Donkere drukke dagen de komende week, maar het kan erger! Duik samen met mij de kerkers in van TinyKeep.

Wanneer ik de game opstart moet ik al meteen lachen om mijn personage. Ik kan zelfs mijn personage een beetje aanpassen. De keuzes zijn man of vrouw, kapsel, kleur kapsel, kleur huid, kleur vest en kleur broek. De personages hebben een soort van wobblehead en doen me een beetje denken aan de Mii, personages van Nintendo, maar dan een realistischere poging.

img_tinykeep10

Ik word wakker in een donkere middeleeuwse kerker, zonder wapen en schild. Mijn eerste taak is om deze te vinden en hierna een uitweg. Terwijl ik een brief oppak, hoor ik de stem van mijn karakter door mijn koptelefoon vertellen wat er staat. De stem doet me denken aan Merida van Brave en ik voel me meteen een stukje stoerder. Ik ga deze dungeon overwinnen!

img_tinykeep08

De besturing is vrij simpel: met je linkermuisknop val je aan en je rechtermuisknop is blokkeren. Uiteraard loop je met WASD-keys en ook bewegen met de muis zorgt voor een andere kijk op de wereld. Daarnaast kan je met shift rennen, iets wat soms ook echt nodig is wanneer er teveel vijanden om je heen verzamelen. Ondanks dat de besturing zo gemakkelijk is, zijn de levels best pittig. Het voelt alsof je in een doolhof bent waar je niet meteen kan zien waar je heen gaat en wat er in de verte ligt, kort zicht dus. Dit is uiteraard ook de bedoeling en maakt het spel erg spannend.

img_tinykeep09

Terwijl je in de kerker aan het rondrennen bent, kom je verschillende gevangenen tegen. Wanneer je deze bevrijdt, kan het zijn dat deze zich bij je voegen om mee te strijden en op zoektocht te gaan naar de uitweg. Het kan ook zo zijn dat de gevangene die je vindt zo erg van je schrikt dat deze liever van je weg vlucht en zijn eigen pad vindt. De namen van de gevangenen zijn soms hilarisch bedacht met een enorme stereotype lading waardoor je al van tevoren kan bedenken wat de gevangene gaat doen als je hem bevrijdt.

img_tinykeep04

De bewakers in de kerkers hebben allemaal hun eigen krachten en kreten. De welbekende “Oi” in Cockney accent, komt je geregeld tegemoet wanneer je een bewaker voorbij sprint. Ondertussen spant de ene bewaker zijn pijl en boog om deze welgemikt in jou te plaatsen terwijl weer een andere bewaker grommend met een knuppel achter je aan rent. Precies een soort oermens die zich verbaal duidelijk maakt met enkel Grom en Grunt.

img_tinykeep02

Terwijl je inmiddels een aantal pijlen in je lichaam hebt verzameld en een flinke koppijn hebt van al die klappen op je hoofd, struikel je over de vele blokken en ander puin. Wanneer je echt pech hebt beland je in een brandende vuurkorf of stap je in een sperenval. Uiteraard heeft een kerker ook een flinke menigte vleermuizen die zo nu en dan achter muren vandaan komen om even rond je heen te vliegen.

img_tinykeep05

Tot nu toe klinkt het allemaal vrij dramatisch en lastig maar, er is nog hoop! Zo nu en dan heb je het geluk dat je ook wat eten of drankjes vindt die je weer gezond maken. Lukt het je een bewaker te verslaan, dan verliest deze allemaal gouden munten die je kan verzamelen en bij een lichtgevende pot kan inwisselen. Soms heb je zelfs het geluk dat je een schatkist vindt, overigens zit er niet altijd iets in.

img_tinykeep06

Wanneer je dood gaat -en geloof me je gaat dood-, kan je weer opnieuw het level beginnen. Het leuke hieraan is dat je level niet meer hetzelfde eruit ziet. Een soort reset in het doolhof dus “gna gna gna”! Dit zorgt ervoor dat de game er niet steeds hetzelfde uitziet en ook niet gaat vervelen. Je wordt er enkel een klein beetje hopeloos van. Maar alles wat je in het begin hopeloos maakt kan je in je voordeel gebruiken. Is er een sperenval, zorg er dan voor dat je vijand erin gedreven wordt, die roterende wielen met spikes gaan net zo makkelijk over je vijand die achter je aan rent heen als over jou. Maak dus gebruik van je omgeving en neem naast druk rond rennen af en toe even rust om een tactiek te bedenken.

img_tinykeep01

Conclusie:
TinyKeep is een leuke, soms erg frustrerende game omdat je vaak dood gaat. De besturing is erg makkelijk en ik vind het erg tof dat de levels niet steeds hetzelfde zijn. De personages zien er grappig uit dankzij hun grote wiebelende hoofden. Als je niet snel opgeeft en je de kerstvakantie graag bezig wilt zijn, is dit een game die je moet hebben!

Sam’s Score
Gameplay: 8.5/10
Fun: 7.5/10