Wat een heerlijk spel is Street Fighters V! Vroeger als ik bij mijn oom en tante was mocht ik altijd het allereerste deel van Street Fighter spelen op de PlayStation. Hierom was het al geen onbekende game voor mij maar ik moest wel in mijn achterhoofd grabbelen hoe het ook alweer in elkaar zat.

Street Fighter V zat in de PlayStation 4, wat had ik een zin om het spel te spelen. Helaas duurde de update nogal lang aangezien internet niet de snelste was. Ein-de-lijk kon ik hem opstarten! In de verplichte intro speel je een grote sterke vent, met hem moet je alles leren. Soms was het lastig om het te begrijpen maar met een beetje kennis ben ik er tocht doorheen gekomen. Na de intro word je in een menu gegooid met redelijk wat mogelijkheden. Maar ik begon bij ‘story’ en wat een keuzes kreeg ik ineens, ik mocht zelf een personage kiezen met wie ik de storyline wilde voltooien. Normaal gesproken zou ik bovenaan beginnen maar ik wilde beginnen met een meid.

Helemaal onderaan stond ‘Laura’, hiermee ben ik mijn eerste storyline begonnen. Na een klein stukje over hoe zij in het vechten terecht kwam begon het echte werk, althans, dacht ik… Daar stond Laura dan, ze droeg een kort topje waarbij haar BH niet onderuit kwam want die droeg ze niet.. Overigens had ze een kort broekje aan waar haar bandjes van haar string tot halverwege haar buik zaten. Waar gaat dit tegenwoordig naar toe? Net zoals andere spellen waar een minimum leeftijd op word gezet, zullen ook ‘kinderen’ dit spelen waarvoor het eigenlijk niet geschikt is, en al helemaal niet als Laura daar zo half naakt bij staat! Uiteraard kun je haar kleding aanpassen na het voltooien van haar storyline. Dit kun je bij elke personage doen waarvan je de storyline hebt voltooid.

De plaats waar ze vechten kun je in de storyline zelf niet aanpassen enkel als je oefent of online gaat. Dit zijn totaal verschillende achtergronden, zo kun je in de bergen, de stad of zelfs in een kubus (zo vind ik het eruit zien) vechten! De locaties waar ze vechten heeft niks te maken met hoe ze vechten maar het is misschien voor de speler fijner om niet afgeleid te worden door sommige interacties.

chun_li_street_fighter_v-wide

Iedere personage in het spel heeft verschillende vechttechnieken en andere bewegingen. Uiteraard maken de vrouwen sierlijkere bewegingen in vergelijking met de heren. Wat bijvoorbeeld voor een personage bukken en schoppen is kan voor de andere rollen en schoppen zijn. Ook zo heeft Laura de special aanval met elektriciteit en Chun-Li met een soort van slierten.

De controls zijn best eenvoudig, mits je niet zoals mij tijdens de intro op elk knopje van je controller begint te drukken en deze bijna in tweeën breekt. Uiteraard als dit moeilijk is hebben ze een training klaar staan om de controls te leren. Dit kun je doen door op een dummy tegenstander te oefenen die niet terug aanvalt, jammer genoeg kwam ik hier vrij laat achter. En dan als je er klaar voor bent kunt je via de opties het level van de dummy omhoog zetten.

Uit persoonlijke ervaring zou ik het rustig opbouwen en niet zoals mij het level ineens op de hoogste stand zetten en denken dat het meevalt want de ‘dummy’ valt je aan en daar kom je niet meer onderuit. Ja, je komt er wel onderuit door via de opties het level weer lager te zetten of gewoon super goed zijn in Street Fighter V!

Verder was ik erg benieuwd naar de mening van iemand die mijn (online) party joinde. Hoe zou hij/zij het spel vinden? We hebben een paar potjes via share play gespeeld. Hij gaf al aan dat hij nooit iets om zulke vecht spellen gaf en er van stond te kijken dat ik zijn mening eerder deelde maar toch fanatiek aan het spelen was. Al snel schaafde hij zijn mening bij en verteld hij dat het een geweldig spel is en van plan was het ook te halen!

street-fighter-v-bild-1

Jammer genoeg werd het spel na een uurtje spelen best wel eentonig, iedere keer hetzelfde vechten en bijvoorbeeld zoals een FPS (First Person Shooter) zoals Call of Duty niet rond kunnen lopen.

review_cijfer_6.0Kim’s Mening:
Het is een spel om je ogen bij uit te kijken maar je word op het begin vrijwel in het diepe gegooid. Je moet perse de intro doen en hierna kan je pas kiezen. Het heeft bij mij wel even geduurd voordat ik doorhad welke kopje ik moest hebben om te oefenen. Althans, ik hoop dat het oefenen was en niet online! Verder is er niet veel veranderd met het allereerste deel dat ik vroeger gespeeld heb, naar mijn mening ziet het er allemaal beter uit maar is het nog steeds hetzelfde.

Kopen als je: je frustratie op een spel wilt afreageren