Assassin’s Creed duikt altijd naar een interessante periode in het verleden en deze keer hebben ze het wel erg bijzonder gemaakt. De capuchon is (deels) vervangen voor een helm, want Assassin’s Creed speelt zich af in het oude Griekenland! Als achtergrond heeft Ubisoft gekozen voor de Peloponnesische oorlog in de vijfde eeuw voor Christus. Assassin’s Creed Odyssey is een role-playing game en in deze versie staan de keuzes die je maakt centraal in de beleving. In een wereld rijk aan mythen en legenden, kruip jij in de huid van Alexios of Kassandra, een huursoldaat met Spartaans bloed dat door familie ter dood is veroordeeld. Wat uniek is aan deze Assassin’s Creed is dat je de keuze hebt om het hele verhaal te beleven via een vrouwelijk personage! Je kunt Odyssey spelen op de PlayStation 4, Xbox One en de PC.

De Peloponnesische oorlog was een langdurig conflict, met onderbrekingen, tussen de grootheden Athene en Sparta en hun bondgenoten, om uit te vechten wie de machtigste was en dus militaire en economische overmacht in de Griekse wereld verdiende. Dieperliggende oorzaken waren de verschillen in politieke systemen en hegemonie van Athene over de zee. Uiteindelijk moest Athene zich overgeven, maar ook Sparta was erg verzwakt geraakt door de oorlog. Deze gebeurtenis moet niet verward worden met de bekende film 300, dat ging namelijk over een conflict tussen Sparta en Perzië. Je stort je dus in de vijfde eeuw voor Christus, maar het spel begint natuurlijk eerst in het heden bij een wetenschapper. Het verhaal laat ik even in het midden, want ik wil geen spoilers weggeven. Aan het begin van het spel moet je een aantal keuzes maken, waaronder hoe je het spel wil spelen. Exploration of Guided, de makers van het spel willen graag dat je de volle ervaring krijgt en raden dan ook aan om Exploration mode te kiezen en dat heb ik ook gedaan. Dit is een meer natuurlijke manier om het spel te spelen en om quests tegen te komen, je krijgt dus niet altijd een duidelijke pijl waar je naar toe moet, maar je krijgt wel hints. Deze hints moet je halen uit de gesprekken die je voert, het is dus erg belangrijk in Exploration mode om die gesprekken aan te gaan en ook volledig te doorlopen. Guided mode werkt, zoals je gewend bent van de eerdere Assassin Creed versies. Gelukkig zit je niet aan je keuze vast en kun je zo vaak als je wil veranderen tussen de twee modi.

Ik heb ervoor gekozen om het verhaal te spelen als Kassandra. Of je het verhaal speelt als man of vrouw de verhaallijn blijft hetzelfde je maakt hetzelfde mee, ze komen dus niet beiden voor in het totale verhaal. Wat een belangrijke rol speelt in deze Assassin’s Creed is de keuzes die je maakt. Keuzes hebben gevolgen en zorgt ervoor dat iedereen zijn Odyssey uniek is. Je maakt natuurlijk keuzes over jouw manier van spelen door bepaalde abilities te unlocken en upgraden en je gear te kiezen, maar ook keuzes in de gesprekken die je voert kunnen de gameplay beïnvloeden. Zou je twijfelen over je keuze, of meerdere uitkomsten bekijken, save dan het spel net voor je keuze en doorloop er meerdere. Ik heb dit een paar keer gedaan, maar dat duurt ook lang en op een gegeven moment moet je gewoon achter je keuzes gaan staan. Ook al kun je er spijt van krijgen, het hoort er wel bij.

Zo koos ik er in het begin voor om bepaalde personen te sparen en die waren niet heel dankbaar. In elk hoofdstuk zitten ongeveer vier momenten waar je een keuze maakt die het verhaal echt veranderen, daarnaast kunnen keuzes missies of relaties met personen beïnvloeden. Toen ik eenmaal de angst achter mij had gelaten om fout te kiezen werd het een stuk leuker. Wat ik erg leuk vind is dat als je met mensen praat je eigenlijk nooit hetzelfde spel gespeeld hebt, omdat niemand precies dezelfde keuzes maakt. Het spel zit geweldig in elkaar, het verhaal is weer erg interessant en wauw de graphics.

Het spel is ongelooflijk mooi, af en toe moest ik gewoon even stil staan bij de omgeving. Je hebt het gevoel dat je in de oudheid gedropt bent, maar wetend dat het spel mooier is dan de werkelijkheid was. Het laat een prachtig Griekenland zien met adembenemende uitzichten. Aangezien de Peleponnesische oorlog een oorlog tussen verschillende eilanden was reis je met een schip met uitgebreide scheepsgevechten, je kunt op je schip blijven, maar omdat deze Assassin’s Creed meer open is dan zijn voorgangers kun je ook gewoon van boord gaan. De wereld onderwater verkennen of ergens aan land te gaan. Zou je alleen het verhaal spelen en voor de Guided mode kiezen, dan zie je lang niet alles wat het spel je te bieden heeft. Sterker nog ik denk dat ik nog lang niet alles gezien heb.

Amber haar oordeel:
Voor sommige mensen is Assassin’s Creed enigszins saai geworden, omdat elk spel in principe dezelfde opzet heeft. Ik blijf het mooi vinden om te spelen en naast dat het overkoepelende idee hetzelfde is, dagen de makers zichzelf elke keer weer uit om het beter te maken en originele aspecten toe te voegen. Vooral het keuze systeem, wat we in veel spellen zien, heeft veel toegevoegde waarde in deze Assassin’s Creed. Vernieuwing is in Odyssey zeker gelukt, het spel evolueert en Odyssey neemt je mee naar zoveel verschillende aspecten, het is zeker het spelen waard!

+ Verslavend
+ Hele, hele, hele mooie graphics
+ Eigen verhaal spelen