Another World: 20th Anniversary Edition, is een remake van het origineel uit de jaren negentig. Dit was in die tijd de eerste game met een filmische flair, en dit was een openbaring. En staat vandaag nog steeds als een belangrijke, bijzondere titel bekend, maar dan wel een die enigszins zijn leeftijd verraadt.
Wanneer je de game opstart rijdt de jonge wetenschapper met zijn zwarte race-bolide naar een futuristisch lab om een experiment uit te voeren. Zodra hij ontspannen achter zijn bureau gaat zitten komt er een grote onweersbui. Deze onweer zorgt ervoor dat het behoorlijk mis gaat in het lab. Na een blikseminslag wordt hij naar een vreemde wereld geflitst. De jonge wetenschapper wordt nu door dit mislukte experiment door de ruimte en de tijd geslingerd.

Als volgt kom je in een korte missie terecht waarin je een gevangene bent en probeert te ontsnappen. Dit alles zonder enige uitleg over wat er eigenlijk is gebeurd. Nu is het aan jou om in een buitenaardse omgeving hordes monsters te ontwijken, verslaan , en in de dodelijke wereld zien te overleven.

Wat nu volgt is een bijzonder uitdagende 2D-avontuur. De wereld waar het zich in afspeelt heeft een gebrek aan bewegwijzering, de enige hulp die je hebt is de controller-layout. Wat onvermijdelijk is, is dat je veel doodt zult gaan in het spel. Dit is de enige manier om erachter te komen wat je volgende stap zal zijn. Het is een erg lastige opgave die veel geduld vraagt! De besturing is eigenlijk best eenvoudig: de A knop is schieten en de B knop is springen. De moeilijkheidsgraad zit voornamelijk in het oplossen van de puzzels, alhoewel de meeste vuurgevechten ook niet makkelijk zijn. Daarvoor is een goede timing de sleutel. Dit zal een aangename ervaring zijn voor retro gamers die zeer uitdagende games van vroeger willen herbeleven. Of natuurlijk voor jongere gamers die de geschiedenis van dit genre willen spelen.

Tot slot, Another World: 20th Anniversary Edition is absoluut het overwegen waard om aan te schaffen voor de juiste doelgroep. Bijvoorbeeld voor diegenen die hun herinneringen willen herbeleven. Als het in handen komt van een verkeerde doelgroep zal het een ontzettend frustrerend spel zijn. Dit laatste kan erg slecht zijn voor het bestaan van je Nintendo 3DS! Zelf vond ik de game een beperkte upgrade hebben van het origineel, toch ziet het er zeker niet slecht uit. Zelf ben ik een groot liefhebber van retrogames, maar de moeilijkheidsgraad van deze game is waarschijnlijk toch iets te hoog gegrepen voor mij. Of ik heb gewoon minder geduld dan vroeger.

Mirjams Score
Gameplay: 5/10
Fun: 5/10