Waarschuwing: Deze film is 16+ en bevat naaktheid en geweld. ‘Oeh!’ klonk het in de bioscoop toen er weer een te overdreven bloederige actie verscheen op het witte doek. Ik en mijn maat fronsten onze wenkbrauwen en keken elkaar aan; ‘Juist. Weer een explosie die zwaar over de top is..’ En dat was ook zeker niet de laatste keer, want de film Gamer zit hier boordevol mee.In Gamer komt software genie Castle met een plan; het maken van een gewelddadige ‘wereld’ waarin echte ter doodveroordeelden een kans krijgen op vrijheid. Het is de bedoeling dat de veroordeelden zich door alle levels heen weten te banen. Er zijn in het totaal 30 levels en savepoints. Het spel wordt; ‘Slayers’ genoemd en is erg populair. Dit mede dankzij Kable, een man die nog maar drie rondes te gaan heeft. Hij wordt bestuurd door de 17-jarige Simon. De Humanz zijn het echter niet eens met het gewelddadige spel van Castle, ze vinden het slavernij. Ze proberen Castle dan ook te ook te stoppen, maar kunnen dit niet alleen. Ze weten dat Castle bang is voor Kable en gaan dus op zoek naar hem..

Het begin van Gamer wekt helaas al geen goede indruk. Je ziet een heuse vechtpartij in ‘Slayers’ plaatsvinden. Het is te zien dat de makers van Gamer hebben geprobeerd ‘Slayers’ over te brengen als één gewelddadige en bloederige chaos. Dit besloten ze te doen door middel van supersnelle cutscenes. De cutscenes werden echter zo snel vertoond dat het wat mij betreft iets te chaotisch werd, het was zelfs amper te volgen.Zoals al eerder gezegd zit Gamer vol met over de top explosies en bloed. Het gebruik van bloed in Gamer doet me sterk denken aan de Final Destination films; teveel en te nep. Ook wordt het stereotype gamer in de film zwaar neergezet. Op een gegeven moment zie je bijvoorbeeld een dikke, slijmerige, geile en ronduit ranzige man een vrouw besturen in ‘Society’. ‘Society’ is een soort Sims, waar de ‘sims’ (echte mensen) worden bestuurd door anderen. Topless vrouwen ontbreken helaas dan ook niet in de film. Hoewel er wel een essentiële gebeurtenis plaatsvind in de ‘Society’, vind ik het spel eigenlijk een onnodig excuus om halfnaakte vrouwen te vertonen. Het is nergens voor nodig en voegt naar mijn mening ook niks positiefs toe aan de film.Een ander excuus om weer borsten te vertonen is een scene in Simon’s ‘gamehok’. Twee vrouwen spraken hem virtueel aan en vroegen hem uit het niets of hij hun borsten wilde zien. Simon antwoordde natuurlijk ja. Na de flash vroegen de vrouwen hem vervolgens of ze Kable konden overkopen, waarop Simon hen weg klikte. Hoewel deze situatie in het principe wel goed liet zien hoe graag iedereen Kable wil overkopen, vind ik dat dit net zo goed weergeven had kunnen worden zonder de vertoning van borsten. Zelfs mijn maat gaf me hier gelijk in, en hij vind het meestal toch niet erg om zoiets te aanschouwen.

Alsof Gamer nog niet slecht genoeg is, hebben de makers geprobeerd een vlaag droge humor aan de film toe te voegen. De manier waarop zij dit echter hebben besloten toe te brengen wijkt totaal af van het hele actie sfeertje. In de meest spannende situaties komt er bijvoorbeeld opeens een droog moment of actie, die natuurlijk totaal nergens op slaat. Leuk als je wat alcohol op hebt, maar anders verpest het het hele sfeertje. Een goed voorbeeld van het gebruik van deze humor is als Kable tegenover Hackman (gespeeld door Terry Crews, ook bekend van White Chicks) staat. Er heerst een heuse spanning omdat beide partijen maar al te graag elkaars leven willen beëindigen. Opeens begint Hackman het refrein van Pinoccio te zingen (I got no strings, so I have fun, I’m not tied up to anyone. They’ve got strings, but you can see. There are no strings on me!), omdat hij in tegenstelling tot de anderen geen bestuurder heeft. Een ander mooi voorbeeld is wanneer Kable tegenover Castle staat en Castle opeens als een idioot begint te dansen en zingen. Het slaat gewoon helemaal nergens op.

Conclusie:Ik had eigenlijk verwacht dat gamer een goedkope, low-budget, cliché film zou zijn. Hier had ik het gelukkig mis. Helaas maakt de werkelijkheid het er echter niet beter op. De film is dan weliswaar niet al te cliché, op een paar uitzonderingen na, maar heeft totaal geen diepgang. Het hele gaming-shooter-thema is gewoon een slap excuus om naaktheid, explosies en bloed te vertonen. Zo staat er op een gegeven moment een vrouw langs Kable en wordt haar hoofd eraf geschoten, het moment had zo een scene uit Final Destination kunnen zijn. Daarnaast verpest de droge humor het hele actie-sfeertje en wordt het stereotype gamer wel redelijk verkeerd neergezet.