Fire Emblem Warriors is een vechtspel voor de Switch en de 3DS ontworpen door Omega Force en Team Ninja en uitgebracht door Nintendo. De meeste personages die je tegen komt in dit spel zullen oud en vertrouwd zijn uit de eerdere Fire Emblem spellen, maar er zijn ook nieuwe karakters om te ontdekken.

Je begint bij de tweeling Rowan en Lianna die aan het bekvechten zijn en sparren met hun vriend Prins Darios. Dan ineens breekt de hel los, de hemel opent zich en overal vallen er monsters uit de lucht. De drie ontsnappen, maar weten niet hoe het zit met de rest van de mensen in het kasteel en ze hebben geen idee wat er met hun moeder gebeurt is. Dan begint het spel voor jou en moet je, je een weg door de monsters vechten om in veiligheid te komen. De tutorial bestaat uit opmerkingen terwijl je bezig bent, dus een soort pop-up. Nu is dat aan de ene kant heel efficiënt, omdat je niet eerst door een tutorial heen hoeft te worstelen je kunt meteen aan de slag, maar aan de andere kant vond ik het soms erg irritant als ik net lekker bezig was om dan allemaal informatie te krijgen. Je merkt wel dat het een erg groot spel is en de mogelijkheden zijn zowat eindeloos.

Je speelt het spel niet met maar één karakter, maar je moet tussen karakters switchen om het goed te doen. Sommige wapens werken beter tegen elkaar, de wapen driehoek, en zo moet je gebruik maken van iemand met een bijl als je tegen speren vecht en dus moet je tussen karakters switchen en zorgen dat de andere karakters ondertussen niet dood gaan. Je kunt je karakters een opdracht geven, zodat je in ieder geval weet waar ze mee bezig zijn. Op easy mode is het switchen niet echt nodig, maar als je hem moeilijker zet wel en het maakt het spel leuker, omdat er een tactisch element bij komt. Onderweg krijg je steeds nieuwe missies en je komt ook steeds nieuwe mensen tegen en je kunt je zelfs samenvoegen met iemand om gecombineerde kracht te gebruiken.

In het begin is het wel echt gewoon button bashen, hakken en slaan en gaan, maar na een aantal stages moet je wel echt je best gaan doen en dan wordt het spel ook een stuk leuker. Je hebt verschillende combo’s en ook een soort superkracht, awakening, die zich laadt. Als je level up gaat dan worden je statistieken beter en kun je dus meer damage hebben, of je wordt sneller, maar in ieder geval wel de moeite waard, daarnaast kun je in de skill tree verschillende vaardigheden of nieuwe aanvallen unlocken, ook vind je nieuwe wapens en kun je wapens maken. Wat ik heel fijn vond is dat je een mini map hebt waar je de vijand op ziet, maar ook de mensen die bij je horen.

Je moet wel verschillende dingen in de gaten houden terwijl je de story mode speelt. Zo mag je sommige karakters absoluut niet verliezen en moet je specifieke monsters afmaken. Verlies je toch een karakter dan kan het zijn dat je de story overnieuw moet doen of dat je die karakter kwijt bent, ook in een andere modus. (Bij permadeath)

Heel erg leuk voor de vaste fans van de Fire Emblem series is er een game modus die de geschiedenis in gaat. Hier kun je oude gevechten van de series bekijken. Ook kun je nieuwe mappen unlocken en je krijgt een scenario die gebaseerd is op het originele verhaal, let wel op karakters die niet in Fire Emblem Warriors zitten, maar wel in het originele verhaal worden vertolkt door een ander. Ook leuk om te spelen als dit je eerste Fire Emblem spel is.

Amber haar oordeel:
Het spel ziet er echt heel erg mooi uit. Graphics zijn goed en er is gelet op details. Ik ben zelf niet echt een fan van switchen tussen verschillende personages, maar ik vind het wel leuk dat het een tactisch element in het spel brengt. Het hadden er alleen wel iets minder mogen zijn van mij. Ik denk dat het voor de Fire Emblem fans een heel erg leuk spel is, kom je nieuw in de serie? Dan mis je misschien een beetje het plot in de verhaallijn, maar is het wel alsnog een heel erg leuk spel om te spelen en staat garant voor uren speelplezier.

+ Mooi en compleet spel
+ Besturing is logisch en goed
+ Tactisch en met een verhaallijn