Eind februari schreef ik al een preview over No Place Like Home en beschreef ik de positieve kanten, maar ook wat kritische punten. Laten we eens kijken of er veranderingen zijn nu de game uit Early Access is.

No Place Like Home speelt zich af in een dystopische wereld waarin bijna alles (soms zelfs dieren) onder het afval is bedolven. Dat is natuurlijk niet zo lekker, dus ga je met verschillende gereedschappen op pad om de wereld weer schoon en beter te maken. Ondertussen ben je op zoek naar je grootvader, want die was niet op de boerderij zoals je had gehoopt. Inwoners van de omgeving kennen hem en laten voorzichtig wat hints los over wat er met hem zou kunnen zijn gebeurd. In ruil voor het doen van vele missies die de aarde verbeteren krijg je steeds meer te weten over wat er gebeurd is op aarde en met de vermiste grootvader.

In de preview die ik eerder schreef gaf ik een aantal verbeterpunten, namelijk het vechtelement, te veel ruimte en te weinig overzicht aan het begin van de game, de besturing en bergen en bergen met afval. Goed, die bergen zijn er nog steeds, maar dat is natuurlijk onderdeel van de game. Zo lang de besturing op orde is en zodra je je gereedschap om het afval te breken en op te zuigen een upgrade of twee heeft gehad is het goed te doen. Op een gegeven moment was ik vooral bergen aan het slopen en hier en daar wat aan het opzuigen. Dan ga je wel wat sneller overal doorheen, maar dat is gelijk ook een valkuil en een ander punt van verbetering.

Er is ontzettend veel wat je vrij vroeg in de game kunt doen. Dat maakt bij mij dat ik al snel de kluts kwijt raak in wat ik moet doen en waar ik dit dan moet gaan vinden. De game is namelijk behoorlijk uitgebreid en dat is heel erg tof, maar maakt dus ook dat het overzichtelijk moet zijn en dat ontbreekt wel een beetje. Een goede toevoeging nu is de mogelijkheid van Fast Travel. Hierdoor hoef ik niet steeds onwijs veel heen en weer te lopen, maar kan ik (zolang ik ergens al geweest ben) door middel van Fast Travel heen en weer tussen de verschillende locaties. Om te kijken of de game wat meer gekaderd was bij de release ben ik een nieuwe game gestart, maar dit is nog redelijk hetzelfde. Wel kreeg ik bij iemand te horen: “Ga eerst maar even met die praten, dan help ik je daarna.” Door al die vrijheid mis ik ook wel een beetje de structuur in het verhaal, maar dat verhaal is gelukkig niet heel diepgaand en kun je ook wel wat teruglezen in de (behaalde) missies.

Mocht je wel gelijk alles willen kunnen doen en gewoon helemaal los willen, dan kun je een spel in creative mode starten. Daarin zijn alle gebouwen beschikbaar, kun je zonder moeite dieren op je boerderij plaatsen, upgrades zijn gratis en robots zijn in één pets dood. Het verhaal en de missies blijven hetzelfde, maar die kun je dus nu wat sneller en makkelijker doorlopen. Er ligt overigens ook net zoveel afval, dus aan opruimen geen gebrek. Het is dus aan jezelf of je wat meer uitdaging wilt en wat meer de tijd wil nemen, of dat je liever er doorheen fietst zodat je lekker kunt opruimen en opbouwen. Ook fijn, je kunt de tutorial skippen bij het starten van een nieuwe game, want na één keer de game te hebben gespeeld is de tutorial wel helder. Het vechtelement blijft, welke spelmodus je ook kiest. Van mij had dit achterwege mogen blijven en ik ben dan ook erg blij dat je robots maar één keer hoeft te verslaan.

Alena’s oordeel

No Place Like Home is zeker een hele vermakelijke game. Je moet niet verwachten dat het grafisch tot in de puntjes klopt en even loslaten dat je soms door gebouwen heen kunt kijken en voorwerpen in de omgeving verdwijnen (lang leve het bereik van de stofzuiger). Wel is te merken dat de game steeds verder opgepoetst wordt en zijn de ontwikkelaars van Chicken Launcher nog altijd bezig de game stap voor stap te verbeteren. Dat vind ik toch wel een erg fijne eigenschap van ontwikkelaars en hun games. Luisteren naar de spelers en daar ook echt iets mee doen. Ik kan me voorstellen dat het opruimen van afvalbergen na een tijdje gaat vervelen, maar door de afwisseling met het doen van missies en je eigen boerderij opknappen blijft het goed te doen. No Place Like Home is een game voor spelers die niet teveel actie willen, het leuk vinden om te verkennen en graag wat meer tijd in een game willen steken.

+ Niet snel uitgespeeld
+ Keuze uit creatief of avontuur
+ Ontwikkelaars blijven sleutelen