Ooglapje? Check. Papegaai op schouder? Check. Baard in de keel? Euh… Nou ja, vandaag hijsen we de zeilen en gaan we aan de gang met Port Royale 3: Pirates & Merchants. Is dit het Fluitschip van de simulatiegames of moeten we dit zinkende schip op tijd verlaten?

Dit deel in de Port Royale-serie volgt na Port Royale: Gold, Power and Pirates en Port Royale 2. Ik heb die nooit gespeeld, dus ik moet in deze game goed opletten tijdens de tutorial. Gelukkig heeft de game er wel eentje, dus ik hoef me geen zorgen te maken. Het is in Port Royale 3 de bedoeling om in een 17e eeuwse setting in de Caribbean rond te varen en zaken te doen. Dat zakendoen hangt ook af van wie je wilt zijn. Je kunt kiezen of je piraat bent, of handelaar, dus of je op avontuur gaat met je schip, of vooral bezig bent met het inkopen en verkopen van allerhande producten zoals bijvoorbeeld suiker. Je kunt van eilandje naar eilandje varen om daar uit de pakhuizen spullen te halen en te verkopen, je kunt nieuwe boten of panden laten bouwen, maar het draait allemaal om die ene vrouw, Elena. Het is de bedoeling dat je indruk op haar maakt.
Dat dat de bedoeling is, wordt niet echt direct vanaf het begin duidelijk gemaakt. Rechtsboven in je scherm heb je een man die alles aan je uitlegt. Waar je naartoe moet varen, dat je altijd eerst je boot moet selecteren (heel irritant als je dat vergeet en al op de wereldkaart bent) en welke opdrachten je nu weer moet doen. Bijvoorbeeld; ‘haal hier en daar zoveel tonnen suiker vandaan en breng ze daarheen.’ Ik ervoer de tutorial als erg rommelig. Er wordt weinig van het verhaal uitgelegd of de bedoeling van de game en daardoor is Port Royale 3 helemaal niet zo beginnersvriendelijk.Het is altijd een groot nadeel als een game niet laagdrempelig is, want daardoor kun je je als beginner snel af laten schrikken. Gevolg is dat je je game opzij schuift en naar games grijpt die je niet het gevoel geven dat je buitengesloten wordt. Bovendien is het belangrijk dat je een beetje gevoel hebt voor economie of het in ieder geval leuk vindt om na te denken over handelen en zaken doen. De prijzen van producten fluctueren en je moet wel zorgen dat je winst maakt, anders werk je gratis en kun je voor jezelf geen leuke spullen kopen zoals een nieuw schip.
Het voordeel van Port Royale 3 is wel dat het heel kleurrijk is. Je begeeft je in het zonnige Caraïbische gebied en dat is wel te merken. De sfeer is dan ook goed. Je hoort de zee, je ziet het helderblauwe water en er zit een vrolijk scheepsmuziekje onder. Zelfs in woeste zee-gevechten tussen piraten blijft de omgeving er vrolijk uitzien.Ondanks de vrolijkheid, werd ik niet erg vrolijk van Port Royale 3. Het voelt alsof het te hoog gegrepen is, het lijkt erg saai en het voelt omslachtig om eerst alles te selecteren, dan weer naar de wereldkaart te gaan en dan weer rond te varen om vervolgens op dezelfde plek terug te keren om alles te regelen. En een ander groot nadeel is dat wanneer je je opdracht niet snapt, je weinig hulp van de game krijgt. Soms ben je steeds op zoek naar wat nu precies de bedoeling is in plaats van dat je lekker in actie bent met je schip. Mijn score:Gameplay 5/10Fun 2/10Levensduur 7/10Graphics 7/10Originaliteit 5/10 Totaal door de reviewer: 5,2