Dyna Bomb: you hate it or you love it. Grijp diamantjes, versla vijanden, vindt gouden munten en haal het op tijd naar de finish. Extra belangrijk: wordt absoluut niet geraakt!

Dit is Dyna Bomb in een notendop. Wordt je geraakt dan kun je het level opnieuw beginnen, tenzij je genoeg diamantjes op zak hebt om een extra leven te kopen. Een absolute trial-and-error-arcade-game die soms wel eens flink op je zenuwen kan werken. In acht werelden heb je ieder acht levels te spelen en wanneer je heel hard je best doet misschien wel een extra level.

Doe je jetpack om en gaan met die banaan! Of beter gezegd met je geweer, want je gaat bommen verzamelen om die af te kunnen schieten op die vervelende vijanden die jou van jouw doel weerhouden. Knal ze af, zodat je gemakkelijker je einddoel kunt behalen. Let op: sommige gevaren zijn niet te elimineren en anderen hebben meerdere bommen nodig om vernietigd te worden. Naarmate je verder vordert in de levels zul je merken dat het steeds lastiger wordt om het level te voltooien.

Meer en lastigere vijanden en andere obstakels die op je pad komen. Om het eindpunt te halen, dien je én binnen de tijd te finishen én de eindpoort geopend te hebben middels een sleutel die je ergens in het level hebt moeten kunnen vinden. Daarnaast zijn er ook meerdere stermunten in het level te vinden, heb je ze allemaal verzameld dan kun je een kleine diamantbonus verwachten bij voltooiing van het level. In de levels zie je ook heel veel diamantjes, met name roze, maar gele, blauwe, groene of rode kun je zo nu en dan ook tegen komen. Het is belangrijk om deze te verzamelen, omdat deze je kunnen helpen in je voortgang. Ben je geraakt dan kun je 500 diamanten inleveren om je weg te vervolgen of je kunt kleine upgrades kopen om je tocht iets te kunnen vergemakkelijken (althans een poging daartoe).

Zoals gezegd zijn er diamanten in diverse kleuren. Roze staan bijvoorbeeld voor 1 punt, maar andere kleuren leveren meer op. Hoe meer je er verzamelt hoe beter, want je kunt maar beter een flinke voorraad op voorraad hebben om zo niet continue opnieuw te hoeven beginnen in een level. Daarnaast krijg je ook een bonus wanneer je alle diamanten hebt verzameld en / of wanneer je alle vijanden in het level hebt verslagen. Althans alle vijanden die ten minste te verslaan zijn.

Dyna Bomb is absoluut geen hogere wiskunde, pure eenvoud, maar de levels kunnen als zeer lastig ervaren worden. Een race tegen de klok, maar race niet te hard want je kunt zo op een vijand botsen en hoppa je tocht begint opnieuw. Denk daarnaast ook niet te makkelijk, want diverse portals laten je naar een andere kant van het level teleporteren, waardoor het einde zo nu en dan behoorlijk zoek is. Wat betreft controls is het ook geen ingewikkelde game en zou je deze zo in een arcade-hal mogen verwachten om volledig op los te gaan met joysticks.

Linn’s Conclusie:
Persoonlijk heb ik met Dyna Bomb een absoluut haat-liefde verhouding gehad. Continue op een punt geraakt worden en dan weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Aardig frustrerend, maar toch denk je keer op keer van ‘vooruit nog een keertje proberen dan’. In dat opzicht tot aardig verslavend. De game schaf je voor een paar euro’s aan in de Nintendo E-shop. Een pure arcade-game die je absoluut een paar uurtjes bezig houdt en zeker gezien de prijs / kwaliteitverhouding een waardige game houdt. Mits je natuurlijk van het genre houdt en / of even een flashback naar de jaren 90 arcade wilt beleven. Voor zolang jij de game vol houdt dan tenminste.

+ Leuke levels
+ Verslavend
+ Goedkoop