De release van Cyberpunk 2077 ging niet bepaald van een leien dakje. Nadat de game drie keer werd uitgesteld, van april naar september naar november en uiteindelijk december, kwam de game uit in een niet al te beste staat. De game zat vol met bugs en het was duidelijk dat de game eigenlijk nog niet helemaal af was. De Poolse ontwikkelaar CD Projekt heeft hier al eerder excuses voor aangeboden, maar doet dit nogmaals via een YouTube-video.

In deze video geeft Co-founder Marcin Iwinski aan dat ze de taak om Cyberpunk 2077 draaiende te krijgen voor de, inmiddels, oude generatie consoles hebben onderschat. Met het laatste uitstel van een novemberrelease naar een decemberrelease, werd al duidelijk dat dit een behoorlijke klus zou gaan worden. Het team moest immers nu 9 verschillende versies van de game testen en werkend krijgen.

Het oorspronkelijke plan was om de PC-versie van de game “episch” te maken, om vervolgens dit aan te laten passen naar de consoles, aldus Iwinski. Dit leek in eerste instantie niet heel moeilijk, ondanks dat het team ervan bewust was dat er een kloof was tussen de verschillende hardware. Uiteindelijk is dit dus uitdagender gebleken dan verwacht.

Iwinski belooft dat het team zal blijven werken aan Cyberpunk 2077.

In de video wordt ook de controversie besproken omtrent de review keys die werden uitgegeven voor de release van de game. Zo werden er in eerste instantie alleen review keys geleverd voor PC en niet voor consoles. Voor velen was dit al een indicatie dat er iets niet in orde was.

Iwinski legt uit dat op het moment van het versturen van de PC keys, het team nog hard bezig was om de kwaliteit van de game te verbeteren op de oude generatie consoles. Elke extra dag dat het team werkte aan de day zero update, bracht duidelijk verbetering met zich mee. Vandaar dat de console keys pas later werden verzonden, aldus Iwinski. Wel geeft hij aan dat dit later was dan ze hadden gepland.

De video laat verder ook een roadmap zien voor aankomende updates en gratis nieuwe content. De huidige staat waarin de game zich bevindt, heeft ervoor gezorgd dat CD Projekt hun plannen omtrent DLC iets moest bijschaven. De beloofde gratis DLC zal nog steeds worden uitgebracht, maar de prioriteit is inmiddels verschoven naar het fixen van de game zelf. Daarnaast is de next-gen-console-update ook naar achteren geschoven.

Er is dus nog veel werk aan de winkel voor het team, maar Iwinksi geeft aan dat de werknemers niet gedwongen worden om te crunchen, zoals dat helaas wel het geval was tijdens het laatste uitstel. Het vermijden van crunches voor alle toekomstige projecten is nu één van de topprioriteiten, aldus Iwinski.

 

About LisaCooper91

Gamer, horrorfanaat, filmliefhebber, muziekverzamelaar, boekenwurm, all-round nerd.

View all posts by LisaCooper91

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.