Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger bij een vriendinnetje thuis samen met haar op de computer van haar vader mocht. We waren een jaar of zes, misschien zeven en wij mochten dan Wolfenstein 3D spelen. Mijn hemel, wat waren wij altijd bang voor al die honden en nazi’s die de hoek om kwamen. Zij schieten en ik lopen of andersom, maar eigenlijk was het natuurlijk een spel om alleen te spelen. Nu is daar in Wolfenstein: Youngblood verandering in gekomen.

In Wolfenstein: Youngblood, een spin-off in de serie, speelt zich af 20 jaar na het verhaal van Wolfenstein: The New Colossus. Het speelt zich af in Amerika, waar ze grotendeels verlost zijn van de nazi’s, net als overigens de rest van de wereld. William B.J. Blazkowicz, het hoofdpersonage uit de Wolfenstein serie, en zijn vrouw Anya hebben twee dochters die ze leren vechten en verdedigen. Je weet immers maar nooit wanneer je het nodig hebt toch? In 1980 verdwijnt hun vader echter ineens en als Jessie en Zofia  bewijs vinden dat hun vader naar Frankrijk is gereisd besluiten ze een FBI helikopter en twee powersuits te ‘lenen’ en achter hun vader aan te gaan. Als speler kies je tussen Jessie of Zofia, waarbij degene die je niet kiest altijd bij je blijft/met je meeloopt. Dit is echter voor de single player het geval, want als je kiest voor co-op ga je met een medespeler samen het gevecht aan. Dit is nieuw voor de Wolfenstein serie en wellicht dat dit ook wel wat moois toevoegt. Als je namelijk de Deluxe Edition koopt krijg je een Buddy Pass, waarmee je iemand anders de mogelijkheid geeft om van een afstand mee te spelen zonder de game zelf aan te hoeven schaffen. Je moet dan wel tegelijk spelen natuurlijk. Good guy Bethesda?

Het verhaal op zich is goed en past goed bij een game in de Wolfenstein serie, want zoals we gewend zijn, zijn de nazi’s de slechteriken en moet je ze om zeep helpen met grof geschut. In dit geval ben je als hoofdpersonage een vrouw en heb je je zus altijd bij je. Dit is een nieuw element en voegt niet altijd wat toe, behalve handige glitches. Ze zijn regelmatig met elkaar aan het kleppen en dat levert soms wel lollige gesprekken op, maar is soms ook gewoon vervelend. Bovendien is het de bedoeling dat je zus met je meeloopt, maar als je hard genoeg rent teleporteert ze weer naast je en dat scheelt een hoop wachten bij het openen van deuren (wat je kennelijk niet alleen kan). Er zitten overigens wel verrassende elementen in die het verhaal interessant genoeg maken om te blijven spelen en wat je nieuwsgierig maakt naar het einde. De vijanden die je tegenkomt tijdens het spel zijn altijd hetzelfde, dus op een gegeven moment weet je wel hoe je iedereen aan moet pakken. Vijanden hebben geen armour, light armour of heavy armour en als je eenmaal door hebt wie je met welk wapen moet aanpakken ben je er snel door heen. Een tip, er loopt altijd een officier bij een groep vijanden en zo lang je die in leven laat blijven er meer en sterkere vijanden komen. Dus je kunt hem als een van de eerste omleggen, of je moet een uitdaging willen en hem zo lang mogelijk in leven houden. Het is maar waar je zin in hebt! Er zijn overigens niet veel verschillende wapens, maar deze wapens hebben variaties die je moet ontgrendelen waardoor je meer mogelijkheden krijgt. Ook kun je elk wapen flink upgraden waardoor je nog meer damage doet (zelf levelen levert ook al wat extra damage op trouwens). Deze verschillende wapens werken dan weer goed tegen die verschillende vijanden. Doordat je steeds dezelfde vijanden tegenkomt en het verhaal ook weer niet zo diepgaand is ben je wel snel uitgekeken op de game. Dat er af en toe een twist in de verhaallijn zit is zeer welkom, maar onvoldoende om het echt tot een succes te maken.

De game draait goed en heeft maar weinig lag, waardoor het lekker weg speelt en dat zou eigenlijk voor de gemiddelde moderne PC wel moeten gelden. Grafisch zien zowel de wijde omgeving en de vijanden er strak uit en zien ook de twee zusjes er tof uit in hun zeer strakke en gave powersuits. Wat jammer is, is dat je de omgeving om je heen helemaal niet kunt vernielen, je ziet hooguit de kogelgaten in de muur, maar dat beïnvloed de omgeving niet. Wel jammer, want hier hadden ze misschien nog iets mee kunnen doen als het gaat om bijvoorbeeld schuilplekken. Verder is er eigenlijk weinig op aan te merken, maar dat zijn we wel gewend van Wolfenstein. Ook de besturing is eigenlijk weinig op aan te merken en is eigenlijk als elke shooter.

Alena’s oordeel:
Ik ben er niet weg van om het heel kort samen te vatten. Het is een prima game om door te spelen, maar het is ook niet echt overtuigend. Dat komt denk ik juist doordat alles ‘wel prima’ is en er niets is wat er echt uit springt. Het verhaal is prima, maar had veel beter gekund, het idee van de zusjes is prima, maar ook dat had veel beter uitgewerkt kunnen worden. En ja, het ziet er allemaal wel weer vet uit, maar het brengt weinig vernieuwende elementen.

+ Grafisch
+ Bekende formule
+ Co-op optie