Tijdens deze gekke tijd zit verveling in een klein hoekje. Om toch niet helamaal gek te worden, is een leuk kaartspel op zijn moment hartstikke leuk en gezellig. Het snelle kaartspel Schotten Totten is zo’n eentje. Een spel waarbij je, je hersenen goed moet gebruiken om jouw tegenstander te slim af te zijn.

Heb jij in deze gekken tijd ook behoefte aan een leuk en  gezellige spelletje dan is Schotten Totten zeker de moeite waard om uit te proberen. Het kaartspel is geschikt voor 2 spelers en is makkelijk onder de knie te krijgen. In dit snelle kaartspel draait het om grensstenen te bemachtigen. Deze grensstenen zijn op kleine steentegels weergegeven. Ieder speler begint met negen grensstenen, die midden op tafel worden neergelegd. Wie als eerste drie aangrenzende grensstenen of vijf van de negen weet te claimen, wint het kaartspel.
En dan vraag je, je natuurlijk af hoe je een grenssteen kan claimen. Nou, door een zo goed mogelijke combinatie van kaarten neer te leggen.

Om te beginnen heb je clankaarten nodig. In dit spel vertegenwoordigen de clankaarten de leden van de spelers van de Schotse clan die op pad gaan om grensstenen te verdedigen. Het spel kent zes verschillende kleuren en ze hebben een sterkte van 1 tot en met 9, waarbij 1 de minst sterke is. Iedere speler begint met zes Clankaarten. De overigen liggen als gedekte stapel op de tafel.
De eerste speler begint met een willekeurige kaart uit zijn hand en plaatst deze open bij een grenssteen, aan zijn kant van de grens. Je moet van tevoren een keuze maken waar je de kaart neerlegt, want daarna kan deze niet meer verplaatst worden. Trek een nieuwe kaart van de stapel en de beurt gaat naar de tegenstander toe. Als de stapel op is, blijf je spelen zonder nieuwe kaarten te trekken. Bij een grenssteen kunnen niet meer dan drie kaarten liggen aan beide zijden van de grens.

Nu komt het leukste deel van het kaartspel. Je kan alleen een steen veroveren nadat elke speler drie kaarten aan zijn kant van de grens heeft liggen. Heb jij er 3 liggen en jouw tegenstander 2, dan mag je niet de grenssteen claimen. Om een steen te kunnen veroveren, moet jouw combinatie van kaarten sterker zijn dan die van jouw tegenstander. Deze combinaties kunnen voorkomen tijdens het spel:

• Drie opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur;
  • Drie kaarten van dezelfde waardes;
  • Drie willekeurige waardekaarten van dezelfde kleur;
  • Drie opeenvolgende kaarten van willekeurige kleuren;
  • Drie willekeurige kaarten.

De volgorde waarin je de kaarten speelt heeft geen invloed op de waarde van de combinatie. De combinatie met de hoogste totale waarde mag de grenssteen veroveren.

Het lijkt in het begin best simpel, totdat je gedwongen wordt om combinaties te maken. Met één kaart aan de grens is geen probleem, maar zodra je de tweede neerlegt ben je verplicht over te gaan naar een combinatie. Je moet goed in de gaten houden welke kaarten al uit het spel zijn. Op een gegeven moment wanneer je verder bent met het spel worden de combinaties ook steeds slechter heb ik gemerkt.

Wendy’s oordeel:
Schotten Totten is een leuk, snel kaartspel voor twee personen, die je snel onder de knie kan hebben. Kinderen zouden dit ook makkelijk begrijpen vanaf een bepaalde leeftijd. De eerste kaarten spelen gaat je vrij makkelijk af, maar dan moet je ook wel combinaties weten te maken om de grenssteen te kunnen veroveren. Dit is ook geschikt voor op vakantie of als je samen op een terrasje zit.

+ Makkelijk te begrijpen en te spelen
+ Tactische combinaties maken
+ Leuke prijsje (vanaf 14,95 euro)