Het is alweer tijd voor de derde DLC in het derde seizoen van Anno 1800 en deze keer gaan de inwoners de hoogte in met The High Life.

Zoals altijd kun je deze DLC toevoegen aan een bestaande game en kun je de DLC kiezen bij de start van een nieuwe game. Daarnaast krijg je de vraag hoe moeilijk je het onderhoud van de wolkenkrabbers wil hebben, makkelijk, normaal of moeilijk. De moeilijkheidsgraad bepaalt hoeveel je aan onderhoud moet betalen. Vervolgens kun je vanaf 5000 Investors de eerste wolkenkrabbers bouwen. Daarmee is het dan ook een DLC voor spelers die al ver in de game zijn en de hoogste bevolkingstier hebben bereikt.

Gelukkig had ik al een vergevorderde game en kon mijn stad wel wat nieuws gebruiken. Via een nieuwe verhaallijn, met in de hoofdrollen Donald ‘Donny’ Bader Miss Jenny, krijg je opdrachten die je langzaamaan laten wennen aan alle nieuwe content. Zo moet je allereerst een Assembly Line plaatsen waar je liften kunt maken. Deze liften heb je nodig in de nieuwe wolkenkrabbers. Overigens kun je in de Assembly Line ook andere producten maken, maar altijd maar eentje per fabriek. Deze formule kennen we ook van de Chemical Plant in Tourist Season. Eerst maar eens focussen op die liften, zodat de eerste wolkenkrabbers gebouwd kunnen worden. De productielijn voor een lift is vrij groot met de Motor Assembly Line, Marquetry Workshop en Furnace en alles wat daar dan weer voor hoort. Als het goed is heb je deze dingen echter allemaal ook al staan en kun je wellicht een aantal van deze grondstoffen voor je eerste partij liften gebruiken.

Niet elk huis is om te bouwen tot wolkenkrabbers, alleen de huizen van Investors en Engineers. Beide hebben een ander uiterlijk en zijn individueel aan te passen met drie varianten per niveau. Een wolkenkrabber van Investors kun je tot maximaal 5 niveaus upgraden. DIe van Engineers gaan tot niveau 3. Voordat je echter zover bent gaat er al heel veel speeltijd in zitten. Om namelijk een niveau toe te voegen heb je niet alleen meer liften nodig, maar moeten je bewoners ook helemaal tevreden zijn. Hiervoor zijn weer andere nieuwe producten nodig die The High Life toevoegt. Zo hebben ze behoefte aan kauwgom, speelgoed, cognac en biscuitjes en moeten er binnen een bepaalde straal van de woningen een Department Store, Furniture Store en Drug Store staan. Als je stapsgewijs aan al deze voorwaarden kunt voldoen kun je je gebouwen dus tot niveau 5 ophogen.

Het ophogen kun je bij willekeurige gebouwen doen, maar doe je dit tactisch dan kan het je in onderhoud schelen en krijg je er mooie buffs bij, het Panorama Effect. Het Panorama Effect varieert in vijf niveaus van zwak tot intens en geeft verschillende buffs. Zwak geeft 5 extra bewoners en 5% meer inkomen, intens geeft je 25 extra bewoners en 15% meer inkomen. Mocht je geen Panorama Effect creëren is dat ook geen ramp, het heeft nooit een negatief effect.

Wat wel heel tof is, is dat een aantal producten die je in de nieuwe Assembly Line, Artisan’s Workshop, Department Store, Furniture Store en Drug Store kunt maken voortbouwen op eerdere DLC. Met name de boomgaard komt een paar keer terug. Overigens kun je ook voldoende zonder de andere DLC en geeft het je enkel meer opties. De voorgaande DLC zijn niet nodig om tot het maximale niveau te komen. De boomgaard en Multifactory horen ook bij deze DLC, dus je hoeft hier Tourist Season niet voor aan te schaffen. Wat ik wel jammer vind is dat deze gebouwen meerdere keren geplaatst kunnen/moeten worden, maar het uiterlijk elke keer hetzelfde is.

Naast vele nieuwe productieprocessen zijn er ook nieuwe decoratieve items die de omgeving van je wolkenkrabbers net dat beetje extra geeft. Heel veel bijzonders is het niet als ik heerlijk ben, maar ach, het voegt altijd wel weer wat toe in de omgeving. In combinatie met andere decoratieve items is er altijd wat moois van te maken! Maar de klapper van deze DLC is natuurlijk het nieuwe monument, de Skyline Tower. Voor deze toren moet je ook behoorlijk aanpoten om het te kunnen bouwen. Zo heb je voor het bouwen van fase 2 wel 40 niveau 3 wolkenkrabbers nodig en dat is echt heel veel voor je zover bent. Hier kunnen tot maximaal 4000 Investors in wonen en geeft je eiland natuurlijk een behoorlijke boost in aantrekkelijkheid. Het eindresultaat mag er echter zeker wezen.

Alena’s oordeel
In deze late game DLC zit echt ontzettend veel speeltijd en je bent echt niet snel uitgekeken. Voordat je alle productie goed op gang hebt en je wolkenkrabbers langzaam vult ben je echt zo weer een paar uur verder. Perfect dus voor spelers die op zoek waren naar meer speeltijd en meer content. Ik vind het heel tof dat deze DLC weer verder bouwt op eerdere DLC, maar je deze niet persé nodig hebt om de game te kunnen spelen. Heb je wel andere DLC, dan heb je alleen maar meer mogelijkheden voor nieuwe recepten/producten. Je kunt de wolkenkrabbers wat aanpassen, maar ik had nog wat extra mogelijkheden hierin wel tof gevonden. Nu kun je variëren tussen drie verschillende gevels die afhankelijk zijn van de basis van het gebouw. Overall is The High Life een hele fijne DLC met veel nieuwe content en voldoende speeltijd voor spelers die al ver gevorderd zijn. Ben je nog niet zo ver in de game, dan zou ik het nog even laten liggen. De losse DLC koop je hier, maar wil je nu toch liever de hele Season 3 Pass aanschaffen dan kan dat hier.

+ Veel nieuwe gameplay en content
+ Eerdere DLC goed geïntegreerd
+ Eerdere DLC niet nodig om alles uit deze DLC te halen.