Alhoewel gamen voor mij negen van de tien keer inhoudt dat ik me op één of andere spannende action/adventure, indrukwekkende Japanse RPG of vette shooter stort, ben ik ook regelmatig te porren voor één van die leuke gratis online spelletjes. Een mooi en bekend voorbeeld daarvan is Bejeweled. Dat is ook typisch zo’n spelletje dat je gewoon lekker tussendoor een half uurtje ter ontspanning speelt. Maar zou het niet helemaal ontspannen zijn als je dat ook nog eens relaxt vanuit je luie stoel kan doen? Nou, met The Treasures of Montezuma voor de Nintendo DS kan dat!The Treasures of Montezuma laat je in de huid kruipen van de vrouwelijke archeologe Emily Jones. Nee, we hebben het hier niet over een geheime, verloren zus van Lara Croft uit Tomb Raider. Emily is geen stoere chick die halsbrekende toeren uithaalt, van liaan naar liaan slingert of zich aan smalle richels boven een diepe afgrond voortbeweegt op zoek naar een zeldzaam artefact. Verder ontbreekt het Emily aan zowel de boobs als de guns om in Lara’s voetsporen te treden. Wel reist ze af naar verschillende exotische locaties, te beginnen bij de gebergten van Mexico, op zoek naar kunststukken uit de oudheid. Wanneer ze op een dag een ontdekking doet die de wereld op zijn kop zet, een aantal magische totempalen, zet lady Jones alles op alles om het mysterie rond deze totempalen te ontrafelen. En natuurlijk ga jij haar hier bij helpen, door middel van een vierkant speelveld vol gekleurde steentjes. Het is de bedoeling om met je stylus steeds twee aan elkaar grenzende stenen te switchen en op die manier een combo van minimaal drie steentjes van dezelfde kleur te creëren. Hoe meer stenen je tegelijk laat verdwijnen, hoe beter natuurlijk en als er meerdere setjes achter elkaar verdwijnen omdat je heel snel stenen switcht of ze gewoon precies goed in elkaar vallen, hoe groter de combo wordt. Wat uiteraard goed is voor extra punten. Sommige stenen hebben ook een edelsteentje in het midden. Die edelstenen heb je nodig om een level te finishen. Voor elk level is een bepaald aantal edelstenen nodig. Je begint met vijf edelstenen en het aantal wordt per level met vijf verhoogd. Het wordt gaandeweg dus steeds pittiger.

Je hebt voor elk leven natuurlijk ook maar een bepaald aantal minuten de tijd. Dit is standaard vier minuten, maar door een level af te ronden of door een bepaalde score te behalen, krijg je een gouden ster toegewezen, welke je in kunt zetten voor bonussen, extra tijd per level, stenen met speciale krachten et cetera. Een soort RPG elementje dus. Vind je bijvoorbeeld dat je het nog makkelijk binnen de tijd haalt, kun je ervoor kiezen om je ster aan een bonussteen, waardoor omliggende stenen ontploffen, te spenderen. Kom je er later achter dat je toch in tijdnood komt, kun je deze keuze ook altijd weer ongedaan maken aan het einde van een level. Tussen alle levels door heb je namelijk de mogelijkheid om nieuwe sterren in te zetten of al ingezette sterren te herindelen. Zo kun je heel eenvoudig de ideale omstandigheden voor jezelf creëren. Het gouden sterren element wil echter niet zeggen dat de game hierdoor te gemakkelijk is. De eerste levels vlieg je probleemloos doorheen, maar wanneer je bij levels aankomt waar je meer dan zeventig edelstenen moet laten verdwijnen, zul je al gauw merken dat het behoorlijk aanpoten is. Soms is het zelfs frustrerend, als je nog maar één edelsteentje hoeft te doen en deze net op een locatie zit waar geen stenen van dezelfde kleur in de buurt zitten. Gelukkig heb je in die gevallen een tweetal items waarmee het veld leegloopt en weer volloopt met nieuwe stenen, waardoor je dus ook weer nieuwe kansen hebt om die ene laatste edelsteen weg te werken. Grafisch ziet het er wel goed uit. Er wordt een leuke sfeer gecreëerd door de Azteekse omgevingen en elementen die je overal om je heen ziet. Ook de sounds sluiten hier mooi op aan en weten deze toffe sfeer te versterken. Verder is het gewoon allemaal lekker kleurrijk, wat natuurlijk logisch is aangezien je naar een speelveld vol felgekleurde steentjes kijkt. Het zijn natuurlijk geen hoogstaande graphics, maar we hebben het hier wel over de Nintendo DS en voor dat platform ziet het er gewoon allemaal erg goed uit!

The Treasures of Montezuma is een erg toffe puzzelgame voor de Nintendo DS. Een leuke gameplay die voor de nodige uitdaging zorgt en mooie kleurrijke graphics zijn goed voor vele uurtjes edelstenen verzamelen. Ben je gek op Bejeweled of soortgelijke spelletjes? Dan is The Treasures of Montezuma zeker een game voor jou!Score– Gameplay: 8/10- Fun: 7/10- Levensduur:8/10- Graphics: 7/10- Geluid: 7/10- Originaliteit: 7/10Totaal score volgens reviewer: 7.3