Na het einde van seizoen 2 van HBO’s Game of Thrones was ik erg blij dat deze game in de bus viel. Hoefde ik toch nog niet helemaal af te kicken! Een game met een geheel nieuw verhaal en karakters bedacht door George R.R. Martin, de auteur van de boeken! Beter kan het toch niet?

De game speelt zich af in de periode van het eerste boek van de ‘A Song of Ice and Fire’ saga – A Game of Thrones, (of seizoen 1 van de serie). De game volgt twee verhalen van twee verschillende mannen, die meer met elkaar gemeen hebben dan je in eerste instantie zult denken. “When you play the game of thrones, either you win or you die. There is no middle ground.”

Mors Westford
Mors noemde ik ook wel vaak ‘Nors’ onder het spelen. Zijn verhaal speelt zich af in duistere plekken als The Wall en Castle Black en omgeving. De beste man heeft een moeilijk verleden. Hij verliet zijn familie en huis om bij de Night’s Watch te gaan. Al 15 jaar lang bivakkeert hij in Castle Black bij ‘The Wall’ een 700 ft hoge muur van ijs. Je krijgt in de eerste chapter nieuwe recruits onder je hoede. Deze mag je na een dialoog intro van ongeveer 15 minuten die je niet kunt skippen gaan trainen, maar eigenlijk trainen Ronnet, Poddy, Celtigar en Patrek jou en je controller skills. Zie The Night’s Watch als het leger waar je of vrijwillig bij gaat of verplicht bij moet als straf, hoe dan ook moet je een ‘oath’ afleggen. Ze zijn erg gebroederlijk maar als je probeert stiekem weg te gaan dan ben je de Sjaak. Mors zijn nickname is “The Butcher”, maar Nors vond ik leuker. Hij wordt gevreesd en gerespecteerd door vriend en vijand en zijn enge maar trouwe hond maakt hem er niet aardiger op.

Alester Sarwyck
Alester is de iets minder duistere kant van het verhaal. Deze man ontmoeten we in chapter 2. Hij komt na 15 jaar terug naar zijn thuis, continent Westeros – Riverspring. Deze plek is al heel wat zonniger en kleurrijker dan The Wall, maar zeker leuk is het er op dat moment ook niet. Hij is de eerste zoon van Lord Raynald Sarwyck die de Lannister familie dient. Alester verliet ooit deze plek om van alle samenzweringen en het gedoe om de ‘game of thrones’ af te zijn. Hij bekeerde zich tot de religie van R’hllor en werd ‘Red Priest’. De reden van zijn terugkeer is de dood van zijn vader, Raynald. Eenmaal in Riverspring verneemt hij van diverse mensen dat zijn broertje Gawen misschien achter de dood van hun vader zit. Dat niet alleen, nu zijn vader dood is en zijn broertje op de vlucht, is zijn zus Elyana Sarwyck verplicht om hun halfbroer Valarr te trouwen om de naam ‘House of Sarwyck’ te behouden, en laat deze broer nou in de Queens Guard van Cercei Lannister zitten! Vijanden maak je makkelijk.

De kronkels, verhaallijnen en roddels doen niet onder voor een aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden of The Bold and the Beautiful. Ik had wel een RPG verwacht, maar dat er zoveel dialoog en verhaal in zat was een verrassing. Nu vind ik verhaal en dialoog zeker leuk, helemaal als je je er soms even in mag mengen en de keuze mag maken wat je terug zegt, maar een ‘skip dialoog knop’ was soms wel lekker geweest. De helft van de tijd in deze game ben je aan het lezen en luisteren naar verhalen die soms wel 15 minuten duren zonder de mogelijkheid om het zelf even snel door te lezen en verder te gaan.

Wordt er dan niet gevochten of zo? Jazeker! Soms… Voor de gevechten moet je in het begin vooral in de verhaallijn van Nors, uhm, Mors zitten. Deze ouwe rakker krijgt in het begin al flink wat zwaarden en pijlen te voortduren, voornamelijk van Wildlings die over de muur zijn geklommen. In de verhaallijn van Alester ben je in het begin vooral aan het bemiddelen via woorden. Zo stop je een burgeropstand en gijzeling met eigenlijk alleen woorden.

