Bilby woont prachtig in het bos, omgeven door vele andere dieren. Recentelijk heeft ze een dochter op de wereld gebracht en vormen ze een volmaakt gezinnetje. Plots begint het te regenen, regen die maar niet stopt. Veel dieren in het bos vertrekken, maar met een pasgeboren kind kan Bilby niet gaan en hopen ze dat de regen stopt. Het bos overstroomt echter en het hol waar Bilby met haar kinderen in leeft wordt omgeven door water. Ze moeten hun veilige plek verlaten. Het hol stort in en moeder wordt gescheiden van haar kinderen. Als ze maar niet verdrinken, want geen van allen kan zwemmen. Aan moeder Bilby de taak om haar kinderen terug te vinden in het bos. Het avontuur van Macrotis – A Mother’s Journey begint.

De introductie van het verhaal is prachtig getekend en je wordt meegezogen in het aangrijpende verhaal. Je kruipt in de huid van moeder Bilby en gaat op zoek naar haar kinderen, immers je wilt haar met haar familie herenigen.

We hebben te maken met een klassieke platformer vol obstakels en mini-puzzels die je op dient te lossen. Puzzels zijn er om de haverklap en de één een stuk lastiger dan de andere. Wel is het zo dat de puzzels veelal op elkaar lijken, bestaande uit deuren openen en blokken verschuiven. Toch blijven de puzzels uitdagend en wil je natuurlijk verder met het verhaal en Bilby herenigen met haar familie.

Is het een lastige game? Absoluut niet, bij de ene puzzel heb je wat vaker last van trial-and-error dan bij de andere. De grote oplossing was even een pauze en een andere tactiek verzinnen en weer door.

De besturing is ook kinderlijk eenvoudig. Extra opties zijn, naast lopen en springen, o.a. knagen en hulp van je magische geest inschakelen, maar daarover verklappen we niet te veel. Alles wijst zich vanzelf en een wijze geest wijst je de weg. Kom je er niet uit of heb je een fout gegaan? Gewoon de pijl-toets omhoog gebruiken en je kunt van voren af aan puzzelen.

Hoewel er slechts vier levels zijn om te spelen, speel je de complete game in een uur of vier a vijf zeker wel uit (wel te bekennen dat ik persoonlijk met 1 puzzel een behoorlijke tijd bezig ben geweest). Ook al zijn het slechte enkele levels, ze zijn wel lekker lang en vol puzzelplezier en dat is waar het in Macrotis, naast het verhaal, natuurlijk om draait. Side-note: doordachte puzzels moeten je wel liggen wanneer je Macrotis wilt spelen, indien dat niet het geval is raad je ik aan een andere game aan te schaffen.

Uiteraard is er ook een side-quest; door de levels zijn er boeken te vinden. In totaal een stuk of 20. Is het interessant? Mwoah, valt mee. Wanneer je de game op 100% uit wilt spelen is het absoluut belangrijk om ze te pakken te krijgen. Hoewel… ook dit vraagt af en toe vakkundig denk- en puzzelwerk.

De wezentjes in Macrotis, lijkend op schattige veldmuisjes zijn Bilbies. In de volksmond ook wel Langoorbuideldassen genoemd. De wetenschappelijke benaming is Macrotis. De beestjes komen voor in Australië, hoewel ze daar helaas ook met uitsterven worden bedreigd.

Grafisch is Macrotis – A Mother’s Journey een spektakel om naar te kijken, ook al bevindt je je onder de grond; je wordt omgeven door prachtige kleuren. Keer op keer weten de makers je te betoveren met hun onderaardse magische taferelen. Wat dat betreft hebben ze bij Proud Dinosaurs een dikke pluim verdiend.

Macrotis – A Mother’s Journey is nu te spelen op de PlayStation 4 en Xbox One ( een Nintendo Switch release volgt nog)  en is een absolute aanrader voor wie houdt van een breinbreker en een prachtig gevisualiseerd verhaal over een moeder die alles voor haar kinderen over heeft.

Linn’s Conclusie:
Macrotis – A Mother’s Journey is een klassieke side-scrolling puzzle-platformer. Is dat erg? Absoluut niet! Het verhaal speelt lekker weg, de puzzels zijn over het algemeen niet al te moeilijk en de levels zijn lekker lang. Het vleugje magie geeft het al aangrijpende verhaal net een extra touch. Een aanrader? Absoluut! De beste Indie-game die ik in 2020 heb mogen spelen.

+ Lekker lange levels
+ Meeslepend verhaal
+ Speelt lekker weg