SteamWorld Dig is een platform adventure waarbij je als Rusty in een mijn aan de slag gaat. Tijdens het spel zal je vooral aan het graven zijn in de mijn. Wat maakt dit spel dan zo bijzonder?

In SteamWorld Dig is de mensheid in geen velden of wegen te bekennen. Jij speelt als Rusty, een eenzame steambot, die op zoek is naar zijn oom. Hij komt aan bij het oude mijnstadje waar zijn oom geprobeerd heeft een mijn te graven. Je krijgt een houweel van de lokale bevolking zodat je aan de slag kan gaan in de mijn. Iedereen is erg benieuwd naar wat jouw oom heeft gevonden in de mijn waardoor hij de laatste jaren steeds meer ondergronds te vinden was. Met alleen je houweel, een klein beetje ruimte in je rugtas en een lantaarntje voor licht ga je de donkere gangen tegemoet. Het Wild West thema staat mij in ieder geval erg aan en steampunk en robots zijn helemaal mijn ding, dus dat geeft al goede moed!

img_steamworld_dig_1

Eenmaal in de mijn wordt het al gauw duidelijk wat de besturing is. Met de A-knop van de Wii U GamePad kan je hakken in de richting waarin je de linker joystick beweegt. Let er wel op dat je ook weer naar boven moet komen! Met de B-knop kan je tegen de muren aan springen en zo al springend weer naar de oppervlakte gaan. Naast gewoon zand kun je ook edelstenen vinden. Deze worden verzameld in de rugtas als je het blok waarin ze zitten kapot mijnt. Als je weer naar de dorpsbewoners gaat kun je de edelstenen aan ze verkopen. Met het geld wat je hiervoor krijgt kun je upgrades kopen voor je houweel, rugzak, lantaarn en nog veel meer handige gadgets en voorwerpen die je nodig zult zijn. Ik mijn al gauw te ver naar beneden en denk niet goed na over hoe ik mijn gangen graaf, waardoor ik niet meer bij sommige edelstenen kan komen. Het is dus niet zomaar rondhakken met je gereedschap, een beetje strategisch nadenken kan ervoor zorgen dat je meer edelstenen kunt vinden.

De bewoners waarschuwen je voor de gevaarlijke wezens die in de mijn leven. De wezens zijn de laatste jaren agressiever geworden en je moet goed voor ze oppassen. Sommige gevaarlijke wezens zitten vast in de gesteentes. Door deze kapot te hakken voordat ze uitbreken kun je jezelf veel pijn besparen. Als je een vijand dood kan deze verschillende items achter laten zoals een vuurtje wat de lantaarn die je bij je hebt weer oplaadt. De gesteentes worden steeds moeilijker te mijnen en hiervoor heb je een betere houweel nodig. Het is dus belangrijk om veel edelstenen te verzamelen en geld bij elkaar te sparen om betere uitrusting te kopen. Hoe dieper je komt in de mijn hoe gevaarlijker het wordt… Dat merk ik al snel, want dood gaat mijn steambot vaak. Het vechten met de vijandige wezens gaat me een beetje moeizaam af en een beetje onhandig probeert Rusty ze aan te vallen met een houweel.

img_steamworld_dig_2

Tijdens het mijnen zal je lantaarn langzaam zwakker worden. Het zicht wordt slechter en uiteindelijk zul je weer naar boven moeten om het in de zon op te kunnen laden. In het donker is het namelijk een stuk lastiger navigeren door de tunnels en edelstenen zijn al helemaal niet meer te zien. Af en toe zijn er bijzondere punten aangegeven op de kaart. Dit betekend vaak een deur naar een andere ruimte. Deze aparte ruimtes zijn te zien als een soort puzzel. Als je de kamer uitgaat wordt deze gereset en kun je het daarna opnieuw starten. In deze kamers zijn vijanden te vinden, speciale edelstenen en een speciaal metalen apparaat wat je een nieuwe upgrade of gadget kan geven. Het is zeker de moeite waard om te proberen deze te vinden, want de beloning van dit mysterieuze bouwwerk zal je zeker nodig zijn.

Soms vraag ik me af waarom ik nou constant aan het graven ben. De verhaallijn is niet heel overheersend dus het voelt een beetje alsof je het voor niets doet. Gelukkig wordt het spel mooier hoe verder je de mijn in gaat. De thema’s veranderen en sluiten steeds beter aan op het verhaal van de verdwijning van de mensen. Maar SteamWorld Dig speel je niet om de verhaallijn maar om de bijzondere gameplay. Het mijnen lijkt eentonig maar met de vele vijanden, vallende rotsen en gevaarlijk chemisch afval ben je je aandacht wel nodig. Doordat het steeds uitdagender wordt wil ik gewoon doorgaan met spelen! Ik vraag me constant af wat voor verassingen me te wachten staan in het donkere gebied van de kaart onder mij. Dit zorgt ervoor dat je gewoon door wilt spelen, en voor je het weet ben je uren verder.

img_steamworld_dig_3

Hoewel de game niet erg groot is, is het het spelen zeker waard. De verschillende vijanden, gevaarlijke situaties en de mooie thema’s van de mijn maken het spel lekker veelzijdig. Het houdt je aandacht erbij en wakkert je nieuwsgierigheid aan om nog even die laatste gang te doorzoeken. De aparte ruimtes die soms wat puzzelen vereisen zijn de ene keer erg makkelijk, de andere keer weer erg moeilijk. Je blijft terug gaan om te kijken of je toch nog iets gemist hebt wat je met een nieuwe gadget misschien wel kan vinden. Zeer uitgebreide verhaallijnen hoef je niet te verwachten, uren speelplezier wel. Ik heb mij er in ieder geval erg mee vermaakt en ik kan het spel moeilijk wegleggen als ik eenmaal weer diep in de mijnen aan het ontdekken ben.

img_steamworld_dig_boxartSandra’s Score:
Fun: 8/10
Levensduur: 6/10
Graphics: 7/10
Totaal volgens reviewer: 7.0

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula