In Football Manager 2018 heb jij de touwtjes in handen wat betreft voetballen. Het gaat hier niet om trucjes, hard schieten of goed kunnen pasen, maar om het managen van een team. Zoals wij gewend zijn van Sports Interactive, is ook dit jaar een Football Manager game uitgebracht en heb ik Football Manager 2018 mogen spelen.

Voordat je een carrière als manager kan beginnen moet je eerst wat stappen ondernemen. Er is namelijk keuze voor een vrouwelijke manager. Dit vind ik als Female-Gamer natuurlijk super goed nieuws. Na het selecteren van een foto met mijn hoofd kan mijn karakter mijn gezicht aannemen. Een manager is natuurlijk niets zonder een voetbalclub dus kan er een club gekozen worden. Dit zijn (amateur)clubs of fictieve clubs. Na een korte kennismaking met de leiding, kan je managercarrière echt beginnen.

De eerste stappen zetten binnen je team kost behoorlijk wat tijd. Staf aannemen, training geven, scouten, goede sfeer creëren, praten met de pers, het houdt maar niet op. In dit spel zijn de kleinste details belangrijk. Football Manager 2018 bevat zoveel data, en dat is dan ook belangrijk voor deze game. Tabellen, grafieken en heatmaps, alles wordt uitgerekend voor het beste resultaat en de groei van je team. Teamdynamiek is hierin heel belangrijk. Spelers hebben vriendschapskringen met wie ze omgaan en dit heeft invloed op het spel. Ook wordt er naar de hiërarchie binnen de groep gekeken. Dit houdt in dat aanvoerders en leiders boven nieuwe spelers geplaatst zijn dus als jij als manager ruzie hebt met de aanvoerder dat meer invloed op het hele team heeft dan ruzie met een nieuwe speler.

De medische staf is zeer uitgebreid. Regelmatig ontvang je rapporten na trainingen of wedstrijden van welke spelers blessure gevoelig zijn. Zo kan je ervoor zorgen dat die spelers iets minder hard gaat trainen of misschien wel niet mag spelen. De keuze is nog altijd aan jou (de manager). Je wordt ook op de hoogte gehouden of er een kans is dat je speler een terugslag krijgt en of het fout kan gaan met een hoog aantal blessures binnen je team.

Een speler scouten hoef je gelukkig niet zelf te doen. In het nieuwe scoutingsysteem krijg je informatie van je data-analist over de spelers die hij gevonden heeft. Zo krijg je een rating en let de analist op de statistieken van de spelers. Als hij veel fouten pasen geeft wil je hem maar beter niet hebben. In de transfermarkt is er een optie om een clausule met een nieuwe speler te tekenen. De transfermarkt maakt ook gebruik van het Financial Fair Play regelement waardoor je niet meer geld uitgeeft dan dat er binnen komt.

De game bevat ook een Fantasy Draft modus. Deze modus is een beetje met de Draft modus van FIFA te vergelijken. Je maakt een eigen club aan en vervolgens voeg je spelers toe door middel van het draftsysteem. Nadat je team compleet is kan je het opnemen tegen andere spelers online.

Als beginner komt er de eerste keer veel op je af tijdens het spelen van Football Manager 2018. Er zijn zo veel opties die je kan door lopen voor je een team vormt en je wilt iedereen tevreden houden. Ik vraag mij alleen af of de interface niet te groot is geworden nu. Het is een heel tijdrovend spel en je moet er echt even goed voor gaan zitten om een team te bouwen die zijn doel gaat bereiken. Je krijgt wel de hele managementbelevenis mee door alle mogelijkheden die er in de game zitten.

+ Je krijgt het gevoel dat jij echt verantwoordelijk bent voor alle keuzes binnen je team.

– Niet vernieuwd genoeg.