Daedalic Entertainment heeft met Harvey’s New Eyes al prijzen gewonnen en nu is de game ook te vinden in de App store! Harvey’s New Eyes is een eccentrieke game met humor en het sarcasme druipt van de game af!

“Serial Killers can’t be immediately recognised”

Harvey’s New Eyes is een vervolg op Edna & Harvey: The Breakout. In deze game moest je als Edna ontsnappen uit een gekkenhuis samen met haar knuffel Harvey het koning. In Harvey’s New Eyes speel je als Lilli, een lief en onschuldig meisje die de opdrachten van anderen uitvoert zonder te klagen. Nu krijgt ze ook nooit echt de kans om te praten, maar dit is ook niet nodig. Lilli gaat lekker haar gang en het is aan jou om samen met haar via point and touch de puzzels op te lossen en iedereen in het klooster te helpen.  De besturing werkt heel simpel en zoals je zou verwachten. Je klikt waar je wil dat Lilli naartoe gaat en als je een voorwerp wil gebruiken dan haal je hem uit je inventory. Het is wel belangrijk dat je de naam van het voorwerp ziet waar je het op wil gebruiken, anders kan je 100 keer klikken zonder resultaat. (Ik spreek uit ervaring) Misschien is de tutorial spelen wel handig, maar ik was ongeduldig. Zeker omdat voor je de game mag spelen je een volledig liedje uit moet luisteren en met klikken zet je hem alleen maar op pauze. De game neemt je al in de maling voor je bent begonnen.

Harvey’s New Eyes ziet er erg vrolijk uit en daarom zou je kunnen denken dat het geschikt is voor kinderen, maar dat is dit spel niet. Niet alleen vanwege de humor en het sarcasme, en de droge maniertjes van de verteller, maar vooral, omdat Lillie “per ongeluk” slachtoffers achter laat. Ze is toch niet zo lief en onschuldig. Dit wordt wel gecensureerd door “gnomes” die alles mooi roze maken, maar het idee is wel duidelijk en je acties zijn lang niet altijd even onschuldig. Ook al legt Lillie of de verteller het heel erg leuk uit, naïviteit op en top! Het is een heel vrolijk uitziende game voor volwassenen.

De puzzels zijn vrij afwisselend, van je weg zien te vinden uit ruimtes, voorwerpen combineren, mensen tevreden houden tot echte raadsels. Zo heb je een puzzels waar je door middel van regels en uitsluiting het antwoord moet vinden. Zou dat nou echt niks voor jou zijn of je te lang vast zitten, je mag het skippen. Voor de rest maakt het spel het je niet al te makkelijk, je hebt een vraagteken in beeld, maar deze laat alleen zien waar interactie mee mogelijk is. Niet de volgorde of volgende stap, dus je hoeft niet te rekenen op hints. De puzzels zijn goed te doen, vooral in het begin laten ze je even inkomen door maar drie ruimtes als optie te geven. Zou je hier doorheen zijn komen er aardig veel bij en is het veel heen en weer. Je kunt een aantal verschillende opdrachten door elkaar doen, dus het is niet allemaal in één vaste volgorde. Je kunt het ook niet verprutsen, dat je iets verkeerd gebruikt dus je komt er altijd wel uit. Sommige oplossingen zijn alleen wel echt heel erg ver gezocht. Op een gegeven moment zat ik vast, ik had elke ruimte bekeken, met iedereen gepraat, maar ik kwam er niet uit. Toen ben ik verschillende objecten in mijn inventory naar elkaar gaan slepen en ja hoor, daar kwam de oplossing. Die had ik echter nooit zelf bedacht! Dus zit je vast, probeer alles! Verder kom je met logisch denken eigenlijk heel erg ver en anders de ruimte uit lopen en later terug komen kan ook helpen en praat met iedereen! Ik hou er nooit zo van dat de dialoog aangaan verplicht is, maar in dit spel kom je niet verder zonder het te doen. Soms duurde dat mij iets te lang, maar over het algemeen zorgde de humor er wel voor dat het leuk bleef.

Ik dacht dat ik Harvey’s New Eyes bijna uitgespeeld had na een uur of vier spelen, maar tot mijn genoegen was dat alleen nog maar hoofdstuk 1! In totaal zijn er drie hoofdstukken, met daarin 53 unieke locaties. Naast Edna maken ook Dr Marcel en Harvey hun rentree in de game, maar het spel is heel erg goed te spelen zonder dat je ooit The Breakout hebt gespeeld, mede, omdat je als Lillie.

Amber haar oordeel:

De PC versie van deze game heeft beste young adult game en Best Adventure gewonnen in 2011 bij de German Developer Awards en is nu naar het mobiele platform vertaald. Ik heb hem op de iPad gespeeld en raad het zeker aan. Harvey’s New Eyes, ziet er mooi uit, je speelt als Lillie, maar Edna vormt wel een rode draad door de game. Besturing is makkelijk en werkt goed en af en toe kan het frustrerend zijn als je er niet uit komt, maar uiteindelijk zijn alle puzzels goed te doen. Het is wel een game die je aandacht nodig heeft, maar heerlijk om op de bank te spelen, pas wel op je bent zo een aantal uren verder!

+ Spel ziet er goed uit en besturing werkt probleemloos
+ Leuke afwisselende puzzels en problemen
+ Origineel verhaal