Samen met vele anderen heb ik een bèta key weten te bemachtigen van de nieuwe MMORPG van NCsoft, genaamd AION. Ik heb deze game dus alvast kunnen testen en wilde mijn ervaring erg graag met jullie delen. Ga er maar even voor zitten..
Rassen
Als je het spel opstart kun je kiezen uit twee rassen, de Elyos (goede kant) en de Asmodian (slechte kant). Ik heb gekozen voor de Asmodian kant, lekker evil en donker. Je kunt niet op dezelfde server met karakters van beide rassen spelen. Als je met het andere ras wilt spelen, moet je dat dus op een andere server doen. Er bestaat ook nog een ras genaamd Balaur, tegen dit NPC ras neem je het op in het spel. Maar welke karakters zijn er allemaal? Er zijn vier hoofdclasses: Warrior, Scout, Mage en Priest. Als je level 10 bereikt, moet je je verder specialiseren in een class.

Als je eenmaal een karakter hebt gekozen, is er de mogelijkheid deze aan alle kanten aan te passen, denk aan kleur van de ogen, een ander gezicht, huidskleur, wel/geen tattoo, de haarkleur, de lengte, breedte en nog veel meer. In principe is het dus zo dat er geen enkel karakter op elkaar zal lijken en jij een uniek personage in handen hebt.

Het spel
En dan sta je ineens ergens in een omgeving waar je begint met het spel. De game ziet er mooi uit, goed gedetailleerd en heeft veel ingewikkelde namen waar je even aan moet wennen. Je kunt vloeiend bewegen (mits je computer het toelaat natuurlijk) en hoort overal geluiden. Tijdens het starten van een gevecht met een monster hoor je ineens een stoer muziekje, waar het bloed sneller van door je aderen gaat lopen, soort adrenalinemuziek. Je hebt quests (opdrachten) die je moet voltooien. Deze haal je bij de NPC’s (Non Playing Characters) die in je omgeving staan. Uiteindelijk volg je de weg naar verschillende dorpen voor nieuwe opdrachten, een vliegroute, shops om je gevonden items te verkopen en nieuwe skills (vaardigheden) te leren.

Beginnersguide
Je speelt deze nieuwe game en hebt wellicht nog geen idee hoe alles in zijn werk gaat. Als je bekend bent met genre MMORPS (Massively Multiplayer Online RolePlaying Game) zul je een aantal dingen in het spel makkelijk zelf uit kunnen vogelen. Maar toch is het handig dat de beginnersguide er is. Het geeft handige tips door het spel heen. Hoe? Er verschijnen onderin je scherm blokjes met vraagtekens, als je hierop klikt kun je lezen wat je kunt doen of leren. Heel erg handig.

Levelen
Door deze opdrachten te voltooien krijg je experience (XP) en level je jouw karakter tot een grote sterke speler. Tijdens deze bèta versie kun je niet hoger dan level 30, maar in de officiële versie kan je tot level 50 komen. Op level 9 ga je van start met het verder ontwikkelen van je class. Je kiest een specialisatie en krijgt dan nieuwe mogelijkheden en skills. In het filmpje kun je zien welke karakters er zijn en wat voor opvolgende class ze kunnen worden.

Het kan natuurlijk voorkomen dat een beest sterker is, tijdens het gevecht kun je natuurlijk wegrennen, maar dit gaat niet altijd goed (ik spreek uit een hoop ervaring, ahum). Als je dood bent, word je terug naar het laatste dorp geteleporteerd waar jij je hebt aangemeld. Je bent zwak en loopt erg langzaam. Je kunt 1 minuut wachten tot je je weer sterk voelt, maar dan ben je wel wat XP kwijt. Je kunt er ook voor kiezen om jezelf te laten genezen bij een “soul healer”, je krijgt dan de XP die je verliest van het dood gaan terug en je bent meteen weer sterk genoeg om door te spelen.

Quests
Tijdens het spelen loop je van dorp tot dorp, om uiteindelijk in de grote steden aan te komen. Je doet quests en loopt af en toe steeds maar heen en terug naar de locatie om je opdracht te voltooien. De opdrachten herken je aan een lichtblauwe pijl boven de NPC’s. Naast de gewone quests heb je ook campagne opdrachten, te herkennen aan een gele pijl. Het handige is dat je jouw quests aan kunt vinken zodat ze in je scherm blijven staan. Dan hoef je niet telkens terug naar het quest overzicht, maar zie je vrij snel wat je ook alweer moest doen. Voor de opdrachten moet je beesten doodmaken. Deze geven je items die je nodig hebt voor je quest, Kinah (betaalmiddel in het spel) of nieuwe wapens, gear (kleding) om je sterker te maken.

