In mijn preview van halverwege maart schreef ik al dat ik erg benieuwd was naar Willow Guard. De beelden deden me namelijk erg denken aan de boeken die ik vroeger las. Inmiddels is de game uit en kan ik met jullie delen of Willow Guard me ook echt mee terug nam naar de boeken van mijn jeugd en of het eigenlijk wel een leuke game is.

Willow Guard is een verhalende RPG en deckbuilder met een sterk gesprekselement en natuurlijk gevechten in dungeons. De speler kruipt in de huid van Ghweros, een das die is aangesloten bij de Willow Guard. De Willow Guard is een gilde die de natuur en inwoners beschermt van het kwaad. Ghweros komt er echter al snel achter dat het allemaal niet gaat zoals het zou moeten. Onderweg kom je verschillende karakters tegen die het verhaal vormen, met behulp van de keuzes die je zelf maakt. Je kunt in gesprekken bijvoorbeeld kiezen voor een achterdochtige houding, afgaan op intuïtie of uitgaan van de waarden van de gilde. Voor een deel heb je ook zelf de regie welke stappen je zet (binnen bepaalde kaders) en hoe je dat doet, wat de uitkomsten weer verder bepaalt.

Bij het opstarten van een nieuwe game stort je gelijk in het verhaal. De goden hebben de wereld in de steek gelaten en de dieren zijn overgelaten aan zichzelf en een vervelende monsterplaag. Ghweros (ik dus) moet gaan uitzoeken wat er aan de hand is, dus ga ik op pad. Ik kom gelijk verschillende interessante karakters die ik kan bevragen en locaties die ik kan onderzoeken. Ik kan karakters hints laten zien die ik onderweg tegen kom, ik kan ze vragen stellen over monsteraanvallen en andere mystieke toestanden. Locaties kan ik onderzoeken door punten uit te geven. Deze onderzoeken geven me dan weer nieuwe informatie. Zo speel ik stapsgewijs het verhaal door. Ik merk wel dat ik een lekker begin heb, maar al snel wordt het een stukje pittiger.

Als Ghweros de strijd verliest kun je een dungeon opnieuw beginnen. Dit zijn dus dingen die ik soms best frustrerend vind. Ik heb meerdere keren gehad dat ik erg echt bijna was en dat ik dan weer helemaal opnieuw moet beginnen. Hoort erbij, i know, maar het is niet alsof je dan een paar minuten wordt teruggezet, vaak wel minstens vijf tot tien minuten. Dat ligt trouwens niet aan Willow Guard zelf, dat is gewoon mijn eigen frustratie en ongeduld.

Ik heb zowel op mijn laptop als op de Steam Deck gespeeld en met een controller of de Steam Deck bevalt me beter. Een controller aangesloten op mijn laptop werkte iets minder soepel, aangezien hij steeds moest schakelen als ik dan wel iets met de muis moest doen, zoals iets selecteren. Met een controller ging dit namelijk niet zo snel. Dat merke ik dan ook wel weer op de Steam Deck. Je selecteert met een cursor en niet door de wisselen, dat mag van mij nog wel wat soepeler.

In een dungeon kom je verschillende monsters tegen, die allemaal op hun eigen manier bijzonder vervelend kunnen zijn. Gelukkig vorder je al vrij snel met kaarten, waardoor je wapens beter worden, je meer bescherming hebt of tussendoor kunt genezen. Even over dit kaartensysteem. Je start met een basisset aan kaarten, die je kunt verbeteren met materialen die je onderweg vindt. Ook kun je nieuwe kaarten vinden, die weer nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen. Zo kun je jouw “carddeck” uitbreiden en aanpassen, zodat dungeons steeds beter verlopen. Terwijl je in een dungeon zit krijg je bij een volle stamina de mogelijkheid om één van twee kaarten toe te voegen. Deze kaarten koppel je aan één van de vier acties (zowel passief als actief). Je kun bijvoorbeeld altijd ontwijken, maar er zijn kaarten die je beter kunnen beschermen tijdens het ontwijken. Deze voeg je dan dus toen aan de ontwijkactie.

Er zijn echter ook kaarten die één van de twee lege actievakjes moeten vullen en die je soms voor elkaar moet vervangen. Het is dus tactiek, keuzes maken en mazzel hebben met de kaarten die je onder je neus krijgt. Iedere keer dat je een dungeon speelt zijn je kaarten gehusseld en heb je dus ook een kans dat je kaarten voordeliger gedeeld worden. Mocht het nou echt prut zijn, dan kun je de dungeon ook altijd later nog een keer proberen en eerst andere gebieden bezoeken. Hoe dan ook zul je vanzelf in het verhaal vorderen.

Alena’s conclusie

Willow Guard krijgt hele positieve reviews op Steam en daar sluit ik me bij aan. Het is een goede game om bekend te raken met RPG, met deckbuilding en met het roguelike element. Je groeit er best geleidelijk in, waardoor je niet een pro hoeft te zijn om het te snappen. Als ik mijn man Hades zie spelen krijg ik het altijd wat benauwd van alle dingen die door het scherm heen vliegen en dat is bij Willow Guard echt een stuk minder. De afwisseling tussen de handgetekende omgeving in het RPG gedeelte en de pixels in de dungeons werkt goed. De soundtrack loopt lekker op de achtergrond. Karakters die je onderweg tegenkomt zijn goed uitgewerkt en kunnen dus per keer dat je de game doorspeelt een andere reactie geven, gebaseerd op jouw reactie. Ik heb dit op de proef gesteld en mijn gesprekken liepen inderdaad net wat anders en het leverde andere dingen op. Je hebt dus zeker wel wat invloed op hoe je spel loopt.

En of Willow Guard me nu ook echt deed denken aan de boeken van vroeger? Ja, best wel, al hadden die boeken geen enge monsters. Hoe dan ook vind ik antropomorfe karakters altijd leuk en aangezien Willow Guard er vol mee zit, zat dat dus wel goed. Ik kan Willow Guard zeker aanraden als je houdt van een RPG waarin de balans tussen gevecht en een verhaal ontdekken gelijk is. En als je van dassen, wolven en andere bosdieren houdt zou ik het zeker gaan proberen. Willow Guard is nu verkrijgbaar op Steam.

+ Goed verhaal
+ Goede balans tussen verkennen en vechten
+ Toegankelijk
+ Toffe handgetekende art en goede afwisseling met pixelstijl

– Besturing van de cursor als je met een controller speelt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.