Onlangs schreef ik een review voor Strange Horticulture, een game over alchemie en die game beviel me prima. Ik vond het dan ook een heel goed idee om nog een game te spelen waarin alchemie een grote rol speelt. Tijd om te kijken of ze ook op elkaar lijken.

In Potion Craft: Alchemist Simulator draait het om het brouwen van drankjes en het ontdekken van nieuwe recepten in je eigen shop. Je krijgt dagelijks een aantal klanten die een verzoek voor een drankje hebben, bijvoorbeeld omdat ze last hebben van ratten. Misschien heb je toevallig net een drankje gebrouwen die daar geschikt voor is, maar anders is het tijd om te brouwen! Nadat ik de tutorial heb doorlopen, waarin ik de basics heb geleerd, kan ik aan de slag. Als je gaat brouwen is de Alchemy Map je vriend. Hierop zie je een overzicht van drankjes die je kunt brouwen en het effect die je drankje heeft. Aan de start zie je maar een klein stukje van de kaart en deze breidt zich verder uit naarmate je meer gaat experimenteren (of als je talent points uitgeeft). Hoe je de drankjes moet brouwen is aan jou om uit te zoeken. Dit doe je door verschillende ingrediënten met elkaar te combineren. Elk ingrediënt legt een bepaalde route af op de kaart, bijvoorbeeld naar rechts of omhoog en naar links. Je kunt de route verlengen door de vijzel te gebruiken, waarvoor je zelf met muisbewegingen moet stampen en daarmee de hoeveelheid verlenging kunt beïnvloeden. Of je roert tot een bepaalde lengte om vanaf daar nieuwe ingrediënten toe te voegen. Door de juiste ingrediënten te combineren stippel je een route uit die hopelijk tot een succesvol drankje leidt. Kijk wel uit dat je niet door de dodelijke gebieden gaat, want dan is je drankje verknald.

Ik heb meestal de neiging om zo snel mogelijk van alles en nog wat te willen doen, maar aangezien ik een beperkte hoeveelheid planten had moest ik het maar niet gelijk opmaken. Ik besloot om rustig te kijken wat mijn klanten wilden en uit te gaan zoeken hoe ik deze drankjes moest maken. De eerste drankjes zijn relatief goed te bereiken met een combinatie van meestal twee of drie verschillende ingrediënten. Naarmate je verder komt in de game komen er steeds meer verschillende ingrediënten bij, namelijk verschillende kruiden en planten, mineralen en paddenstoelen. Al die ingrediënten hebben bepaalde eigenschappen die een aanwijzing kunnen geven naar een bepaald drankje, maar bij een groot deel moet je vooral kijken naar route die het op de kaart af kan leggen. Sommige van deze ingrediënten groeien in je eigen tuin, anderen zul je moeten kopen van handelaren die in je shop voorbij komen.

Die handelaren vragen natuurlijk vaak de hoofdprijs, al hebben ze soms ook een aanbieding. Gelukkig kun je voor de dure ingrediënten proberen te onderhandelen. Tijdens het onderhandelen moet je een soort mini game doen waarbij je op het juiste moment moet klikken zonder teveel tijd tussen de kliks te laten zitten. Hoe vaker je goed klikt, hoe lager de prijs. Zelf ben je natuurlijk ook een handelaar, dus als je drankjes verkoopt kun je ook over de prijs onderhandelen. Eerst vroeg ik me af of dit ook echt een functie had, maar als je eenmaal door hebt hoe het onderhandelen werkt levert het echt wel wat op. Zeker als je meer ingrediënten wil kopen van de handelaren die af en toe langs komen.

Het is niet makkelijk om al die drankjes te brouwen en steeds genoeg ingrediënten over te hebben om te kunnen experimenteren. Gelukkig verdien je op verschillende manieren Experience Points. Je verdient deze door goede drankjes te verkopen, ingrediënten in je tuin te plukken, drankjes te brouwen en opdrachten te voltooien (bijvoorbeeld een bepaald drankje verkopen of de volgende dag beginnen). Bij voldoende Experience Points ga je een level omhoog met je shop en krijg je een Talent Point. Deze punten kun je vervolgens uitgeven aan het verbeteren van verschillende vaardigheden, zoals het vergroten van de zichtbaarheid van je Alchemy Map of beter kunnen onderhandelen.

Tot slot nog even over reputatie en de Alchemy Machine in de kelder. Deze is nogal vergaan en absoluut niet bruikbaar, dus zul je geld moeten verdienen om het beestje op te knappen. De onderdelen voor de machine koop je ook weer bij een handelaar, die er natuurlijk de hoofdprijs voor vraagt. Nog een reden dat het onderhandelen wel nuttig is, want die inkomsten heb je wel nodig. De reputatie van je shop heeft invloed op de klanten die binnenkomen. Eerst zullen het zowel vreemde en kwaadaardige als vriendelijke en normale verzoeken zijn. Je kunt beide bedienen, maar als je bijvoorbeeld alleen de goede verzoeken doet, krijg je ook meer van dit soort klanten binnen. Kies je meer voor de kwaadaardige drankjes, dan zul je ook meer kwaadaardige klanten krijgen. Verder heeft het geen invloed op je game, dus doe vooral wat je zelf leuk vindt.

Alena’s oordeel
Okay, ik vind het wel lastig om deze game te beoordelen. Ik vind het enerzijds leuk, omdat je een beetje moet puzzelen met ingrediënten en er ook geen tijdsdruk op het maken van de drankjes zit. De game is heel laidback, je moet niks en mag van alles en kunt zelfs custom drankflesjes maken. Anderzijds ging het me toch ook wel snel vervelen en voelde het een beetje doelloos. Er lijkt in eerste instantie ook niet echt een doel in te zitten, tot je steeds meer gaat verdienen en de Alchemy Machine kunt gaan opknappen om zo weer meer dingen te kunnen doen. Er zat voor mij ook wat te weinig vaart in en werd al snel eentonig. Het wordt wel leuker naarmate je meer verschillende drankjes moet maken en dus ook andere ingrediënten moet gaan gebruiken. Als je in dit stadium komt wordt het zeker leuker, omdat je meer mogelijkheden krijgt en wat meer kunt gaan verkennen. Potion Craft: Alchemist Simulator is dan ook niet vergelijkbaar met Strange Horticulture en heeft echt een heel andere gameplay. De game is in Early Access, dus de game is ook nog in ontwikkeling, dus misschien dat het nog wat bijgeschaafd wordt hier en daar. Het is zeker geen slechte game en zou denk ik voor vele puzzelaars en simulatorliefhebbers een fijne game zijn, want het idee is ook heel leuk, mij kon het alleen niet helemaal overtuigen. Potion Craft: Alchemist Simulator is nu verkrijgbaar in Early Access via Steam.

+ Puzzel element met ingrediënten
+ Veel verschillende ingrediënten
+ Zelf kiezen of je goed of slecht bent en welke klanten je bedient
+ Mogelijkheid om gebruik van ingrediënten te beïnvloeden met de vijzel en lepel
+ Geen tijdsdruk

– Voelt aan het begin wat doelloos
– Komt niet snel op gang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.