Sinds vorige week is de game Counter-Strike: Global Offensive verkrijgbaar via Steam. De game is een nieuwe versie van Counter-Strike, deze game kwam 12 jaar geleden uit op de PC.Als vroegere Counter-Strike chick heb ik de game natuurlijk aangeschaft. Helaas heb ik hem maar even kunnen spelen, maar heb ik er wel even een blik op kunnen werpen. Ik moet zeggen dat de game me zeker niet tegenvalt. Het is leuk om te zien hoe oude content in een nieuw jasje is gestoken, de omgeving en de oude personages een make-over hebben gehad. Grafisch gezien is de game er erg op voorruit gegaan. Ik moet nog wel even wennen aan de besturing maar over het algemeen heb je dat redelijk snel onder de knie.

Een heel uitgebreide review moet ik jullie schuldig blijven want veel uren heb ik nog niet aan de game kunnen besteden, mijn playtime staat nu net op een uurtje. Want uren gamen zit er helaas nog niet in hier in huis. Maar wat ik ontdekt heb wil ik jullie zeker niet onthouden! Een van de dingen die voor mij als oud Counter-Strike 1.5 en 1.6 speelster leuk zijn om te zien is hoe vele oude bekenden terug komen naar de game omdat ze natuurlijk erg nieuwsgierig zijn naar wat Valve gemaakt heeft van de game.

Zoals ik al aangaf is Counter-Strike Global Offensive er op grafisch gebied behoorlijk op vooruit gegaan. Ik heb wel het idee dat de game nogal veel vraagt van een computer/laptop. Bij mij op mijn laptop die bewust is uitgezocht om redelijk op te gamen heb ik wat moeite om de game te draaien. Maar om verder te gaan over het grafische deel je moet wel even twee keer kijken voordat je dingen herkend. Een map als de_dust 2 of de_aztec heb ik jaren geleden uren doorgerend. De weg weet ik nog wel maar door het vernieuwen moet ik weer even opnieuw zoeken. Er zijn vele toevoegingen gedaan en de mappen zijn zoveel uitgebreider, er is zoveel meer te zien. Ook de bugs van wapens door een muur heen kunnen zien lijken verleden tijd.

Wat betreft de gameplay blijft de game ijzersterk. Het is een game waar tactisch vermogen nodig is en wat je echt in teamverband speelt. Je kunt het echt met teams spelen 5 tegen 5 in wedstrijd verband maar ook in je eentje met vreemden op een publieke server.

Of de game Counter-Strike 1.6 zal kunnen vervangen betwijfel ik, veel Counter-Strike gamers zijn de voorganger trouw gebleven. Kijk bijvoorbeeld naar Counter-Strike: Source, Valve had hier grote verwachtingen van en uiteindelijk werd deze game in competitie verband nauwelijks meer gespeeld. Ook tijdens evenementen als ESWC en lan-party’s kwam de game niet van de grond. Counter-Strike 1.6 daarentegen word nog steeds gespeeld als competitie game. Al lijkt het er wel op dat Global Offensive steeds meer op competitief gebied wint van de 1.6 of Source versie.

Om een beter beeld te krijgen van de game heb ik hulptroepen ingeschakeld. Als oud Me-Ladies en Amrita speelster ken je natuurlijk vele Counter-Strike gamers. Ik heb voor jullie de mening gevraagd van een aantal spelers. Lees hieronder wat hun gedachten zijn over Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). Petra van den Berg: Ik heb CS:GO al in de beta gespeeld.. Ik moet zeggen dat het wel enigszins verbeterd is, maar ik blijf er bij dat ik 1.6 beter vond (behalve het grafische gedeelte dan, dat is in GO wel beter). Wat ik trouwens ook wel leuk vind is dat ze hier en daar de mappen iets aangepast hebben.Petra Peters: Ik heb CS:GO gespeeld en ik vind het aardig lekker spelen. Iemand zin om een Female clubje (voor de grap) op te starten ?

Walead Anwar : Het is echt een bagger spel!! Het slaat werkelijk nergens op! ik speel het al gefrustreerd 2 weken! Het is gewoon Call of Duty en CS:Source gemixt… Mensen hebben jaren lang afgegeven op Source, nu hebben ze Source in een nieuw jasje gepropt en het CS:GO genoemd, en nu opeens gaat iedereen over… De hele gameplay en 1.6 gevoel is weg… Ik vind het jammer dat ze niet gewoon CS upgraden naar 1.7 ofzo, maak nieuwe mappen en nieuwe guns en iedereen is weer jaren gemotiveerd.. Ik heb spijt dat ik het gekocht heb en zit er serieus over te denken om deze switch te gebruiken als mooi moment om m’n muis aan de wilgen te hangen… Amen!Lisa de Jong: Heb CS:GO ook, het is behoorlijk “hip” geworden vergeleken met de oude CS. Hierdoor is die charme van de oude CS (of CS:Source for that matter) wel verloren gegaan. Het speelt echter wel heel lekker en ik vind onder andere de nieuwe crosshair heel erg fijn werken. Wat ik overigens wel jammer vind is dat je bij de Maverick M4A1 Carbine geen demper meer d’r op kunt zetten… Zat toch wel ‘n beetje in m’n ritueel.Melania Mylioti: Ik heb CS:GO sinds oktober kunnen spelen. Ik vind het concept super leuk en zie hier echt wel potentie in. Graphics zijn natuurlijk de shit. Hitbox wat minder, manier van schieten is even wennen. Het spel in het geheel lijkt meer op Source dan 1.6!

