We zijn met The Marvels aanbeland bij de derde Marvel film uit Phase 5 en er is veel onenigheid onder de Marvel-fans. Niet alleen over The Marvels, maar de meningen over de nieuwe generatie Marvel-films is erg verdeeld. Er zijn mensen fan, maar er zijn ook mensen die alles sinds Avengers: Endgame slecht vinden en zij zijn over het algemeen degene die zich uitspreken op internet. Maar vandaag was ik bij The Marvels en ik deel graag mijn mening met jullie. LET OP! Ik vertel geen grote spoilers, maar ik vertel natuurlijk wel waar de film over gaat. Wil je dit niet lezen, maar wel weten wat ik er van vind? Scroll dan even door naar de conclusie onderaan de pagina.

In The Marvels draait het allemaal om de drie dames Kamala Khan a.k.a. Ms. Marvel, Monica Rambeau en natuurlijk Carol Danvers a.k.a. Captain Marvel. Terwijl Kamala rustig op haar kamer in New Jersey haar “huiswerk” zit te maken, merkt Nick Fury samen met Monica Rambeau in een S.A.B.E.R. station op dat er een afwijking is bij een jump point bij hen in de buurt. Terwijl hij Monica bij S.A.B.E.R. erop uit stuurt om dit te onderzoeken, vraagt hij Carol om bij haar in de buurt te kijken. Terwijl Monica en Carol beide bij een andere jump point de boel onderzoeken, verwisselen ze ineens van plaats. Helaas wisselen ze niet alleen met elkaar, maar ook met de nietsvermoedende Kamala.

(L-R): Brie Larson als Captain Marvel/Carol Danvers en Iman Vellani als Ms. Marvel/Kamala Khan in Marvel Studios’ THE MARVELS. Foto door Laura Radford. © 2023 MARVEL.

De armband van Kamala, die haar haar krachten heeft gegeven, begon te gloeien, waarop ze haar krachten wilde uitproberen. Maar ineens zit zij ergens in de ruimte in het pak van Monica, is Monica op de plek van Carol en staat Carol in de slaapkamer van Kamala. Zo wisselen ze een tijdje heen en weer, totdat de rust even wederkeert en Monica de theorie uitspreekt dat ze mogelijk aan elkaar verbonden zijn en ze met elkaar verwisselen zodra ze hun krachten tegelijk gebruiken. Nog even terug naar die afwijking bij de jump points, want hier komt onze antagonist in beeld.

Dar-Benn, gespeeld door Zawe Ashton, komt van de planeet Hala en is dus een Kree. De Kree ken je misschien nog van de eerste Captain Marvel film. Sinds de vernietiging van de Supreme Intelligence is de planeet uitgedroogd, is de lucht vervuild en is er al jaren geen zonlicht meer. Dar-Benn wil zorgen dat haar planeet weer tot leven komt, door de ontbrekende elementen van andere planeten te stelen en ze via een portaal naar haar planeet te sturen. Helaas gaat dit ten koste van al die andere planeten en daar willen de drie dames iets tegen gaan doen.

Zawe Ashton als Dar-Benn in Marvel Studios’ THE MARVELS. Foto door Laura Radford. © 2023 MARVEL.

Terwijl ze druk bezig zijn met het redden van het universum, krijgen we ook meer te weten over de relatie tussen Carol en Monica en horen we wat meer over wat Carol allemaal heeft meegemaakt in alle jaren dat ze afwezig was. Het geeft wat meer verdieping aan een personage die zowel geliefd als afgewezen wordt onder de Marvel fan-base. Kamala zorgt ondertussen voor een heerlijk frisse wind en geeft wat comic relief. Haar chemie met Monica (gespeeld door Teyonah Parris) en haar jonge energie is erg leuk om naar te kijken en Iman Vellani is echt een kei in het neerzetten van de onschuldige, slimme en overenthousiaste tiener.

De film draait natuurlijk wat om girl-power, maar het lag er wat mij betreft niet te dik bovenop. Ik mistte wel een beetje de diepgang van Dar-Benn en dat lag denk ik niet zozeer aan Zawe Ashton haar weergave van het personage. Ze was af en toe wat emotieloos, terwijl je bij haar beweegredenen voor alle ellende wat emotie zou verwachten. Dit kan natuurlijk een bewuste keuze zijn geweest, maar daardoor vond ik het personage soms wat té vlak. Ook Carol, wederom gespeeld door Brie Larson, is af en toe vlak en van haar begrijpen we in deze film steeds meer haar gereserveerdheid en krijgen we weer iets meer verschillende emoties te zien.

Natuurlijk zien we ook wat bekenden terug, zoals de ouders en broer van Kamala (Zenobia Shroff, Mohan Kapur en Saagar Shaikh), Nick Fury (Samuel L. Jackson) en Valkyrie (Tessa Thompson). Blijf vooral ook zitten voor de pre-credits en mid-credits scenes! Vooral bij de mid-credits werd ik even achterover geblazen. De soundtrack verzorgt wat lekkere, bekende en passende tracks en heeft een mooie gecomponeerde soundtrack. Deze komt uit de handen van Laura Karpman, die ook de muziek voor Ms. Marvel en What If? heeft verzorgd.

Samuel L. Jackson as Nick Fury in Marvel Studios’ THE MARVELS. Photo by Laura Radford. © 2023 MARVEL.

Alena’s conclusie

Yes, vanaf hier geen spoilers of verhaallijnen meer! Ik vond de film wel echt heel erg leuk en ik ging er toch met een beetje negatief voorgevoel heen door alle negatieve reacties op de trailer. Maar ik ben echt positief verrast en ik vond het echt een hele toffe film. Het is de kortste Marvel film tot nu toe en dat was denk ik ook wel okay. Er had misschien hier en daar nog wat extra diepgang in gekund, maar het tempo lag wel lekker hoog en ik heb me niet gestoord aan onnodige of langdradige dialoog. Iman Vellani en Teyonah Parris zijn wat mij betreft een mooie aanwinst voor het Marvel universum en ik hoop dan ook snel meer van ze te gaan zien! Ik vind The Marvels echt wel een aanrader, zeker als geen zin hebt in een serieuze en zware pil. O en een aanrader voor kattenliefhebbers. The Marvels draait nu in de Nederlandse bioscopen!