Nog nooit had ik van Dungelot gehoord, maar Shattered Lands blijkt alweer de derde game te zijn in de franchise. In 2013 verscheen de eerste game met een free-to-play tweede deel niet lang daarna. Inmiddels zijn we dus toe aan het derde deel, dat weer een game is om geld voor neer te leggen. En de hamvraag is natuurlijk: is Dungelot dat geld waard?

Dungelot is even wennen. Het werkt namelijk zoals Minesweeper, dat spel dat je volgens mij zelfs nu nog op Windows-PC’s kunt vinden onder spelletjes. Je hebt een veld voor je, en je moet maar zien welk vakje je veilig kunt aantikken om bommen te vinden. Ik was er altijd heel slecht in en ik begreep het amper. Wat Dungelot echter doet om arme zielen als ik uit de brand te helpen, is tenminste de looks van de game wat op te poetsen. Echter voegt ontwikkelaar Tinybuild aan die gameplay wel een roguelike spelmechaniek toe vol dungeons en pijnlijke sterfgevallen.

IMG_Dungelot_3

Nu zou je denken dat een Minesweep-noob als ik dus niet zo ver kom met Dungelot, maar dat valt mee. Het voordeel is namelijk dat de game een hele grappige en handige uitleg heeft van de gameplay. Steeds als je een blokje aantikt, dan gebeurt er niks of verschijnt er een wezen dat weer een bepaalde betekenis heeft. Je zoekt naar een sleutel die onder een van die tegels ligt, en die wezens maken het moeilijk om alle tegels om te draaien. Je zal ze moeten bevechten om ook de tegels om hen heen te kunnen checken, waar niet alleen de sleutel kan liggen, maar ook loot zoals extra health en betere wapens om tegen de monsters te vechten.

Heb je de sleutel te pakken, dan is het level klaar en begint het volgende level weer van voor af aan. Ga je af, dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Gelukkig is de game wel enigszins vergeeflijk, want hij is opgesplitst in dungeons en die dungeons bestaan weer uit levels. Heb je alle levels van een dungeon gehaald, dan is dit opgeslagen. Ga je echter dood, dan moet je die ene dungeon weer helemaal opnieuw beginnen. En je weet maar nooit waar je terechtkomt, want alles in deze game is willekeurig gegenereerd.

IMG_Dungelot_2

Eerlijk is eerlijk, ik ben geen fan van rogue-like gameplay. Ik vind het vaak voor een uurtje leuk, maar niet langer dan dat. Ik krijg al heel snel het gevoel dat het zonde van mijn tijd is, en ik word er bloednerveus van dat ik maar een level heb om een hele lange tijd mee te moeten overbruggen. Sommige mensen laten zien daar juist door inspireren en bijten zich vast in een game, maar helaas werkt het op mij in veel gevallen averechts.

Ik zeg ‘in veel gevallen’, omdat er wel games zijn geweest die hetzelfde systeem hadden maar wel beter vol te houden waren. Die games rustten waarschijnlijk minder op geluk. Soms kwam iets net zo handig uit voor de game, dat ik het simpelweg niet eerlijk vond. Het voelt zo onrechtvaardig als dingen steeds in het voordeel van de tegenpartij lijkt te werken, helemaal als deze controlfreak daar geen enkele invloed op kan uitoefenen.

IMG_Dungelot_1

Wat ik tot slot heel opvallend vind aan Dungelot is dat het wel echt een mobiele game is. Hoewel Minesweeper van oorsprong een echte PC game is, vind ik het veel makkelijker en aantrekkelijker om een game als deze op mijn smartphone te spelen in plaats van met muis en toetsenbord op de PC. Gelukkig weet Tinybuild dat ook, want er zijn meerdere Dungelots in de Google Play shop te vinden (en ongetwijfeld ook in datzelfde platform op de iPhone).review_cijfer_7.5

Laura’s Oordeel:
Dit is typisch een game die heel erg je ding is of totaal niet. Of je laat je helemaal verslaafd raken aan die verrassende, moeilijke en soms pestkopperige gameplay; of je bent zoals ik en wil volledige controle over haar game kunnen houden. Dan zal je vooral blij zijn met de vele keuzemogelijkheden qua wapens die door het omtegelen van loot beschikbaar komen. Bekijk je Dungelot van een afstandje, dan zie je dat de game een hele aantrekkelijke, moderne manier is om een PC-spelletje dat al zeker vijftig jaar oud is te spelen. Tinybuild heeft er iets vrolijks van gemaakt en zorgt ervoor dat het op diverse platformen speelbaar is, waarvan de mobiele versie superieur is.

+ Vrolijke uitleg, prima graphics, veel aanpassingsmogelijkheden

– Te weinig controle, pijnlijke rogue gameplay

Niet kopen als je: een controlfreak bent.