De eerste twee Shantae spellen kwamen oorspronkelijk uit op de Game Boy Color en DSiWare en werden later opnieuw uitgebracht op iOS en Steam. Shantae and the Pirate’s curse speelt zich vlak na de gebeurtenissen van Risky’s Revenge (DSi/iOS/ Steam) af. Zonder haar magische bevoegdheden moet Shantae het nu doen met haar zweep-achtige haren en verschillende items die ze vindt in de gebieden vol met kerkers. Deze werelden zijn duidelijk geïnspireerd door de 2D Metroid- en Castlevania-spellen uit het retro tijdperk.

Pure nostalgie
Ten eerste een belangrijk puntje: dit spel is super leuk! Het is een plezierige rit van begin tot eind. Iets wat ik niet had verwacht. Ergens wist ik wel dat er ooit een deel was op de Game Boy Color. In die tijd trok het nooit echt mijn aandacht, maar omdat ik in een gameshop werk, ken ik nou eenmaal veel titels van naam. Dit spel heb ik als een droom ervaren, zo heerlijk speelt het. De graphics, muziek, besturing, omgevingen, het verhaal en diverse andere elementen door elkaar maken het tot een onvergetelijke ervaring. Dan heb ik het nog niet eens over de 3D ervaring op de New Nintendo 3DS, dat is echt verbazingwekkend mooi! Je ziet echt verschillende lagen diepte in de mooie 2D-werelden. Het kan een tijdje duren om te wennen aan de besturing, maar zodra je het onder controle hebt, wordt het een tweede natuur. Shantae beweegt precies waar je haar heen wilt bewegen. Het uitvoeren van speciale moves zijn niet al te moeilijk, maar sommige, zoals de unlockable trap, kan een tijdje duren om die onder controle te krijgen.

img_ShantaeAndThePiratesCurse_1

Ouderwets moeilijk
Het spel zelf kan behoorlijk moeilijk zijn. Zo is het ouderwets lastig om je power-ups en je gezondheidshartjes te verdienen. Naarmate je verder komt worden de vijanden sterker en de puzzels ook steeds moeilijker. Sommige vijanden kunnen je enorm verrassen met hun aanvallen. Deze game geeft je net dat ouderwetse, frustrerende moeilijke gevoel, dat wat ik vroeger altijd had in die tricky 2D games. De graphics in dit spel zijn fenomenaal, zeker voluit in 3D zoals ik al eerder hierboven vertelde. Dit komt mede door de geweldige personages, animaties en omgevingen waardoor het spel je een episch gevoel geeft. Sommige vijanden en bazen zijn enorm groot, ook dit ziet er fantastisch uit.

Conclusie
Het 2D-ontwerp werkt nog steeds in dit tijdperk, omdat het zorgt voor een krachtige stimulans, qua besturing en omgevingen die je grondig kan onderzoeken. Er zijn altijd een paar verborgen gebieden om naar terug te keren. Shantae and the Pirate’s Curse kost zo rond de zestien euro in de Nintendo eShop. De toffe speelervaring die je krijgt, is ook echt die prijs waard. Als je een retro/2D liefhebber bent, is dit een titel voor jou. Kortom, Shantae and the Pirate’s Curse is voor menig gamer het aanschaffen waard.

img_ShantaeAndThePiratesCurse_boxMirjam’s score

Fun: 9/10
Levensduur: 8/10