Op het nieuws hoor je veel over de uitbraak van ziektes, plagen, terrorisme en dergelijke ellende. Developer Sucker Punch nam al deze elementen en voegde daar persoonlijkheid aan toe, het resultaat mag er zijn: InFamous!Onlangs had ik de eer om deze PS3-game uit te proberen en te reviewen voor Female-Gamers. Dit resulteerde in heel wat uurtjes game plezier. Lees meer over mijn ervaringen met deze bijzondere titel.Wat is InFamous?InFamous is een single-player action game die zich afspeelt in een fictieve stad genaamd ‘Empire City’. Deze stad bestaat uit drie eilanden genaamd de Neon, Warren en Historic District. Deze stad is in quarantaine geplaatst na het uitbreken van een plaag. Je kunt vrij rondlopen in alle delen van de stad die je vrijgespeeld hebt. In de game speel je met één character, genaamd Cole MacGrath, in third-person view.

Het beginZodra je de game voor de eerste keer start, zie je een cutscene waarin er een explosie te zien is en direct daarna wordt de camera gericht op de hoofdpersoon van de game, Cole. Je krijgt een korte inleiding waarin je leert je camera te gebruiken, rond te rennen en te springen. Dan word je gebeld door Cole’s beste vriend, Zeke, die je vraagt om naar een brug je komen en te ontsnappen uit de ravage in de omgeving. Onderweg word je door elektriciteit geraakt, uiteindelijk kom je bij de brug en valt de bliksem aan alle kanten naar beneden. Cole stort in en je ziet weer een cutscene. Er is te zien hoe Cole wakker wordt in het ziekenhuis en hoe hij ontdekt dat hij elektriciteit uit zijn handen kan laten schieten. Het verhaal gaat verder op de 14e dag na de ontploffing, waar je begint op het dak van Zeke’s gebouw. Je leert hierbij hoe je zelf met elektriciteit kunt schieten en start daarna je eerste missie.Hoe werkt InFamous?Om verder te komen in het spel moet je bepaalde missies uitvoeren. Naast de verplichte missies zijn er ook optionele missies die je kunt uitvoeren om een deel van de stad over te nemen. Sommige van deze missies geven een speciaal ‘Good’ of ‘Evil’ punt. Zodra je vijf of meer van deze punten hebt verzameld kun je een nieuwe kracht ontwikkelen. Je begint het spel met beperkte krachten die je steeds meer uitbreidt hoe verder je in het spel komt. Je kunt deze krachten uitbreiden met experience, die je opbouwt door vijanden te verslaan. Iedere kracht kan op twee manieren uitgebreid worden, dit hangt af van je Karma. In het spel heb je namelijk af en toe zogenaamde ‘Karma-momenten’, waarbij je een optie krijgt om een goede of slechte daad uit te voeren. Hoe groter je Karma is aan één kant (goed of slecht), hoe verder je je krachten kunt uitbreiden. Zoals hierboven te lezen is Karma dus erg belangrijk tijdens het spelen van de game. Karma bepaalt echter niet alleen hoe je krachten veranderen, maar ook het verloop van het spel. Hoewel de missies die je uitvoert altijd hetzelfde blijven, je Karma kan wel verschil maken in de beloning voor het uitvoeren van de missie en eventuele cutscenes die na het uitvoeren te zien zijn. Ook de manier waarop de game eindigt wordt bepaald door je Karma. Je eerste ‘Good or Evil’ keuzemoment komt al vroeg in het spel. Om sterk te worden in het spel zul je na het maken van je Karma-keuze ook consequent in die richting door moeten blijven spelen.

