Als je Call of Duty, Quake, Mass Effect en Unreal Tournament zou mixen, dan krijg je Titanfall. Uiteraard ben ik deze nieuwe shooter eens gaan inspecteren, want ik heb mijn shooters graag shaken, not stirred.
Lekker ongeïnformeerd in een shooter stappen, want shooters zijn toch gewoon shooters? Titanfall brengt verandering in het idee dat “shooters gewoon shooters zijn” door er lagen en draaien in te verwerken. Dat niet alleen! Respawn Entertainment gooit ook nog even mega vette mechs (Titans) in de strijd!

Ik stap als noob in de game en krijg gelukkig eerst een tutorial met veertien modules die je haarfijn de tips en tricks van de game uitleggen. De tutorial is ook meteen de inleiding van het “verhaal”. Ik zeg “verhaal” omdat het niet echt super diepgaand is. Na de tutorial begin je met de campaign die bestaat uit acht missies. Je komt in het laadscherm terecht waar je je Pilot (persoon) en Titan kunt customizen in de loadouts. Een extra groot pluspunt voor mij is dat je kunt kiezen tussen mannelijke of vrouwelijke piloten. In het begin heb je uiteraard niet zoveel keuze in wapens en looks. Je speelt zes tegen zes op verschillende mappen, terwijl je ondertussen het verhaal te horen en te zien krijgt. Naast de zes personen van de tegenpartij en de vijf andere mensen in je eigen partij, lopen er ook nog AI tegenstanders en medestanders in het veld. Het doden van AI vijanden geeft ook punten. Elke campaignmissie begin je met een korte introductie. De laadtijden hierbij duren soms wat lang. De twee strijdende partijen in de campaign zijn de IMC onder leiding van Captain Riggs en de Frontier Militia onder leiding van Captain Dunham. Ik weet niet of het random is, maar volgens mij start je altijd aan de kant van IMC. Als je het verhaal in de acht campaign mappen hebt uitgespeeld, ontgrendel je een speciale Titan. Hierna wissel je van kant, waarna je de campaign nog een keer speelt. Deze keer aan de kant van de Frontier Militia, waarna je nog een andere speciale Titan ontgrendelt.

Wanneer je beide kanten van de campaign doorspeelt hebt, zal je ondertussen zijn geleveld. Onder het spelen door verdien je experience, waardoor je van level één naar level vijftig kunt gaan. Daarnaast ontgrendel je door te levelen nieuwe wapens, customizations en abilities. Experience kun je via veel mogelijkheden krijgen zoals het doden van Pilot tegenstanders, het doden van AI tegenstanders, het doden van Titans, assisteren bij het doden, etc. etc. Wanneer je level vijftig en alle challenges die er te verzamelen zijn gehaald hebt, kun je gebruik maken van “Regenaration”. Met Regeneration reset je je level weer naar level één en zit je in de volgende generatie (Next Generation Pilot). Dit zie je bij mensen die een speciaal logo voor hun level hebben staan met daarin hun generatie. Je bent dan niet alleen weer bij level één van de “tweede generatie” maar ook al je challenges staan weer op nul. Dit kun je net zo vaak herhalen tot je een level tien generatie piloot bent.

Wat maakt Titanfall nu zo anders dan Call of Duty of Counter Strike? Niet alleen het gebruik maken van Titans, maar ook de dynamiek waarmee je door de mappen springt is geweldig. Als een ware Prince of Persia maak je lange walljumps en extra hoge sprongen dankzij je speciale outfit. Al snel leer je in de game het hogerop te zoeken. Vanaf de daken heb je een mooi overzicht op alles en wordt je minder snel gespot. En okay, de Titans zijn natuurlijk ook erg vet. Wanneer je in de game zit duurt het twee minuten voor je eerste Titan uit de lucht komt vallen. Je kunt zelf kiezen wanneer je hem inzet. De wachttijd voor je Titan om te vallen kun je verkorten door vijanden te doden. Wanneer je Titan op het speelveld geland is kun je hem of zelf betreden of hem automatisch laten vechten. Je kunt ook op elk gewenst moment uit je Titan stappen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer een Pilot van de tegenpartij bovenop je Titan zit. Dit heet in de Titanfall-wereld “Rodeo”. Je kunt wanneer je in je Pilotvorm in het veld bent bovenop Titans klimmen en ze in hun hoofd schieten. Handiger zijn soms de Anti-Titan wapens wanneer je zelf niet in het bezit bent van een Titan op dat moment. Uiteraard is het het leukst om Titan tegen Titan te gaan vechten. Titans hebben weer hun eigen tricks om als winnaar uit de strijd te komen. Wanneer je Titan bijna “dood” gaat kun je als Pilot overleven door gebruik te maken van je ejectionseat. Doe je dit niet snel genoeg dan ga je uiteraard met je Titan ten onder. Wanneer je Titan dood gaat kan het nog behoorlijk wat schade aanrichten wanneer hij explodeert.

Een ander element van Titanfall zijn de Burn Cards. Wanneer je challenges in de game haalt krijg je Burn Cards. Deze kaarten kun je inzetten in je volgende strijd. Je kunt verschillende soorten kaarten krijgen zoals speciale upgrades voor je wapens of Titans of boosts. In het begin heb je één cardslot maar later krijg je er drie. Voor je aan een nieuwe match begint kun je de cards die je bevallen uitzoeken en equippen. Wanneer je dood gaat verlies je de kaarten die je ingezet had. Er zijn in totaal vijftig Burn Cards en er zijn vijf verschillende packs (level 25, 30, 40, 45, 50).

Naast de Campaign is er ook nog de Classic versie van de game. Hierin skip je het verhaal en heb je de keuze in de volgende spelmodi: Attrition: alles van de vijand kapot schieten inclusief de vijand voor punten.Last Titan Standing: Titan vs Titan. Dood is dood.Hardpoint: 3 punten op de map gecontroleerd houden met je team.Capture The Flag: Geen uitleg nodig.Pilot Hunter: Dood de Pilots van de tegenstanders en kom als eerste tot het score limiet.Variety Pack: Alle stijlen en mappen door elkaar.

Ik ben in lange tijd niet zo enthousiast geweest over een shooter als nu. De laatste keer dat ik een shooter speelde en soms opeens vijf uur later realiseerde dat er vijf uur voorbij waren in plaats van twee is een lange tijd terug. Hoewel Titanfall misschien niet superveel mappen heeft om in af te wisselen, is dit ook fijn want zo leer je de ligging goed kennen. Door onder de matches door te wisselen tussen Pilot en Titan blijft de game zeer interessant. De graphics zien er prima uit op de PC, hoewel er uiteraard wel een paar glitches te vinden zijn. Wanneer de wachttijden wat lang duren kun je je bezighouden met het inspecteren van de Origin profielen van je mede en tegenstanders. Jammer vind ik dat je de omgevingen niet kapot kunt schieten zoals in Call of Duty. Op een paar ramen na blijft de omgeving voornamelijk heel. Over het algemeen denk ik dat Titanfall een frisse wind is in de shooterwereld en dat de game het nog wel eens ver zou kunnen gaan schoppen qua populariteit. Ik blijf in elk geval nog wel een tijdje doorspelen!
Heathers Score:
Gameplay: 9/10
Levensduur: 8.5/10