Mandie Law : Het is een mix van CS 1.6 en CS:Source vind ik. De graphics zijn echt mooi. Je kunt helaas je eigen pakje niet meer kiezen. Er zijn een aantal wapens en bommen bijgekomen. Grappig ervan is dat je ” brandbommen” & ” afleidingsgranaat” kan kopen. Ook kan je met een mp5 door een hitbox schieten. Je kunt ook een soort van tazer kopen en iemand mee tazen… Toen ik eerst een uurtje had gespeeld heb ik staan vloeken op het spel. Ik vind het wel een leuk spel, maar mijn hartje blijft bij 1.6.Elke Mahy: De graphics zijn verbeterd ten opzichte van CS:Source sommige textures die gestolen zijn van Left 4 Dead 2, maar ze zijn niet gemakkelijk te vinden. Recoil heeft nog steeds verbetering nodig, soms is er teveel en soms is er te weinig. Als je dezelfde recoil wil als bij 1.6 moet je dual guns kopen. De dmg die je doet met je Deagle lijkt daarentegen met CS:GO wel beter. De M4A1 en AK47 zijn verbazingwekkend wel goed met de recoil. Ik mis alleen de silencer op de M4A1.Het bewegen is tijdens de beta gelukkig verbeterd. Het was verschrikkelijk. Aan het bewegen kun je gemakkelijk wennen, het lijkt ook heel realistisch. Het enige wat ik aan kan wijzen wat raar is, is springen op dingen. Op de een of andere manier lijkt je karakter te zijn aangekomen waardoor dat hij moeilijk op dozen springt. De grootste tegenvaller van de game is voor mij het geluid. Als je een goede headset hebt en je kunt goed details horen is de game heel erg verwarrend. Probeer de_inferno maar eens te spelen als ze in het midden rennen klinkt het net of ze in de banaangang rennen. Als je op B zit hoor je al het geluid van de hele map. Je hoort dat de bom geplant word op bomspot A terwijl je op B zit. Dat zou goed zijn als het geluid klopte met de afstand, maar dat is het niet. Soms is het ver weg en klinkt het alsof het 5 meter van je af is. Het geluid van de kogels daarentegen is wel goed. Een tip als je stil loopt, wissel dan niet van wapen of switch naar burst fire. Spring ook niet op een box want het maakt geluid, of je het leuk vind of niet! Aan de nieuwe granaten moet je even wennen. Maar vanaf het begin heb ik al gezegd dat ze een nieuwe opening maken in tactics voor een map. Ze zijn een goede aanvulling. Als ze het geluid zouden veranderen dan zou ik erover kunnen denken helemaal over te stappen naar CS:GO. P.s. geen zaklamp *sadface* p.p.s de intro muziek maakt me sjago!

Rene Treur: Het mist de feel van 1.6 qua movement en wallen, maar we hebben geen keus dan de overstap te maken. De 1.6 graphics worden niet meer geslikt door sponsoren en de support van Valve, en toevoeging van het Source legioen, kan CS groter maken dan het ooit geweest is. Ik heb geen enkele ambitie ooit nog competitief te spelen, maar zie mezelf naast voetbalgames ook de Europese CS:GO toernooien wel aflopen.Bram Erkelens: CS:GO = 1.6 speel stijl … Met Source jasje vind het in ieder geval VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL beter dan Source.Joelle de Bruin: Ik speel CS:GO met Petra van den Berg. Het zijn mooie graphics alleen vind ik dat je hitbox way out of range is. Net als in CS:Source. Als je met bepaalde wapens aimed op het hoofd gaat het er gewoon naast. Ik vindt het ranking systeem dat vele servers hanteren wel zeer interessant. De wapens werken beter in de manier dat je niet met elk wapen door een deur of muur kunt sprayen. De molotov heeft soms bugs dat hij ineens op een kist kruip (het vuur dan). De flashbangs kunnen je zelfs killen hier! Op dit moment deel ik mijn mening samen met Bram Erkelens.

Voor mij verdient de game de Pink Prize! Counter-Strike:Global Offensive heeft een hoge gameplay score, een game waar je veel plezier in kan hebben en die je de nodige uren kunt spelen. Ik vind de graphics aardig, maar dat ik het nou helemaal af vind kan ik niet zeggen. Origineel is de game helaas niet aangezien het een oude game in een nieuw jasje is. Gameplay 9/10Fun 9/10Levensduur 9/10Graphics 7/10Originaliteit 6,5/10 Totaal door de reviewer: 8,2