Wij als Female Gamers worden natuurlijk altijd vrolijk als een stoere dame de hoofdrol steelt in een game. Het heeft ook een paar jaar geduurd maar nu is ze terug. Lara Croft schittert in haar nieuwe game Tomb Raider, en wat wordt ik blij van zo’n stoere griet.

Sinds 2008 wachten we al op een nieuw avontuur met Lara. Inmiddels zijn de borsten kleiner geworden, en heeft ze iets meer kleding aan maar dat maakt de game niet minder aantrekkelijk, in ieder geval niet voor mij.

Lara is er klaar voor, ze is 20 jaar en net afgestudeerd aan de opleiding archeologie, samen met haar beste vriendin Sam trekt ze er op uit. Haar eerste echte expeditie om te bewijzen dat ze in de voetsporen van haar ouders kan treden, twee top archeologen.Samen met een groepje mensen trekt ze er op uit om het eiland te vinden van het koninkrijk Yamatai, welke volgens de legendes in de gevaarlijke Dragon’s Triangle moet liggen.

Tijdens de vaartocht wordt de oceaan ineens wilder en na een schipbreuk spoelt Lara aan op een eiland. Ze zal op zoek moeten gaan naar haar mede reizigers, maar tijdens deze zoektocht zal ze een hoop obstakels moeten overwinnen.

Ik wil absoluut niet teveel verklappen want Tomb Raider is een game die je speelt voor het verhaal en dat hebben de makers dan ook goed aangepakt. Bijna de volledige game is voor je uitgestippeld en in de meeste gevallen zou ik dan zeggen dat dit jammer is maar bij Tomb Raider is dit anders. Ondanks dat je alleen van A naar B kunt voelt het aan alsof je door een film loopt. De game gaat moeiteloos over van gameplay naar filmpje of een quicktime event. Bij de meeste filmpjes durfde ik de knoppen die ik ervoor moest indrukken niet eens los te laten. Ik was te bang dat Lara zou vallen of zichzelf zou verraden en ik had niet exact door wanneer het een filmpje was en wanneer niet. Dit houdt gelijk ook in dat het grafisch van hoogstaande niveau is.

Er is werkelijk aan alles gedacht, Lara haar kleren die gedurende het verhaal meer beschadigd en viezer raken of haar wonden die zichtbaar blijven zodra ze die heeft op gelopen. Voor de mensen met oog voor detail, als ze in het water springt schud ze eventjes met haar handen de water druppels van zich af. In alles wat ze doet hoe ze loopt hoe ze erbij staat merk je dat het een mens is. Sinds de ophef over het gekreun en steun van Lara in de trailer en de aanrandings-scene hebben de makers goed naar het kritiek geluisterd. Dit lijkt allemaal iets milder te zijn gemaakt. Er was met name ophef over dat ze zo klaagde en nu puft en kreunt ze wel af en toe maar het lijkt niet meer op een bed scene van een 18+ show.

Wel blijft het duidelijk dat ze in het diepe wordt gegooid en eigenlijk nog jong en onervaren is. Haar eerste keer iets of iemand vermoorden zal dan ook niet zonder emotie gaan. Ze zal vaak zinnetjes roepen en deze zijn iedere keer anders. In de volledige game zit zo weinig herhaling van teksten tot houdingen van Lara dat het bijna te eng realistisch is voor een game.

Op het eiland zijn verschillende gebieden en in elk gebied heb je kampen, dit zijn plaatsen waar je veilig bent en even je uitrusting kan upgraden. Via deze kampen kun je fast travellen want naast de van A naar B stukken zijn er wel objecten, relieken en documenten die je kunt verzamelen om het spel 100% uit te spelen. En een Tomb Raider zal geen Tomb Raider zijn als je geen geheime grotten en tombes zou kunnen ontdekken, deze hoef je niet in te gaan maar hier zitten wel de puzzel uitdagingen die je al gewend bent vanaf deel één. Ze zijn niet extreem moeilijk maar er zitten er een aantal tussen waarvan je achteraf denkt ‘goh als ik dat toch een half uur geleden geweten had’.

Nu denk je waar blijven die min puntjes, nou die zijn heel lastig te vinden. Misschien ergens omdat ik al tijden aan het wachten was op deze game en gewoon te lyrisch ben om ze te zien. Maar waar ik dan minder vrolijk van word, is de multiplayer. Waarom stoppen ze er een multiplayer in, niemand speelt dat toch? Dan heb je zo’n goede game maar om mensen langer bezig te houden stoppen we er een multiplayer in. Ik weet het niet hoor.

In de multiplayer heb je de gebruikelijke Team Death Match en een soort van Capture the Flag maar in dit geval moet je zorgen dat je de medicijnen bemachtigd. Je speelt in twee teams, het goede team (Lara en haar crew) en de slechteriken (al het evil op het eiland). De personages en wapens kun je unlocken door XP te winnen in de online potjes. Maar mocht je na de credits van de singleplayer nog niet klaar met Lara zijn dan is dit de perfecte manier om haar bij je te houden.

Tomb Raider blijft dicht bij zijn roots puzzels,schieten en platform elementen en zeg nu zelf dit is wat je wilt hebben bij een goede reboot als deze. Let vooral op de mooie actie scenes en probeer af en toe van de omgeving te genieten. Als je dit doet dan kun je alleen maar meer genieten van de game. Een lach en een traan is niet uitgesloten bij deze game. Want ow wat is Lara toch een top wijf en ik kan niet wachten tot ik weer een keertje met haar op avontuur mag.

Didi’s Score:
Gameplay: 9,5/10
Fun: 9,5/10