Ubisoft beloofde al dat we meer thuis zouden blijven met de nieuwe Season Pass van Anno 1800 en niets is minder waar. Met de nieuwe DLC Docklands begeven we ons op veilig en bekend terrein en maken we onze havens mooier en efficiënter.

Zodra je 250 Artisans hebt activeert de content met een missie van Captain Tobias om de Docklands Main Wharf te bouwen, ofwel de hoofdwerf van je nieuwe havengebied. De content kun je zoals altijd ook toevoegen aan bestaande savegames. Om de Docklands Main Wharf te bouwen heb je 20 planken, 60 bakstenen, 50 stalen balken, 30 ramen en 25.000 dollar nodig. Dat valt op zich nog wel mee en is iets wat je tegen die tijd in de game vast al wel hebt gegenereerd. Daarnaast heb je geen elektriciteit of arbeiders nodig om deze draaiende te houden. Per eiland ben je beperkt tot één Main Wharf en van daaruit kun je gaan uitbreiden. De Main Wharf heeft in de basis drie item slots en is uit te breiden met zes verschillende modules: depots, repair cranes, piers, harbourmasters, loading wharfs en export offices. Allemaal zorgen ze voor verbetering op verschillende gebieden en allemaal maken ze je eiland aantrekkelijker.

Uitbreiden met een depot geeft je 100t meer opslagcapaciteit voor je eiland. In de begin fase kun je er maximaal 5 plaatsen, dus dat geeft behoorlijk meer opslagruimte. De repair cranes zorgen ervoor dat schepen sneller gerepareerd worden en dat is vooral handig als de game speelt met piraten en veel tegenstanders hebt. Piers geven je haven extra ruimte om handelsschepen te ontvangen. Een harbourmasters geeft je een extra item slot in de Main Wharf waarmee je (bedrijven in) de haven een boost kunt geven. De Loading wharf versnelt het handelen en dan zijn er tot slot nog de export offices waarmee je een extra handelsslot ontgrendelt en die zijn verrekte handig.

Deze handelssloten horen bij de Docklands Main Wharf en verschillen van de handel die je al kent. Je handelt namelijk nu niet in ruil voor geld maar voor andere producten. Hoe complexer het product is om te maken, hoe meer het oplevert van een ander product. Je kiest een product om te verhandelen en welke je daar voor terug wil. Hoe meer je van een product verhandelt, hoe hoger de status van het product en hoe meer het gaat opleveren. Een voorbeeld: ik ontvang 126t zeep voor 50t bier. Als ik 1000t bier heb verhandeld opent er een eerste Specialty slot met de Uncommon status. Dan kun je nog drie stappen omhoog naar de Legendary status als je 7000t hebt verhandeld. Het bier kan ik vervolgens naar een van deze slots verplaatsen waardoor de waarde stijgt. Naast dat het je meer producten oplevert die je wellicht zelf moeilijk kunt krijgen levert elk statuslevel ook nog eens meer ruimte voor modules op. Dus je kunt uiteindelijk behoorlijk uitbreiden en er nogal wat voordelen uithalen.

 

Persoonlijk vind ik het wel lekker, maar ik hoor ook geluiden van mensen die het hierdoor wel heel makkelijk vinden worden. Waarom zou je dan bijvoorbeeld nog werkers in een goudmijn laten werken als je ze door handel veel makkelijker en voordeliger kunt krijgen. Aan de andere kant is dat toch ook hoe het in het echte leven werkt? De keuze van producten die je terug kunt vragen is groot, maar moet je ook wel ontgrendelen door te gaan handelen. In de basis kun je alleen ruilen voor vrij basis producten en naarmate je verder vordert kun je meer ontgrendelen. Zo kun je uiteindelijk ook voor mineralen en exotische producten ruilen. Wat wel goed is om te weten, is dat Captain Tobias de producten komt verhandelen, maar dat duurt steeds wel 20 in-game minuten (die je dus ook wel wat kunt versnellen) voor hij weer terug is. Dan moet je ook nog eens wachten tot hij bij het eiland is en weer ruimschoots vertrokken is tot de volgende 20 minuten in gaan. Vooral aan het begin kost dat wat tijd om alles goed op te zetten, maar als het eenmaal lekker loopt zal het vrij soepel voorbij gaan. 

Behalve de functionele gebouwen zijn er ook 25 nieuwe decoratieve items om je haven nog mooier te maken. Van bomen op de pier tot een vuurtoren en van lantaarnpalen tot openstaande bruggen. Je kunt er prachtige constructies mee maken en het laat je haven er zeker minder industrieel uit zien. Wat me wat tegenviel is dat ik eigenlijk nog maar weinig ruimte over had in mijn haven om zowel de Main Whaft met alle modules te bouwen als ook nog decoratieve items te plaatsen. Ik moest behoorlijk wat schuiven om de aanvaarruimte te bewaren en toen zag het er niet zo heel mooi uit. Ik ben toen maar op een ander eiland wat gaan prutsen met blauwdrukken om te kijken hoe het eruit zou kunnen zien. Bij het starten van een nieuwe game ben ik er dan ook wat meer rekening mee gaan houden en dan kun je echt hele mooie havens bouwen. Tot slot is er nog een nieuw schip die je in je stoomscheepswerf, de World-Class Reefer. Hij is vrij snel in het schakelen tussen gebieden en lijkt daarmee dan ook op het cargoschip van Captain Tobias. Of het echt wat toevoegt weet ik niet, maar het uiterlijk ervan is wel tof. Je ontgrendelt deze met een speciale missie, waar ik verder even niets over ga zeggen.

Alena’s oordeel

Deze eerste DLC van de Season 3 pass voelt als een hele kleine DLC, maar dat zal vooral komen doordat er niet een groot nieuw gebied bij is gekomen. Persoonlijk vind ik dat erg fijn, want ik heb echt wel genoeg aan wat er nu is. Docklands geeft je vooral veel de gelegenheid om je handelspositie te versterken, maar het is absoluut niet alsof je iets mist als je het over wil slaan. Je moet dan alleen wat meer moeite blijven doen voor het verkrijgen van grondstoffen en andere producten. Mocht je flink over produceren, dan is het misschien net zo makkelijk om het met de Docklands Main Wharf te gaan doen. Voor spelers die meer voor een uitdaging gaan op dit gebied kun je het op lange termijn wellicht ook wel overslaan. Misschien dat het een completer plaatje wordt als DLC 2 en 3 ook uit zijn met meer toeristen en wolkenkrabbers en winkelcentra voor je investeerders. Al met al een prima eerste DLC die weer genoeg speluren vermaak geeft.

Docklands is onderdeel van de Season 3 pass, welke je hier kunt kopen. Koop je de DLC liever los, dan kan dat hier.

+ Overzichtelijke DLC
+ Prachtige uitstraling van je havens
+ Lekker dicht bij huis

– Genereren van goederen wordt misschien te makkelijk
– Voelt minimaal aan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.