Zoals de meeste loop ook ik flink te klagen over de moeilijkheidsgraad van Cuphead en vind ik dit doodzonde. Toch heb ik DE formule gevonden tot een succesvol gamesessie, je hebt gewoon een vriend of vriendin nodig met ADHD.

Hyperactief gamen!
Cuphead ziet er super nostalgisch, denk aan Popeye en Betty Boop, uit maar is ook ontzettend druk in alle opzichten. Waren de oude tekenfilms ook zo druk? De muziek is opzwepend maar in combinatie met de levels ook enorm zenuwachtig. Toch lijkt mijn doorgaans roepende; Wat moet ik hier doen Sam? niet echt gamer vriendje hier uitstekend tegen bestand te zijn. Zou het komen doordat hij ADHD heeft en daardoor gewend is aan alle drukte binnen de game? Terwijl ik al heel snel mijn controller met enige voorzichtigheid weggooide en het bijna huilend van woede opgaf. Zit mijn vriendje inmiddels al dagen te genieten van de verschillende levels die Cuphead te bieden heeft. Toegegeven dit gaat wel gepaard met enig gevloek en dezelfde vragen als doorgaans alleen dit keer is het meer naar zichzelf gericht. Zinnen als, WTF doet die? Niet te doen joh! komen geregeld voorbij. Maar goed als je ook ziet hoe idioot druk en gek de levels zijn, vind ik het niet heel raar dat hij zich dat allemaal af vraagt. Terwijl je een drukke drum en zenuwachtig trompetje op de achtergrond hoort komen er schietende horzels van alle kanten op je af, grote bazen en ander gek gespuis.

Doorzettingsvermogen en patronen onthouden
Natuurlijk ligt het niet (alleen) aan het feit dat mijn vriend ADHD heeft. Bij Cuphead is het ontzettend belangrijk dat je doorzettingsvermogen hebt en patronen leert te onthouden. Het is echt een lastig spel en vooral het uiterlijk zorgt ervoor dat je niet verwacht dat het moeilijk is. Hoewel je in deze platform game patronen moet leren onthouden wisselen deze ook af om het spel uitdagend te laten blijven. Daarbij zorgt de muziek ervoor dat het naast nostalgie ook heel veel zenuwen omhoog haalt, althans bij mij. In het spel vind je verschillende uitdagingen zo zijn er de Run ‘n Gun levels waarbij je dus flink moet schieten en rennen. Maar je red het echt niet met alleen maar rennen en schieten want er komen een hele hoop vijanden op je af. Je stappen moet je dus enigszins ook geconcentreerd zetten maar dan wel snel. De eindbazen die je voor de kiezen krijgt doen me in eerste instantie denken aan de eindbazen die ik in Sonic moest verslaan. Hoewel die in Sonic toch echt wel makkelijker waren te verslaan.

Laten we samenspelen
Omdat ik meerdere malen zat te vloeken en tieren bedacht mijn vriend dat het wellicht beter ging als we samen zouden spelen. Hartstikke lief bedoeld natuurlijk maar ik dacht dat ik gek werd. In plaats van één hyperactief rond rennend en schietend kopje die vijanden af schiet. Rennen er nu twee hyperactieve personages rond, Cuphead het kopje en Mugman de mok. Je hoort dan samen gestructureerd en elkaar ondersteunend vijanden neer te schieten. Maar dit is echt not my cup of tea! Ik krijg het gevoel in een Call of Duty match gedropt te zijn en zie overal vliegende voorwerpen en kan me niet meer focussen. Dus hoe lief het ook bedoeld was moet ik ook hierbij snel afhaken en laat mijn vriend dus weer in de steek. Gelukkig vind hij een goede teamspeler in een andere vriend en zitten ze samen verschillende eindbazen te verslaan. Want één ding mag duidelijk zijn, heb je iemand die ook tegen de drukte van deze game kan en samen met jou de patronen ziet, is het makkelijker om de vijanden te verslaan.

Kies je wapens en krachten goed uit
Binnen Cuphead heb je een aantal verschillende wapens en krachten. Maar ieder wapen heeft zo zijn voordeel maar ook nadeel. Daarbij is het ook zo dat bepaalde wapens beter zijn in het ene level dan in het andere level. Het is soms heel handig wanneer je een wapen gebruikt die wellicht minder krachtig is maar wel automatisch vijanden in de buurt raakt en uiteindelijk vernietigd. Dan heb je nog krachten waarbij je tijdelijk onsterfelijk word om zo je doel sneller te raken. Dus denk goed na over welk wapen je gebruikt tijdens de verschillende levels en ook welke je koopt. Je koopt ze met munten die je verzameld tijdens de Run ‘n Gun levels in een van de winkels op de kaart. Leuk detail wanneer je ineens de game samen gaat spelen krijgt je medespeler hetzelfde aantal munten als die jij ondertussen als hoofdspeler hebt verzameld. Zo kan je medespeler ook verschillende wapens en krachten kopen om je goed bij te staan.

Sam’s
Oordeel:

Cuphead is absoluut niet mijn game helaas! Het lukt mij gewoon niet om de game rustig en geconcentreerd te spelen. Maar de game is wel ontzettend gaaf en verfrissend in een tijd waarbij games soms te voorgekauwd lijken te zijn. Ik vond het geweldig en frustrerend tegelijkertijd om te zien hoe mijn vriend die normaal niet gamed zich helemaal kon verliezen in deze game. Ja Cuphead is moeilijk en ja niet iedereen zal hem kunnen spelen en ja ze hadden een groter publiek kunnen aantrekken door de game iets makkelijker te maken. Maar het is zeker een game die het waard is om uit te proberen en wie weet lukt het jou om de patronen te herkennen en gefocust de eindbazen te verslaan binnen deze game.

+ Uitdagend iedere level steeds weer.
+ Originele look en muziek.
+ Zowel samen als alleen te spelen.