vinden? Dan kan je naar je questlog gaan en daar zie je de coördinaten van die persoon staan. En om het helemaal makkelijk te maken hoef je alleen maar op die coördinaten te klikken en je loopt vanzelf naar de juiste bestemming. Hetzelfde geldt voor monsters. Kan je een bepaald monster niet vinden? Ga naar je questlog, klik op de naam van het beest en de map laat zien waar je ze kunt vinden. Vervolgens kun je op de map klikken en loopt je pop er zonder problemen automatisch naartoe. Hierdoor wordt de game natuurlijk wel heel erg makkelijk, maar op deze manier zit er wel tempo in.

Het allereerste wat opvalt is dat de game een enorm gehalte van schattigheid heeft, waardoor het waarschijnlijk meer meisjes aan zal trekken dan jongens. Voor de echte gamers ontbreekt er ook duidelijk de uitdaging, maar mocht je je eens vervelen en heb je geen tegoed meer voor World of Warcraft (of je schaamt je dood dat je toch nog steeds RuneScape speelt), dan kan deze game nog wel eens erg leuk zijn. En stiekem is het ook een beetje verslavend.

De open beta is vanmiddag gesloten en vanaf 24 februari wordt de game officieel gelanceerd en kan iedereen het spelen. Mocht je al meegedaan hebben aan de open beta, dan behoud je je naam en vriendenlijst (mits je lvl 15 bereikt hebt) en je krijgt een in-game verrassing toegestuurd.

Informatie
Naam: Canaan Online
Platform: PC