South Park: The Stick of Truth verschijnt deze week in de winkel. Zijn cynische opmerkingen, onderbroekenlol en ongelooflijk vreemde gebeurtenissen de juiste ingrediƫnten voor een game?
De tv serie van South Park vind ik echt grappig. Toen er een marathon van uitgezonden werd, merkte ik echter dat na een aflevering of zeven ik het een beetje flauw begon te vinden. Dus ik was een beetje zenuwachtig toen ik hoorde over deze game. Zo lang achter elkaar South Park, wordt dat niet vervelend?

Gelukkig niet. Ik denk wel dat je moet houden van de personages, de humor en de gebeurtenissen van South Park. Daarbij doet de game precies wat we gewend zijn: alles en iedereen belachelijk maken of overdreven neerzetten. De opzet van de game is RPG, dus je begint de game met het ontwerpen van je personage. Huidskleur, kapsel en kleding mag je allemaal kiezen. Iets later in de game mag je je klasse kiezen: Fighter, Mage, Thief of Jew. Je blijkt ‘The new kid in town’ te zijn, je bent net verhuisd naar South Park. Al snel wordt je vrienden met Butters, die je weer introduceert bij Cartman. Cartman blijkt de opper te zijn van een groep LARP-ers. (Live Role Playing Game, dus rpg spelen in het echt) Er zijn meerdere groepen en je bent de beste groep als je The Stick of Truth in je bezit hebt. Cartmans groep raakt deze helaas aan het begin van de game kwijt en nu moet alles op alles gezet worden om The Stick of Truth weer terug te veroveren.

Je leert gaandeweg steeds meer vaardigheden en wordt sterker naarmate je meer XP verzameld. Het vechten is turn-based en je krijgt steeds meer mensen in je party. Ook potions, speciale krachten en het kopen en verkopen van spullen vind je terug in deze game. Net als het voltooien van opdrachten voor anderen.Zelf haak ik al snel af bij RPG’s. Het gaat me te langzaam, het verhaal wordt me te vaag of het vechtsysteem te onoverzichtelijk. Bij dit spel is het eigenlijk precies naar mijn zin. Het vechtsysteem is duidelijk en afgebakend, de omgeving waarbinnen je mag spelen is niet te groot en het turn-based principe wordt aan het begin van de game door Cartman meteen afgefikt. (I know it sucks, but that’s the way this game works)

De gevechten duren ook niet zo lang en je health aanvullen is geen actie, dus na een potion nemen kun je gewoon nog aanvallen. Eindelijk! Ik betrap mezelf er vaak op dat ik bij RPG’s op een gegeven moment de gevechten probeer te voorkomen, omdat het allemaal zo lang duurt. Maar hier zoek ik ze expres op. De vijanden in South Park zijn heel divers. Het zijn meestal andere groepen kinderen die ook LARPen. Maar het kunnen ook zwervers, ratten en soms bekenden uit de South Park serie zijn. Erg leuk vind ik het Facebook systeem. Gelukkig hoef je niet met je eigen Facebook in te loggen. Mensen die je tegenkomt worden via deze lokale Facebook je vriend. Hierdoor kun je zogeheten Perks verdienen waarmee je passieve krachten kunt krijgen. Ook leuk zijn de namen van sommige wapens. Zo heb ik een Bow of Sucking en The Billyclub of Smiting in mijn bezit gehad.

Ook deze game kent zijn gebreken. Zo beginnen soms mensen tegelijk door elkaar te praten en hapert mijn beeld tijdens de autosave. De aanduidingen op de kaart zijn ook niet altijd even nauwkeurig. Maar voor mij maken ze de game niet minder leuk.South Park: The Stick of Truth is een ontzettend leuke en grappige game waarin je alles wat je leuk vindt aan South Park terug gaat zien. De gameplay werkt prima en het RPG systeem is eenvoudig gehouden. Die-hard RPG fans zullen het wellicht te simpel en te rechtlijnig vinden. Ook moet je de South Park humor leuk vinden, anders komt het allemaal wellicht wat overdreven en plat over. Ik vond het echt heel leuk om te spelen en vind deze game echt een aanrader.

Diana’s Score
Gameplay: 9/10

Totaal volgens reviewer: 8,6