Land of Lions is alweer de derde en laatste release van de Season 2 Pass van 1800. Na het kunnen bouwen van een paleis en het verrijken van je landbouw met tractoren is het nu tijd om weer de wereld over te varen naar Enbesa. De makers zelf noemen het de grootste aanvulling op Anno 1800 tot nu toe, maar hebben we nou wel echt behoefte aan nog meer land?

Zodra je 100 Artisans hebt is de expeditie naar Land of Lions beschikbaar. Met een goed gevulde vloot reis je via verschillende eilanden af naar Enbesa (gebaseerd op Afrika). Daar ontmoet je keizer Ketema, hij wil zijn nieuwe hoofdstad Taborime uitbreiden en heeft daar jouw hulp bij nodig. In het prachtige gebied van Enbesa komt je nog andere eilanden met eigen heersers tegen die allemaal een eigen kijk hebben op het leven; Waha Desher, Kidusi Anitoni, Angereb Fortress. Aan jou om te kijken hoe je bij iedereen kunt aansluiten, hoe je iedereen kunt helpen zonder daarmee natuurlijk iemand anders tegen de borst te stuiten. Het geeft meer dan 12 uur nieuwe gameplay en de keuzes die je in het verhaal maakt geven een bepaalde uitkomst. Daarmee kun je de volgende keer dus ook andere keuzes maken om zo weer een andere uitkomst te krijgen. Enbesa is erg mooi om te zien met veel zanderige vlaktes, stroken groen, grote en imposante kliffen en een kleurrijke bevolking.

Enbesa kent twee nieuwe bevolkingsgroepen. Shepherds en Elders met elk hun eigen huis en productielijnen. Een grote toevoeging in dit gebied is irrigatie. Gezien de grote droogte zal je pompen moeten plaatsen bij de rivier om vanuit daar kanalen te graven die de grond vruchtbaar maken voor productie van gewassen en vee.  De verhaallijn voor Enbesa is vrij lang en zorgt daarmee voor veel speeltijd. Van het leren kennen van een eiland door op bepaalde gebouwen te klikken tot een soort overhoring van de leider van het eiland waarmee je moet laten zien dat je de cultuur en geschiedenis van het volk kent. Ook moet je weer veel heen en weer varen, dus het hebben van meerdere schepen in dat gebied is geen overbodige luxe. De missies zorgen er uiteindelijk voor dat je bevolking kan groeien en goed onderhouden worden met de nieuwe vormen van productie. In Enbesa is er weer hout om te zagen, ga je geitenmelk produceren, kleding weven, vlees drogen en hibiscus thee maken voor de Shepherds. Om dit goed neer te zetten is al een flinke eerste stap. Je moet namelijk zorgen dat alles de irrigatie goed verdeeld is, zodat je optimaal gebruik kunt maken van het land wat je tot je beschikking hebt. Zodra je dan naar de Elders gaat moet je leemsteen, keramiek, kleden, pijpen en vissoep maken om ze te onderhouden.  Daarnaast is er een nieuw gebouw, genaamd Musicians’ Court, zie het maar als het theater voor het volk van Enbesa.

Behalve de twee nieuwe bevolkingsgroepen in Enbesa, wordt er ook een compleet nieuwe groep toegevoegd aan The Old World, namelijk Scholars. Deze zijn beschikbaar naarmate je het verhaal in Enbesa vordert en komen niet vanuit een upgrade van je huidige bevolking, maar staan er los van. Zij hebben uiteraard ook weer eigen productielijnen en wensen. Dat klinkt misschien nog niet zo boeiend, maar zodra je de Research Institute in meerdere fases hebt gebouwd kun je helemaal los. Het levert onderzoekspunten op waarmee je volgens mij bijna elk item in de game kunt maken. Ideaal voor dingen als je stadhuis, dierentuinen of trade unions en daarmee een boost te geven aan je steden. Daarnaast kun je ook nog de grondstoffen van je eilanden aanpassen, maar kun je bijvoorbeeld ook de locatie van olie of klei verplaatsen. Wat?! Het is niet goedkoop, maar het kan! Ik zit best vaak met items die ik nergens echt gebruik, zoals bepaalde boosters voor een trade union, maar wat moet je er dan mee he. Je kunt het verkopen aan andere spelers, maar nu kun je ze ook verkopen aan de Research Institute in ruil voor meer punten.

Alena’s Oordeel
Ik heb me zeer goed vermaakt met deze DLC en ik denk dat dit ook echt een aanvulling is voor je game. Het geeft onwijs veel speeltijd en nieuwe content, maar is ook echt complementair aan de game. Zeker als je al ver in de game bent, als je al veel dingen tegen bent gekomen waar je iets in zou willen veranderen (zoals grondstoffen), als je veel voorwerpen nu wel hebt gezien en alles nu echt wilt optimaliseren. Het is wel veel en in combinatie met al die andere eilanden zou ik er voor een nieuwe game voor kiezen om Land of Lions in te schakelen en daarmee een aantal anderen misschien dan achterwege te laten. Ik merk dat ik het nogal overweldigend vind om al die plekken te moeten/willen onderhouden en dat ik ook zeker niet elk gebied even interessant vind. Nu met deze uitbreiding zou ik zeker voor deze kiezen en kan ik het dan ook echt aanraden voor elke Anno 1800 speler. Het voegt niet alleen nieuwe verhaallijn toe, maar de gameplay is ook echt heel nuttig. Land of Lions is nu downloaden via de Season 2 Pass en los aan te schaffen via de Ubistore.

+ Nieuwe uitgebreide verhaallijn met verschillende uitkomsten
+ Mooi uitgewerkt gebied
+ Veel toevoeging voor The Old World