Goed of Slecht? De keuze is aan jou…

OmgevingJe begint het verhaal in een gebied genaamd de Neon, één van de drie eilanden waaruit Empire City bestaat. Je kunt hierin vrij rondrennen. Je zult daarbij slechts beperkt worden door vijanden (in de Neon is dat een groep genaamd de ‘Reapers’) die de baas zijn over dat gebied. Zelf had ik in het begin flashbacks naar Liberty City (GTA-IV) maar na enige tijd doorbrengen in de stad hield dat vanzelf op. In de stad word je niet overreden door auto’s, je vijanden herken je gemakkelijk en je kunt vrijwel ieder gebouw tot aan de top beklimmen. Op straat kom je veel mensen tegen die er allemaal verschillend uit zien. Ze reageren ook actief op de aanwezigheid van Cole, nemen foto’s, roepen naar je of leiden je naar een gewond persoon op straat. Als er vijanden in de buurt zijn zoeken de mensen een schuilplaats of gooien ze met stenen ter verdediging.BesturingDe besturing van InFamous is logisch in elkaar gezet en makkelijk uit je hoofd te leren. Je rent door de stad door het linkerpookje van de Sixaxis controler te gebruiken. Met het rechterpookje bestuur je de camera. Verder worden de knoppen links gebruikt om te richten en de rechterknoppen worden gebruikt voor speciale aanvallen die je kunt gebruiken tijdens het richten. Je moet altijd richten om een aanval te gebruiken – je kunt dus niet zomaar in de wilde weg om je heen gaan schieten.Werkt het concept?Het concept werkt zeker en dat merk je tijdens het spelen. Iedere beslissing die je maakt heeft gevolgen en als deze je niet aan staan, heb je pech. Je zult er soms voor willen kiezen om een missie opnieuw te willen spelen (een opgeslagen spel laden en opnieuw beginnen) om deze tot een ander einde te brengen. Toch blijft het spel, tot het einde aan toe, onvoorspelbaar en dynamisch. Een slimme zet van Sucker Punch is het dubbele trofeeënsysteem: om alle trofeeën te halen zul je het spel zowel op de goede als slechte manier moeten spelen. Je wordt in feite gedwongen om het spel tweemaal uit te spelen, hoewel je dit niet als negatief hoeft te ervaren.

Wat werkt er nietDe game is over het algemeen erg goed uitgewerkt en er is dan ook weinig op aan te merken. Het enige echte storende punt is dat er af en toe wall-glitches zijn waarbij vijanden door een object heen gaan. Ook ben ik een keer vast komen te zitten achter een reclamebord op een muur. Ik was op dat moment bezig met een missie, deze moest ik beëindigen om weg te komen.Mijn meningInFamous ziet er schitterend uit. Niet alleen is de game grafisch goed uitgewerkt, ieder gebouw in de omgeving heeft zijn eigen stijl. Eén van mijn favoriete dingen aan de game zijn de mensen op straat, die zich vaak heel realistisch gedragen. Sterker nog, zelden zag ik een game met zo’n goed uitgewerkte dynamiek en interactie in de omgeving, als deze. Wie het spel speelt kan zeker niet om het verhaal heen. Het plot van InFamous is, samen met die van Bioshock, één van de beste die ik ooit in een game heb gevolgd. Het verhaal ontrafelt zich tot op het laatste moment, waarbij je constant op een ander been gezet wordt. Hoewel je vaak met elektriciteit in het rond aan het schieten bent, is InFamous niet te verwarren met een shooter. Veel side-missions concentreren zich op andere zaken dan vechten. Dankzij die verschillende soorten missies is de kans klein dat je binnen een uur je controller al aan de kant wilt leggen. Gezien je zeker een aantal dagen (schijnt ook non-stop in 19 uur te kunnen) bezig bent om de game uit te spelen, zul je er ook lang plezier van hebben – zeker wanneer je ook alle trofeeën wilt binnen halen.NotitiesKort door de bocht zou je InFamous een (verbeterde en uitgebreide) mix kunnen noemen van Assassin’s Creed, Bioshock, GTA-IV, Mirror’s Edge en Prince of Persia. Als één van de voorgaande spellen je aanspreekt is de kans groot dat je deze game nog leuker gaat vinden. Voor de twijfelaars is er goed nieuws: er is ook een demo van InFamous op het Playstation Network beschikbaar.Algemene informatieDeveloper: Sucker Punch ProductionsUitgever: SonyReleasedatum: 29 mei 2009 (Europa)Platform: Playstation 3Tags: Single-player, third-person action, sandbox

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.