De een houdt van dierentuinen vanwege de educatieve waarde en de fokprogramma’s, de ander vindt het dierenmishandeling dat dieren niet in hun normale habitat leven. Hoe je het ook wendt of keert, op de Xbox 360 zijn de dieren in ZooTycoon virtueel. Maar, is de dierentuin dan nog wel leuk?Voor iemand die jarenlang dierentuin-sims speelde op de PC, is het best eng om deze overstap te maken naar Xbox 360. Het moet gebeuren, want ZooTycoon is uit en die verschijnt alleen op Xbox 360 en Xbox One. Ik review vandaag de Xbox 360-versie en ik moet zeggen dat ik daar grafisch gezien lage verwachtingen van had. Ik was zelfs wat teleurgesteld dat we niet de Xbox One-variant kregen, maar dat zal er mee te maken hebben dat dat apparaat nog niet officieel in Nederland uit is.Hoe dan ook, als je de game opstart weet je in eerste instantie niet helemaal waar je moet beginnen. Je kunt challenges doen, een open dierentuin maken met ongelimiteerd geld of losse opdrachten doen. Uiteraard is er ook een tutorial-variant, maar die is ietwat vreemd en onhandig aangepakt. Je start hem op en ziet meteen dat hij in stukken is gehakt, dus niet in een vloeiende lijn door te spelen is. Je begint bovendien niet meteen aan het bouwen van jouw droomdierentuin, want je komt steeds in bestaande dierentuinen terecht om te leren hoe de game werkt.

Hoewel de tutorial verder wel oké is, is het natuurlijk doodzonde dat je alle opdrachten eigenlijk voor niets doet. Het zou veel logischer zijn als je leert hoe het werkt door bij het begin te beginnen, in plaats van allemaal losse dingen in dierentuinen die al draaiend zijn. In mijn ogen creeërt ontwikkelaar Frontier Developments hierdoor een afstand tussen de gamer en de game en dat is erg jammer. Bovendien zijn er wel tien tutorial-gedeeltes te doen en dat is erg veel, je handen jeuken om te beginnen!Het is namelijk een heel aantrekkelijk spel om te spelen. Vooral het feit dat er een speelmodus beschikbaar is waarin je gewoon vrij een dierentuin kunt bouwen zonder aan geld te hoeven denken vond ik heel erg leuk. Hierin kun je namelijk rustig zelf uitzoeken wat je allemaal kunt doen in deze game. Dat brengt zo zijn voordelen met zich mee, want je kunt op je gemak naar de prachtige dieren kijken en met ze spelen.

Echter viel de game me toch heel erg tegen. Het eerste irritante is dat je eigenlijk steeds weer hetzelfde riedeltje afwerkt. Je zet een habitat neer (die je verder niet van grootte kunt wijzigen, klein-middel-groot is alle keuze die je hebt). Je doet er beesten in, een drinkplaats, een etensbak en iets van vermaak zoals ballen of een klimtoestel en dat is het eigenlijk wel. Af en toe moet je er nog even naar kijken omdat je poep moet scheppen of moet checken of ze nog tevreden zijn met alles. Dat voelt een beetje als werken, alsof je repetitief administratief werk aan het doen bent. Steeds weer hetzelfde herhalen voor elke leefomgeving en elke diersoort is saai. Er zijn ook niet heel veel diersoorten beschikbaar. Er zijn wel een soort mini-verblijven beschikbaar waardoor je nog wat kleinere diersoorten krijgt, maar over het algemeen zijn leeuwen, tijgers, nijlpaarden, giraffen, neushoorns, olifanten, apen en beren eigenlijk de enige keuzes die je hebt. Binnen die diersoorten kun je wel weer veel verschillende rassen kiezen, zoals grizzlyberen en kodiakberen.

Toch voelt het allemaal aanzienlijk minder uitgebreid. Niet alleen de verblijven zijn maar in drie gradaties op te bouwen, eigenlijk geldt dat voor alles. Je kunt de prijzen niet zelf instellen, alleen zeggen of ze laag, middelmatig of hoog moeten zijn. Op zich is de game wel heel erg leuk en ook heel aantrekkelijk door de uitdagingen waarmee je gemakkelijk achievements binnensleept. Het voelt ook echt leuk om de dierentuin te helpen met het opknappen en om het mensen naar de zin te maken, maar het is bijna niet mogelijk om je dierentuin heel bijzonder te maken.Als je iets neerzet, dan worden er meteen al paden naartoe gemaakt en het is bovendien heel moeilijk overzicht te houden. Dit komt omdat er soms zomaar groenstroken tussen zitten omdat je nu eenmaal met die voorgeprogrammeerde grootte van alles te kampen hebt. Ook zaken die je kunt vrijspelen zijn niet grootser of iets, het is allemaal hetzelfde en dat is saai. Het is ontzettend zonde dat dit het geval is, want de game ziet er ontzettend mooi uit en er is ook overduidelijk veel moeite ingestoken. Kwalitatief is er dan ook niets mis met het spel, het is meer de opzet die ik voor een simulatiegame niet zo geschikt vindt. Je moet het zien als een Rollercoaster Tycoon waarin je niet zelf achtbanen kunt maken. Er blijft weinig creativiteit over.Ik wacht zelf liever op de Xbox One-versie, want daarin zijn community evenementen te doen die te maken hebben met dingen die in de echte wereld zijn gebeurd. Bovendien zal Microsoft geld doneren aan goede doelen voor dieren wanneer de community evenementen worden behaald. Een hele mooie gedachte natuurlijk, maar wel jammer dat de Xbox One-versie dat alleen bevat. Ook heeft de Xbox One-variant Kinect-gebaseerde mini-games, tientallen diersoorten meer en kun je online spelen met 1 tot 4 spelers. Heel tof, want je kunt je dierentuin uploaden en dan met meerdere mensen aan een dierentuin werken op hetzelfde moment. Goed, genoeg nu over hoe veel vetter de Xbox One-versie zou moeten zijn, we hebben in deze review te stellen met de ietwat uitgeklede Xbox 360-variant. Voor kinderen is hij prima, juist omdat het je heel makkelijk wordt gemaakt om een goed in elkaar zittende dierentuin te maken waarbij bezoekers niet op doodlopende paden kunnen verdwalen. Heel veilig en heel mooi, dus prima voor kleine kinderen en mensen die geen simulatiegames gewend zijn.
Laura’s Score:
Fun: 7/10
Levensduur: 7/10