Nog geen 2 jaar geleden werd de gamewereld opgeschrikt met het uitkomen van de eerste Gears of War (GOW). Woordvoerder van Epic, Cliff Bleszinski, beloofde ons een revolutionaire gameplay en graphics die je werkelijk doen wegblazen. Meestal wordt dit soort spierballentaal gebruikt om een hype te creëren, en dat was ook de bedoeling van het team achter GOW. Maar hoevaak zien we het niet dat zo’n vreselijk gehypet spel dan zo ontzettend tegenvalt. Zie recente voorbeelden als Lair en Too Human. Maar vanaf begin af aan voelde het publiek dat dit anders was…..maar een revolutie?!

Nu, 2 jaar later kunnen we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat dit inderdaad een revolutie was. Gears of War had ons laten proeven aan overweldigende graphics, een blik met ongehoorde eye-candy van de bovenste plank. Spierballentaal buiten het veld, maar ook zeker in het veld. De 4 teamleden van het Delta Squad zagen eruit als veredelde rugby-spelers. Zij waren aangewezen om de planeet Sera in een verre toekomst te ontdoen van de Locust – angstaanjagende monsters die de (fictieve) planeet zo goed als overgenomen hebben.De gameplay stond als een huis. Als je denkt door te kunnen lopen zoals in een Call of Duty ben je bij GOW aan het verkeerde adres. De dekking staat centraal in deze tactische-shooter. Als je (zeker op de hogere moeilijkheidsgraden) een kamer binnen komt rennen als Rambo in z’n betere dagen, leg je vrijwel zeker het loodje. Het niveau van dit spel is dus zeer hoog en zeker niet voor de kids. De 18+ ingeschaalde leeftijdscategorie is ook zeker niet overdreven; het bloed spat letterlijk van je scherm af op bepaalde momenten.

GOW heeft de tand des tijds dus uitstekend doorstaan. Alles lijkt te kloppen aan deze game. De vele details zijn briljant, ik hoop altijd maar dat genoeg gamers dit opvalt. Een goed voorbeeld hiervan is de warmte die zichtbaar van je wapen afkomt na een heftige shootout. Ook de omgevingen zijn een genot om doorheen te ‘wandelen’. Het doet allemaal een beetje Grieks-Romeins aan. Ook hier weer ontbreekt het nergens aan detail. De creepyness van dit spel is eveneens een speerpunt. De af en toe onheilspellende geluiden (vooral in de ondergrondse levels) geven je een continu gevoel van onbehagen. Schrikeffecten zijn ook aanwezig, zodat dit spel ook het predikaat ‘horror’ opgestempelt kreeg. In de action-filled sequences gutst het zweet van je voorhoofd. Met klamme oksels ga je weer verder met je missie om aan de hegemonie van de Locust een einde te maken, maar dit gaat verre van gemakkelijk. De rode vlekken verschijnen spontaan in je nek als zo’n beest op je af komt stormen. Zelf vind ik dit werkelijk ongeëvenaard, je hebt echt het gevoel dat je het zeer zwaar gaat krijgen met zo’n uit de kluiten gegroeid monster. De meeste Locust zijn ook niet makkelijk te killen met een goedgemikte head-shot. Stuk voor stuk vragen ze minstens een compleet magazijn van jouw wapen. Maar jij en je teamleden zijn ook geen makkelijke jongens. Het testosteron spat van het scherm af.

De single-player is al een belachelijk goede ervaring; de multi-player doet hier volgens de kenners nog een schepje bovenop. Met uitgebreide modi als Team-Deathmatch en Objective kunnen de online-fanaten hier hun lol op. Tot op heden is deze multi-player een ongekend succes op XboxLive. Andere grootheden als Call of Duty 4 en Halo 3 hadden zeer grote moeite om GOW van de nummer 1 positie af te houden.Zijn er dan ook minpunten aan deze game? Ja natuurlijk, maar niet zoveel dat ze de algehele spelervaring in de weg zitten of irritant worden. Af en toe verdwijnt er weliswaar een wapen in de muur of maakt je teamgenoot een spastisch beweginkje, het valt allemaal niet op en doet niets af op de rest van het spel. Velen vinden de speelduur van 8-10 uur vrij kort, maar ik kan je vertellen dat je op ‘Hardcore’ dit spel niet in 10 uurtjes afraffelt!Dat pers en publiek massaal vielen voor deze game, blijkt wel uit de stand op Gamerankings. Hier scoort GOW gemiddeld een 9.4, waarmee het bij de 6 beste Xbox360 titels allertijden behoort. Websites als Gamespy, Gamesradar en zelfs het kritische Official Xbox Magazine (OXM) gaven deze game de volle score van 100%. In 2007 verscheen het spel ook op Windows Vista, zodat PC-gamers er ook van konden genieten. Maar de echte fans van de serie wachten natuurlijk op 7 november 2008, dé dag dat Gears of War 2 in Nederland zal verschijnen. Gezien de screenshots en trailers durf ik nu alvast te zeggen dat dit spel op alle fronten deel 1 zal gaan overklassen. Reden genoeg om rond die tijd nu alvast een korte vakantie te boeken op ‘t werk!

De trailer zoals deze in de Nederlandse bioscopen werd vertoont:

[yt=width,height][/yt]

Meer mooie (ingame) beelden ->: [yt=width,height][/yt]