Vliegen
Vanaf level 10 kun je vliegen. Je reist naar een grote stad toe en krijgt een soort beëdiging. Je krijgt nog wat tips van de beginnersguide hoe te vliegen, die erg handig zijn. Zo leer je dat je niet onbeperkt maar rond kunt vliegen. Je hebt een bol in je scherm waar je in de gaten kunt houden hoelang je nog in de lucht kunt hangen. Ook verschijnt er een melding in je scherm dat je nog heel even kunt vliegen, dat het bijna is uitgewerkt. Het ziet er wel gaaf uit als je karakter een stel vleugels krijgt en kan gaan vliegen. Ook opdrachten kunnen in de lucht gevonden worden en gevechten kunnen er plaats vinden.

Filmpjes
Tussen het volgen van de quests kom je regelmatig filmpjes tegen. Vooral tijdens de campagne quests. Af en toe wordt je dan geteleporteerd naar een plek ergens in de lucht waar je dan een opdracht moet voltooien of alleen even rond moet kijken. Veelal zie je dan ook gevechten tussen goed en kwaad, allemaal gevleugelde karakters die met elkaar vechten in de lucht.

Samenspel
Je bent samen met heel veel spelers op een AION server en er zijn ook grote sterke monsters die je voor opdrachten moet neermaaien. Hiervoor kan je een groep oprichten tot maximaal zes personen. Als je met verschillende karakters die allemaal een andere class hebben in een groep zit, kun je elkaar ook ondersteunen. Samen ben je sterk! Als je iemand hebt die kan healen, je HP (Healt Points) weer kan herstellen, ga je ook minder snel dood.

Kinah
Zoals al eerder aangegeven is de Kinah het betaalmiddel in de game AION. Je kunt hiermee verschillende items kopen. Denk aan potions (drankjes) die je HP of MP herstellen, nieuwe kleding, voedsel, wapens en boeken om je skills verder te leren. Gevonden items kun je verkopen om zo geld te verdienen. Ook beesten kunnen geld droppen als je ze hebt doodgemaakt. Ook betaal je van je Kinah de flightmaster tussen dorpen en steden

Minimale Systeemeisen
Microsoft Windows XP SP2*2.8GHz CPU or equivalent1GB RAMNVIDIA 5900 Ultra with 128MB RAM / ATI x700 with 128MB RAM or higher**15GB Hard Disk spaceDVD-ROM driveDirect X 9.0c (6/2008 update)Sound DeviceBroadband Internet Connection

Handige links
Natuurlijk een link naar de officiële website van deze game: klik hier. Ook erg handig, voor hulp bij de quests: aion armory

AION pre-order & collectors edition
AION zal pas vanaf 25 september 2009 officieel in de winkels liggen. Het is al wel mogelijk om deze game bij verschillende online webshops te ‘pre-orderen’. Je krijgt de game dan rond de 25e thuis gestuurd. Maar, het is ook mogelijk om een week voor de officiële release alvast te kunnen spelen. Er bestaat ook een collectors editie van de game, deze bevat verschillende items bij verschillende webshops. Denk dan aan items om je karakter sterker te maken. Van deze collectors editie schijnen maar 15.000 exemplaren in de omloop te zijn, dus hier moet je wel snel bij zijn.
Bol.com – €49,99, 12game – €39,99, CE pack Nedgame – €69,99.

Het is sterk aan te raden om te kijken waar je deze game het goedkoopste kunt kopen, de prijs verschilt her en der nog wel.

Mijn mening
Er is nog zoveel meer over deze game te vertellen en te ontdekken. Ik heb het nu een aantal dagen kunnen spelen en vind het best leuk om te spelen. Je ontdekt steeds nieuwe dingen, nieuwe gebieden, vind nieuwe wapens en kleding. Komt steeds vreemdere beesten tegen en kunt van nieuwe omgevingen en steden genieten. Het ziet er allemaal mooi uit. Het is ook makkelijk te spelen, geen rare fratsen, gewoon de quests volgen heen en weer reizen en verder gaan. Het is zeker een mooie en leuke game wat echt een aanrader is! Klein nadeel kan zijn dat je er maandelijks voor moet gaan betalen. Maar wat is tegenwoordig nog gratis? Ik kan eigenlijk niets negatiefs vinden in deze game, ik heb tijdens de bèta al verschillende updates mogen ontvangen, nieuwe patches die kleine foutjes uit de game gevist hebben.