Vroeger, toen ik nog jong was, hadden we een televisie met een draaiknop. Een console van Nintendo kwam nog wel langs wandelen tegen de tijd dat ik op de middelbare school zat. Een desktop computer kreeg ik pas tegen het einde van mijn tienerjaren. Dat onze kinderen nu opgroeien met schermpjes, tablets en allerlei technologie had ik toen nog niet kunnen bedenken. Nu is het niet meer weg te denken en is bijna elk huishouden besmet met kinderen en vierkante ogen (zoals mijn ouders me vertelden als ik te lang achter een scherm had gezeten).

In de week van 26 maart tot en met 2 april 2021 zijn er de Media Ukkie Dagen. Hierbij word aandacht gevraagd voor de Mediawijsheid onder jonge kinderen in de leeftijden van 0 tot en met 6 jaar. Tegenwoordig weten baby’s al hoe ze moeten swipen en weten ze vaak nog sneller dan de oudere generaties hoe ze hun weg moeten vinden in dit digitale tijdperk. Hoewel het vaak handig is om je kind een schermpje in handen te geven om even je handen vrij te hebben is het belangrijk om dit toch te begeleiden. Daarom staan de Media Ukkie Dagen in het thema van: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Een thema waarbij je met peuters en kleuters richt op lezen, kijken, luisteren, spelen en doen. Deze punten zijn eigenlijk een basis waarbij je jouw kinderen kennis laat maken met de grote digitale wereld.

Schermtijd voor kinderen
De grote vraag is denk ik, voor vele ouders, wat is normaal aan schermtijd voor mijn kinderen? Via een onderzoek dat is uitgevoerd blijkt dat jonge kinderen gemiddeld een uur en 20 minuten op een scherm zitten, per dag! Hoewel er geen strikte richtlijnen zijn hoe lang jouw kind nu eigenlijk achter een tablet, smartphone of ander scherm mag zijn er wel richtlijnen voor.

– Baby & Dreumes
De richtlijn volgens een groep Nederlandse artsen raden aan om een kind tot 2 jaar geen schermtijd te geven. Het is voor hun ontwikkeling niet nodig om op een beeldscherm te zitten, ze kunnen er zelfs door overprikkeld raken. Het leidt je baby dus vooral af en heeft er veel meer aan om te kijken, horen en te voelen. Gezichten en stemmen zijn vooral belangrijk voor de ontwikkeling van je kind. Hoewel het wordt afgeraden zijn er genoeg apps voor deze leeftijd te vinden.. Opvoeden.nl adviseert maximaal 5 minuten per dag samen tv te kijken en een paar keer per week te internetten.

– Peuter
Tv kijken of spelen met een tablet of telefoon is voor deze groep kleintjes heel leuk. Het advies van Opvoeden.nl is dat kinderen van 2 tot 4 jaar 5 à 10 minuten schermtijd hebben per keer en maximaal 30 minuten per dag. Ook nu moet je er weer op letten dat ze niet overprikkeld raken. Wissel de schermpjestijd af met andere activiteiten als buiten spelen, bewegen, met de handen bezig zijn, praten of voorlezen.

Belangrijk om te weten is dat een kind maximaal 15 minuten nodig heeft op een scherm voordat de echte concentratie verdwijnt. Daarna komen ze in een soort van trance, waarbij ze niet meer hoeven na te denken. Tijd om dus af te wisselen in activiteiten en ze te laten ontspannen met ander speelgoed dan via een schermpje. Ook moet je letten op de groei voor de ogen en daarom de schermtijd kort houden. Dus liever 10 minuten per keer op verschillende momenten op een dag dan in één keer een half uur.

– Kleuter
In de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar is het advies 10 à 15 minuten schermtijd per keer en maximaal een uur per dag. Oogartsen hebben hier zelfs een handige regel voor bedacht, de 20-20-2-regel. Als je kind dan 15 minuten (20 voor oudere kinderen) naar een scherm heeft gekeken, dan moet je ze daarna hun ogen 20 minuten rust geven. Dit kan je doen door even in de verte te kijken. Daarom is buiten spelen ook belangrijk omdat ze dan juist ver om zich heen kunnen kijken.

Type schermtijden
De volgende vraag die bij mij opkomt is wat valt er dan allemaal onder de schermtijd? Op school hebben ze hier ook steeds vaker mee te maken. Filmpjes die bij kleuters worden afgespeeld om een les aan te vullen. Of computerlessen om de besturing van een muis te leren of leren om gebruik te maken van een Chromebook. Dan zit je voor de kinderen thuis komen uit school al op het maximale aan schermtijd. Het is daarom handig om dit onder te verdelen in de volgende vormen;
– Schermtijd ter ontspanning (zoals tv-kijken en spelletjes spelen)
– Schermtijd voor school
– Schermtijd voor sociale interactie (contact met klasgenoten, vrienden en familie)
– Schermtijd voor creatieve activiteiten

Je kan hier natuurlijk afspraken met je kinderen over maken en het opnemen in de dagplanning. Bijvoorbeeld geen schermpjes voor het naar school gaan, of pas vanaf een bepaalde tijd tv kijken en gamen. Wees een beetje flexibel en wees niet te streng bij het volgen van de afspraken die zijn gemaakt. Dat voorkomt weer spanningen en stress, niet alleen bij jou maar ook bij je kinderen.

Wees creatief!
Het voordeel van al die verschillende apps of YouTube filmpjes is dat hier ook voorleesboeken op te vinden zijn. Dat valt dan weer niet onder de schermtijd toch? En kan je zelfs met je ogen dicht doen. Je kan ook samen bewegen op de games van Just Dance of hier filmpjes van opzoeken op YouTube. Of filmpjes maken om te delen met familie en vrienden. Op deze manier ben je er creatief mee bezig.

Hoe je het wend of keert, schermpjes zijn nu eenmaal een onderdeel van ons leven en het is aan de ouders om hier bewust mee om te gaan. Om er voor te zorgen dat je kind niet opgeslokt gaat worden in de digitale wereld en in trance het ene na het andere filmpje bekijkt. Maar ook om de ogen genoeg rust te geven en afwisseling te bieden op het gebied van dichtbij en veraf te kijken.

Via de website van Media Ukkie Dagen kom je een hoop informatie tegen die je kan gebruiken in het gebruik van schermpjes van jonge kinderen. Ook onderwerpen over de veiligheid van het internet is een onderwerp waar je daar meer over kan vinden.

LadyPatries

About LadyPatries

Gamer, Moeder, Vrouw van <3

View all posts by LadyPatries

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.