Kistjes, bananen en apen. Dat kan maar een gamefranchise zijn toch? Na het supermoeilijke maar heel toffe Donkey Kong Country Returns is meneer Kong terug in Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Hoe bevalt deze Wii U-game?

Eerst een leuke vermelding voor de dames; Dixie Kong is terug! Het vrouwelijke aapje met het blonde haar en roze outfitje is een van de drie personages die Donkey een apenklauwtje kunnen helpen in zijn tocht door diverse werelden en levels. De andere twee zijn Diddy Kong (die ook al in Country Returns zat) en de bejaarde Cranky. Tja, apen zijn natuurlijk geen solo-levende beesten dus zo’n hele familiebijeenkomst is hartstikke gezellig. Gezellig en functioneel. Het drietal is namelijk niet voor niets in te zetten. Diddy weet je inmiddels, die zorgt er middels een jetpack voor dat je even in de lucht kunt blijven hangen als je springt. Dixie kan Donkey Kong een extra zwiep in de lucht geven waardoor hij hoger komt en tot slot heeft Cranky een wandelstok die fungeert als pogostok. Hiermee kun je niet alleen hogere sprongen maken, maar ook op stekelige ondergronden springen. Je kunt ze vrijspelen als je bepaalde tonnen kapot gooit. Uiteraard nooit allemaal tegelijk want er kan maar een aapje met Donkey Kong meereizen.

De graphics zijn het eerste dat je ziet en dat is een goede binnenkomer. Donkey Kong is een soort carnavalsoptocht aan kleuren en originele personages, die allemaal zo scherp worden weergegeven dat je meteen in die tropische eilandwereld wordt gezogen. Het is soms lastig om je op de game te concentreren, want Donkey Kongs vacht ziet er zo heerlijk fluffy uit dat je eigenlijk voortdurend probeert te bedenken hoe je die gorilla uit je televisie kunt trekken voor een heerlijke knuffelpartij. Gelukkig zit er zoveel actie in de game, dat je wel doorspeelt, want het ene obstakel is nog niet geweest of de volgende vijand komt alweer aanwandelen. Zoals altijd loopt er geen klok, dus je kunt in principe rustig aan doen. Toch leent de game zich daar niet voor, je moet er gewoon lekker doorheen racen en als je hem hebt uitgespeeld alles nog eens over doen om de letters KONG in alle levels te halen en de puzzelstukjes te verzamelen.

Hoewel het grootste deel van de game bestaat uit ‘gewoon’ platformen, wordt er ook heel veel afgewisseld met frisse gameplay-elementen zoals mijnkarretjes, het neushoorntje Rambi en zwemmen. De gorilla, die in deze game trouwens zijn verjaardag viert, neemt regelmatig een frisse duik om verder te komen in een level. Uiteraard moet je daarbij oppassen voor vijandelijke vissen, maar over het algemeen kun je je onder water goed voortbewegen. Een grote plus, die nog beter wordt omdat je geen adem hoeft te happen. Donkey Kong doet net alsof hij een zeehond is, want hij kan zijn adem schijnbaar net zo gigantisch lang inhouden.

Je kunt het spel in je eentje spelen, maar het is veel leuker –en iets makkelijker- als je het met iemand anders doet. Die ander kan dan een van de drie andere aapjes besturen. Je kunt allebei twee keer geraakt worden voor je game over gaat. Als je Donkey Kong in je eentje speelt, dan krijg je vier hartjes op het moment dat je een familielid op je rug hebt, maar je kunt dat extra aapje verliezen als je twee keer geraakt wordt. Dat geldt natuurlijk niet als je met z’n tweeën speelt. Als er nog genoeg levens zijn, dan kan de tweede speler er direct weer bij worden gehaald als hij of zij af is. Een ding zit me dwars tijdens het spelen en dat is de besturing. Je moet de schouderknoppen indrukken als je aan een liaan wilt blijven hangen, doe je dat niet (goed), dan volgt een vervelende vrije val naar beneden. Ook het trommelen op de grond is wat onhandig, omdat je steeds moet wisselen tussen de Y- en X-knop. Uiteraard raak je er wel een beetje aan gewend als je langer speelt, maar het blijft een beetje onhandig aanvoelen, die besturing. Spijtig, want het is verder een fijne game om zo doorheen te knallen.

Vooral als je Rambi gebruikt, want die neemt vijanden op zijn hoorn om ze om te leggen. Ook kan hij door kisten heenlopen en andere dingen stukmaken. Hij is ontzettend schattig en ik ben heel erg blij dat hij terug is. Hij stampt zo lekker in het rond en je voelt je onoverwinnelijk zolang je maar op zijn rug zit. Helaas drukte ik vaak op de verkeerde knop waardoor ik steeds van zijn rug afsprong. Dom.Ik ben verder heel erg enthousiast over deze game. Net zo hard als Donkey Kong Country Returns een must-have is en blijft voor Wii, geldt dat ook voor deze game op Wii U. Er is weer zo’n leuke mix gevonden van verschillende gameplay-elementjes, de game ziet er zo gaaf uit en dan is er ook nog die handige off-tv-mogelijkheid waardoor je vriend lekker z’n eigen ding kan doen met de televisie terwijl jij op je GamePad verder gamet. Hoewel, je kunt natuurlijk beter je vriend zover krijgen om mee te doen, want dat maakt deze vrij moeilijke game toch een stukje makkelijker.

Laura’s Score
Gameplay: 9/10
Fun: 9/10