De gevechten zijn een verhaal apart. Je kunt in een gevecht een soort pauze systeem ingaan, waardoor je gevecht even in slow motion gaat, zo kun je kijken welke aanvallen je het beste kunt gebruiken op dat moment, of je kunt zelfs andere wapens gaan gebruiken. De rode lijn die over de grond loopt laat bij meerdere aanvallers zien wie je aan het aanvallen bent en dat is soms wel makkelijk. Je ‘healthbar’ bestaat uit:1 Health2 Energy3 Active Stance4 Action Queue Voor de beste uitleg van het systeem kun je even naar het filmpje hieronder kijken:

Mors en Alester hebben allebei hun eigen ‘classes’ en ‘skills’. Je krijgt voor je begint met Mors en Alester een karakter scherm te zien, hierin kun je je voorkeur in class en skill geven. Voor Stance points krijg je 3 punten om mee te beginnen en voor skill points 10. Je moet je skill points zo verdelen dat je positieve vecht capaciteiten hebt, maar je moet je karakter ook negatieve dingen meegeven voor het balans.

Keuzes in classes

Mors:Landed Knight – Verdedigen over aanvallen. Draagt heavy armor en een schild.
Hedge Knight – All round vechter die zowel op afstand als dichtbij goed kan vechten. Vecht het liefst met twee wapens, in elke hand één.
Magnar – Een warrior die van melee combat houdt. Ook hij vecht het liefst met in elke hand een wapen. Draagt medium armor en is erg mobiel.
Skin Changer – Dit is de speciale skill van Mors. Hij kan door de ogen van zijn hond kijken, geursporen volgen en met zijn hond aanvallen.
Alester: Water dancer – De Water Dancer is zeer effectief met het zwaard. Hij is snel en bewegelijk. Dankzij zijn light armor erg mobiel. Hij kan makkelijk aanvallen ontwijken en is dus moeilijk te raken.
Sellsword – De sellsword of Mercenary is een snel bewegende vechter die zich makkelijk aan een situatie kan aanpassen. Dit maakt hem zeer efficiënt op het slagveld. Hij is gespecialiseerd in one handed weapons en kan daardoor behoorlijk wat schade aanrichten. Zelf kan hij behoorlijk wat schade incasseren dankzij zijn medium armor.
Archer – De Archer vecht het liefst op afstand met bogen en kruisbogen. Zijn favoriete skill is zijn exploderende pijl.
R’hllor – Dankzij zijn Red Priest achtergrond heeft Alester de speciale skills om bijvoorbeeld zijn wapens te laten branden met vuur.

Onderweg kom je loot tegen in de vorm van armor, wapens en geld. Met je geld kun je potions kopen of nieuwe wapens en gear bij verkopers. Voor wapens geldt:Blunt weapons – Especially designed to fight against heavy armor such as plateCutting Weapons – Especially designed to fight against light armor such as leather.Perforating weapons – Especially designed to fight against medium armor such as chain mailAll weapons – Clothing/fabric

Na een aantal uren speeltijd beland je aan het einde van de achtbaanrit met de keuze uit twee verschillende eindes waar ik even geen spoilers van ga geven. Het is net of ik een nieuw, onbekend seizoen van Game of Thrones heb gezien, en dan bedoel ik ook echt gezien, want echt veel vechten doe je niet in deze RPG. Zoals ik eerder al zei, je bent veel bezig met luisteren, lezen en dialogen.
Ik ben zowel bekende karakters tegen gekomen uit de serie als; Queen Cercei Lannister, Jeor Mormont en Lord Varys met zijn little birds maar ook onbekende nieuwe karakters. Leuk is dat de stemmen in de game zijn ingesproken door de mensen die ook de karakters in de serie spelen.

Nadeel waren de graphics. Invisible walls, glitches, objecten die verdwijnen en weer opeens verschijnen. Gelukkig gebeurde dit niet heel vaak, maar een beetje outdated is het wel. De audio deed soms ook wat vreemd. Maar met zijn 15 chapters kan deze game je wel een paar dagen zoet houden. Cyanide Studios heeft zijn best gedaan maar waarom er nou “Strong Violence, Sexual Violence en Coarse Language’ op de doos staat? Ik vond het allemaal wel meevallen. De tv serie laat meer bloot en seks zien in 1 aflevering dan hier te zien was in de hele game, ik heb nog geen ‘nipple slip’ kunnen ontdekken. Wel een poging tot verkrachting. Verder valt het met die scheldwoorden ook wel mee. En bloed is er amper te bekennen. Waar in de serie een onthoofding gewoon in beeld is, zappen ze hier snel naar een ander stukje cutscene. Leuk is het om met de hond van Mors sporen te zoeken, leuk zijn de bekende karakters en omgevingen, maar uiteindelijk is de game meer van het verhaal en minder van de game.

Mijn score:
Gameplay 5/10
Fun 5/10