Greak, we hebben er al eerder op onze website over geschreven (hier terug te lezen). We mochten aan de slag met de game om een unieke gameplay te ervaren verpakt in een prachtig avontuur. Lees met met onze avonturen met Greak, Adara en Reydel.

Het ontwikkelen van Greak: Memories of Azur heeft vele jaren in beslag genomen. Uiteindelijk kunnen we het land van Azur gaan verkennen. Het geheel wordt omlijst door een fijne orkestrale soundtrack. De gameplay is vrij uniek, want je speelt (uiteindelijk) met drie personages tegelijk, althans je schakelt continue, en dat is niet altijd even gemakkelijk. Je switcht soms vliegensvlug tussen hoofdpersonage Greak, zusje Adara en grote broer Raydel. Ieder hebben ze hun eigen krachten en vaardigheden. Greak heeft behendigheid en aanpassingsvermogen, Adara bezit magie en Raydel is een zeer sterke vechter. De bedoeling is dat je het land Azur bevrijdt van vervelende monsters, genaamd Urlags.

Je begint je verhaal als Greak, hij behoort tot het magische ras de Courines. Je wordt wakker in een dorpje vol Courines dat wordt geteisterd door een vijandelijke invasie. Azur is al vrijwel leeg, maar in dit dorpje zijn de laatste Courines nog te vinden, nog wel tenminste. Direct na het ontwaken worden al de nodige missies op je afgevuurd. Je leert de beginselen van het verhaal, help mee met het bouwen van een schip waarmee de Courines het land kunnen verlaten en praat met bewoners. Je eerste grote missie is natuurlijk het vinden van je zusje Adara, samen sta je immers een stuk sterker. Tijdens je zoektocht en gedurende de missies kom je Urlags tegen in vele soorten en maten. Deze dien je stuk voor stuk aan gort te slaan. De Urlags komen steeds meer in de buurt van Courines, dus er is absoluut haast bij je missie(s) geboden. De laatste Courines hebben angst en maken zich gereed om Azur te ontvluchten, maar jij en je zusje en broer dienen er een stokje voor te steken dat Azur wordt ingenomen door die nare Urlags.

De gameplay wijst zich vanzelf, gebruik je missies als leidraad en ga op pad. Uiteraard is het belangrijk dat je snel je vaardigheden onder de knie krijgt en zo de vele Urlags die je op je pad tegenkomt verslaat. Ga op verkenningstocht door vele grotten en ondergrondse omgevingen en zorg er voor dat je niet verdwaald. In het begin een peulenschil natuurlijk, maar zodra je kleine zusje Adara gevonden is wordt de situatie toch iets lastiger. Adara kan vuurballen schieten en zweven, hoewel ze wel vrij snel uitgeput is. Iedere keer dien je te bedenken welk personage in deze situatie als beste waar inzetbaar is. Wanneer je Raydel uiteindelijk gevonden hebt biedt hij het trio bescherming met zijn schild en de hoogte in kan met zijn haak.

Uiteraard is het mogelijk om met een druk op de knop je personages tegelijk te laten lopen. Dit gaat niet altijd even gemakkelijk en kan nog wel eens voor irritatie zorgen. Vergeet je zo nu en dan om samen te wandelen dan kan het zomaar zijn dat je dient te switchen tussen je personages en met nummer 2 en / of 3 het pad opnieuw dient te bewandelen. Gelukkig valt het wanneer je de gebieden deels al kent reuze mee hoeveel afstand je dient te overbruggen gezien er ook vele puzzels zijn waar je minimaal 2 of 3 personages voor nodig hebt. Dat je de route deels kent is grotendeels belangrijk, want je wordt in feite van hot naar her gestuurd en het is absoluut belangrijk om je grote kaart in je inventaris in de gaten te houden om ervoor te zorgen dat je niet compleet de verkeerde kant op gaat.

Een belangrijk onderdeel van Greak: Memories of Azur is het handmatig saven. Doe dit regelmatig, want er is geen ingebouwde automatische checkpoint. Verlies je al je energie dan dien je het gehele stuk van het opslagpunt weer opnieuw te spelen. Toch een klein puntje van kritiek, want anno 2021 zou je toch niet meer verwachten dat je handmatig je spel continue op dient te slaan bij save points die ook nog eens zeker niet op iedere hoek in de game aanwezig zijn. Een ander puntje van kritiek is dat je in gevechten met bosses, die regelmatig zeer frustrerend zijn als je maar niet de juiste tactiek te pakken hebt gekregen, tegelijk vecht en één van je andere personages zomaar geen energie (of eigenlijk HP) meer heeft en je zodoende al je bossfight opnieuw dient te beginnen. Regelmatig heb ik de gevechten maar alleen uitgevoerd en zusjelief bijvoorbeeld een stuk terug laten staan. Samen gevechten aangaan is absoluut geen aanrader.

