Sinds 7 februari kun je de avonturen van de eerste Fable game opnieuw beleven. Is deze editie van de RPG game een prettige verbetering of totaal overbodig?

In 2004 begon het Fable avontuur. Destijds heb ik deze game gespeeld en liep bij de training al vast tijdens het boogschieten. Ik vond het voor geen meter werken en spelen. Een aantal jaar geleden heb ik het nogmaals geprobeerd op de PC. Toen kwam ik verder, maar merkte ik dat ik de verhaallijn door alle missies een beetje uit het oog verloor en op een gegeven moment eigenlijk niet meer wist waar ik mee bezig was. Nu in 2014 een nieuwe kans voor mij en Fable op de Xbox 360.

In Fable kruip je in de huid van een jonge jongen. Hij leeft in het rustige dorpje Oakvale. Helaas verliest hij door een tragische gebeurtenis zijn familie en zijn dorp. Je wordt opgevangen door The Guild die je een gedegen helden opleiding geven. Eenmaal volwassen en geslaagd voor je opleiding, ga je op avontuur uit. Je moet opdrachten uitvoeren en bekendheid werven. Zo wordt je steeds meer bekend (of berucht). Uiteindelijk zin je op wraak op degene die je familie uiteen heeft gehaald. Het spel heeft destijds blijkbaar wel indruk op me gemaakt, want het intro hoofdstuk weet ik nog precies. Ik kan de beer van het meisje vinden, vind de overspelige echtgenoot en pas keurig op de vaten. Eerlijk als ik ben vervul ik mijn goede daden en laat de slechte keuzes aan anderen over. Die keuzes zitten nog steeds in het spel en dat vind ik een goede zaak. In weinig andere spellen komen de keuzes tussen goed en kwaad zo duidelijk naar voren en heeft het echte consequenties.

Het kwaliteitsverschil in beeld en geluid tussen Fable en Fable Anniversary valt meteen op. Kleuren zijn beter, omgevingen mooier en je held ziet er net wat gedetailleerder uit. Daarnaast is het savesysteem aangepast, zodat de speler altijd en overal zijn game kan opslaan. Voor het eerst vallen er in Fable ook achievements te verdienen. De interface is aangepast, zodat het zoeken in je inventory wat minder aanvoelt als het zoeken naar je aansteker in een handtas. De toepassing van de Smartglass Companion App is ook goed gebruikt. Zo kun je het tweede scherm (van tablet of telefoon) gebruiken voor het bekijken van je kaart. Ook wordt de locatie van je held getraceerd en ontvang je als je dat wilt tips en trucs vanuit de strategy guide. Om het grafische verschil te benadrukken, zijn er in elke regio screenshots te zien op je tweede scherm van de originele game. Je kunt je telefoon naast je tv houden om te vergelijken.

Ondanks de verbeteringen en toevoegingen had er meer veranderd kunnen worden om het gameplezier te vergroten. Ik vond het bij de originele game op een gegeven moment echt vervelend dat het spel zo vaak moest laden. Door welk poortje je ook loopt, het spel moet laden. Ik weet dat het hier een groot spel betreft maar Assassins Creed bijvoorbeeld is ook heel groot en hoeft niet zo vaak te laden als deze game. Daarbij komt dat ik nog steeds na ieder gevecht moet rondlopen om mijn XP-bolletjes op te rapen. Goed, ik kan natuurlijk gebruik maken van RT om de bolletjes naar me toe te trekken. Maar inmiddels gaat dit in zoveel andere games automatisch, dat het voor mij wat gedateerd overkomt. Het vechten bevalt mij ook nog steeds niet. Het gaat niet soepeler dan in het origineel en dat begint mij op een gegeven moment toch te irriteren.Ik denk dat Fable Anniversary vooral leuk is voor de echte fans die de game al eerder gespeeld hebben. Zij zullen het leuk vinden om hun favoriet opnieuw te beleven met beter beeld en geluid en hebben hier een fijne game aan. De toevoeging van achievements en Smartglass Companion is goed gedaan, maar het blijft een extraatje. Uiteindelijk gaat het om de game en gameplay en die mij helaas niet heeft overtuigd.

Diana’s Score
Gameplay: 6/10
Levensduur: 7/10