Waar ieder personage zo zijn krachten heeft, hebben de personages ook ieder hun zwakheden. Zo kan Raydel bijvoorbeeld niet zwemmen en is Adara snel uitgeput van haar magie. Battles met zijn drieen tegelijk zijn helemaal lastig. Zeker wanneer een personage een tegenslag krijgt en je als een malle dient te schakelen om te kunnen healen. Daarbij komt nog eens dat er een behoorlijke delay in het healen zit waardoor het regelmatig is voorgekomen dat je al game over bent voordat de heal in werking is getreden.

Wanneer je de game eenmaal doorhebt en de diverse grotten deels uit je hoofd weet kun je eenvoudig door de landschappen sprinten. Denk hier nu niet te makkelijk over, want het kan zomaar zijn dat je toch even al je personages stuk voor stuk naar de overkant dient te brengen of dat een Urlag opeens oppopt bij je zusje waardoor al haar energie opgevreten wordt en je avontuur weer een stuk wordt teruggespoeld.

Nog een punt van frustratie is het aantal items dat je aan je inventaris toe kunt voegen. Je slots zijn maar beperkt en uitbreiding is ook niet mogelijk. Wanneer je HP flinke knauwen krijgt en je dient te healen zit er een behoorlijk lag tussen het eten van voedsel en het daadwerkelijke opladen van je energie. Heb je een voorraad aan voedsel meegenomen let dan goed op dat je voldoende ruimte houdt voor items die je voor je missie nodig hebt. Voedselverspilling is in Greak namelijk wel aan de orde van de dag.

Gelukkig zijn de ontwikkelaars de slechtste niet en hebben ze inmiddels de nodige kritieken ten harte genomen en een nieuw patch uitgerold waarin sommige frustraties opgelost worden, waaronder dus dat items voor missies niet meer in je beperkte aantal slots terecht komen.

Tijdens het spelen vraag je je zo nu en dan af waarom de makers hebben gekozen voor de unieke gameplay van het spelen met drie personages tegelijk, in plaats van er een coöperatieve game van te maken. Zeker in deze tijden zijn coöperatieve couch-games mega-populair. Hoewel je ook natuurlijk de andere kant op kunt denken en de makers een fijn 90’s gevoel neer wilden zetten met een nieuwe mechanic.

Linn’s Conclusie:
Greak: Memories of Azur is zeker een game die op je wishlist mag komen te staan als je gaat voor een interessant verhaal vol prachtige tekeningen. Ook al heb je nog een flinke backlog staan, maak zeker even tijd voor deze toffe Indie-game van Team17. De gameplay is vrij uniek, je zou verwachten dat deze game ideaal zou zijn om coöperatief te spelen, maar niets is minder waar je speelt (uiteindelijk) met maar liefst drie personages tegelijk. Hier kun je natuurlijk een haat-liefde-verhouding mee of voor hebben, maar in combinatie met de prachtige werelden en alle bovengenoemde kritieken zou je Greak absoluut het voordeel van de twijfel moeten geven. Ingewikkeld is het zeker niet, maar je dient zo nu en dan flink je hersenen aan het werk te zetten om puzzels op te lossen. Soms een beetje too much, vooral met de bosses sta je regelmatig voor een groot raadsel wat nu exact de bedoeling is. Kun je hier doorheen prikken, net als de meerdere kinderziektes die de game bevat, dan heb je absoluut een aantal uur gameplezier.

+ Schitterend handgetekend
+ Indrukwekkend verhaal
+ Leuke puzzels
+ Klassieke puzzel-platformer met unieke mechanic

– Ouderwetse opslag van je voortgang.
– Breinbrekers om bosses te verslaan
– Tegelijk lopen gaat niet altijd even makkelijk
– Weinig bagage om mee te kunnen nemen

Eindconclusie: Greak: Memories of Azur is een prachtige handgetekende interessante indie-puzzel-platformer. Voor je de complete game start is het aan te raden de demo te spelen, wanneer deze je aanspreekt dien je rapido de volledige game aan te schaffen.

Greak: Memories of Azur is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch, PlayStation® 5, Xbox Series X|S en PC.

Met dank aan Team17 voor de key van Greak: Memories of Azur.

© Team17